Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krypter alt med luks, og bruk grub2. Bonus poeng om du klarer å få grub signert så du kan sku på secureboot.

Takk for tipset. Har ikke fått tittet noe særlig på LUKS. Kjører nå bare standard LVM encryption (