martintall Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hvis du liker den type menu som er i E17 og ønsker lightweight er Openbox et naturlig alternativ. Merk at det gjerne krever litt konfigurering for at det skal passe deg da f. eks resize av vinduer etc. er veldig avhengig av keybinds (du kan ikke dra et vindu til en av sidene f. eks, men heller bruk super+left/right/up/down osv). Fyr opp en LiveCD med Crunchbang og test litt så får du et greit inntrykk av hvordan det kan være. Jeg sitter på en Arch maskin uten login manager, så jeg endrer bare .xinitrc for å starte andre WM. Jeg har kikket litt på openbox, men vet ikke helt om det var like elegant out-of-the-box. Men det er nok bare å konfigurere litt, ja. Jeg har likt tanken på at startmenyen finnes over alt, slik at det bare er å klikke på skrivebordet for å få frem dette. Men nå var det jo virkelig enkelt med Win+r for å kjøre programmer i awesome. Jeg var litt usikker på hvordan menyene i disse lettvektsWMene virker. I E17 så følges jo freedesktop-standarden, med desktop-filer i applications-mappene. Det ser ikke ut for meg som om disse WMene har en tilsvarende meny. Openbox lister jo blant annet programmer som jeg ikke har installert. Tror det har forvirret meg litt. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) openbox lister bare opp (path-resolved) key-value entries du har eksplisitt nevnt i XMLen i .rc-en. XML alene er forøvrig grunn nok til å styre unna openbox. Endret 27. august 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 (endret) Det finnes diverse programmer (obmenu, obconf, ...) etc for å konfigurere slikt om du ikke ønsker å bruke konfigurasjonsfilene, men ja, XMLen er ille. Det som er greit er at den er ganske simpel og rask, og du trenger sannsynligvis ikke endre så mye annet enn kanskje taskbaren (tint2) og litt i menuen. For å være ærlig bruker jeg bare launch/terminal uansett og aldri menu. Endret 27. august 2013 av Occi Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Finnes det noen enkel måte å få en nyere versjon enn KDE 4.3 på CentOS 6.4? Trenger en mer fornuftig vindusbehandler som kan flytte rundt vinduer slik som i Unity. KDE 4.7-4.8 eller no. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Tror Del har binærpakker for RHEL6. Du får spørre veldig veldig pent. :----) Lenke til kommentar
martintall Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg har ikke noen spesiell aversjon mot konfigurasjonsfiler. Det er normalt ikke noe problem. Jeg må også innrømme at den omstendelige menyen i E17, og alle instillingene der, er noe jeg ikke har benyttet meg mye av. Jeg har stort sett brukt E17 helt plaint, uten noe som helst av paneler eller ikoner. Kun skrivebordsbakgrunn og en enkel conky. Jeg liker veldig godt at panelene ikke kommer i veien for det som egentlig betyr noe. Hvordan er fluxbox sammenliknet med openbox? Har det de samme knofigurasjonsblemmene? Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Tror Del har binærpakker for RHEL6. Du får spørre veldig veldig pent. :----) Heh, tror jeg har 4.10. Kan sjekke i morgen, de ligger ute i pakkebrønn. Forøvrig, oppdaget nettopp at Debian Testing har tatt inn KDE 4.10.5, updating as we speak Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Hui, hvor det går. Høres bra ut, da er nok KDE4.10/11 klar i testnig til undervisningen starter opp. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Heh, tror jeg har 4.10. Kan sjekke i morgen, de ligger ute i pakkebrønn. Pakkebrønn hvor? Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Tenkte å poste brønnen til deg i morgen når jeg er ved maskinen 1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Here you go, bare legg følgende i yum.conf: [kde] name=kde baseurl=http://ftp.heanet.ie/pub/kde-redhat/redhat/6.3/x86_64/stable/ #mirrorlist=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/redhat/mirrors-stable gpgkey=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/kde-redhat.RPM-GPG-KEY #gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-kde-redhat enabled=1 skip_if_unavailable=1 # NOTE: requires/depends on kde repo(s) [kde-testing] name=kde-testing baseurl=http://ftp.heanet.ie/pub/kde-redhat/redhat/6.3/x86_64/testing/ #mirrorlist=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/redhat/mirrors-testing gpgkey=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/kde-redhat.RPM-GPG-KEY #gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-kde-redhat enabled=1 skip_if_unavailable=1 # NOTE: requires/depends-on testing repo(s) [kde-unstable] name=kde-unstable baseurl=http://ftp.heanet.ie/pub/kde-redhat/redhat/6.3/x86_64/unstable/ #mirrorlist=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/redhat/mirrors-unstable gpgkey=http://apt.kde-redhat.org/apt/kde-redhat/kde-redhat.RPM-GPG-KEY #gpgkey=file:///etc/pki/rpm-gpg/RPM-GPG-KEY-kde-redhat enabled=1 skip_if_unavailable=1 Endret 28. august 2013 av Del 3 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Ikke diss XML i Openbox, det er utrolig mye letter å konfigurere enn konfigfilene de fleste andre VM. Er det forøvrig noen som har efaring med bruk av dm-cache? Virker dessverre ikke som om det finnes pakker til Fedora 19. Vurderte bcache, men gidde ikke formatere harddisken på nytt for å bruke den tomme SSD-en som cache. Lenke til kommentar
martintall Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Ikke diss XML i Openbox, det er utrolig mye letter å konfigurere enn konfigfilene de fleste andre VM. Nå har jeg ikke testet XML, men det var veldig lett å konfigurere i awesome. Tok ikke lang tid å lære grunnleggende Lua. Og det er jo bare å modifisere de eksisterende konfigfilene litt. Tror jeg fortsetter å kjøree awesome ved siden av e17, det ble et ganske elegant oppsett til slutt. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Nå har jeg ikke testet XML, men det var veldig lett å konfigurere i awesome. Tok ikke lang tid å lære grunnleggende Lua. Og det er jo bare å modifisere de eksisterende konfigfilene litt. Tror jeg fortsetter å kjøree awesome ved siden av e17, det ble et ganske elegant oppsett til slutt. Jeg har ikke testet E17 selv, men diverse screenshots jeg har sett er ikke direkte tiltalende akkurat. Men heller ikke KDE ser bra ut standard, så hva er det som gjør E17 så elegant/bra? Hui, hvor det går. Høres bra ut, da er nok KDE4.10/11 klar i testnig til undervisningen starter opp. Har 4.8 på Debian testing, kan jeg forvente krangel ved oppgradering? 4.6(?) til 4.8 eller hva det var på Arch for lenge siden var ikke spesielt morsomt. Endret 28. august 2013 av Occi Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Kontact vil migrere over til ny nepomuk ved oppstart, det er vel omtrent alt negativt du vil merke til oppdateringen på Debian. Migreringen startet automatisk og gikk på sekunder her. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Here you go, bare legg følgende i yum.conf: * Må jeg legge til noen KDE-repos også? Får en del dependency-feil. --> Finished Dependency Resolution Error: Package: kde-workspace-4.10.2-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libcln.so.6()(64bit) Error: Package: redland-virtuoso-1.0.15-0.2.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libiodbcinst.so.2()(64bit) Error: Package: kdeplasma-addons-4.10.2-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libcln.so.6()(64bit) Error: Package: libqalculate-0.9.7-0.6.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libcln.so.6()(64bit) Error: Package: nepomuk-core-4.10.2-2.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: virtuoso-opensource Error: Package: palapeli-4.10.2-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: qhull Error: Package: redland-virtuoso-1.0.15-0.2.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libiodbc.so.2()(64bit) Error: Package: gwenview-libs-4.10.2-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: liblcms2.so.2()(64bit) Error: Package: speech-dispatcher-0.7.1-0.5.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libflite_usenglish.so.1()(64bit) Error: Package: 1:ortp-0.20.0-0.4.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libsrtp.so.0()(64bit) Error: Package: 1:marble-libs-4.10.2-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libshp.so.1()(64bit) Error: Package: speech-dispatcher-0.7.1-0.5.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libflite_cmulex.so.1()(64bit) Error: Package: soprano-2.9.3-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libiodbc.so.2()(64bit) Error: Package: speech-dispatcher-0.7.1-0.5.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libflite.so.1()(64bit) Error: Package: libkdcraw-4.10.2-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: liblcms2.so.2()(64bit) Error: Package: libkdegames-4.10.2-1.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libopenal.so.1()(64bit) Error: Package: speech-dispatcher-0.7.1-0.5.el6.x86_64 (kde-unstable) Requires: libflite_cmu_us_kal16.so.1()(64bit) You could try using --skip-broken to work around the problem You could try running: rpm -Va --nofiles --nodigest Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Du mangler antagelig EPEL repoet, legg inn det. ref. https://fedoraproject.org/wiki/EPEL Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Sweet! Måtte legge inn exclude=libmodplug i epel.repo og epel-testing.repo også, men da funket det. Takk for hjelpen! Endret 28. august 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Enjoy! Ny KDE er blitt skikkelig bra, og du får med masse apps (rekonq, kdevelop, digikam, kontact osv.) i ny versjon. Overraskende stabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå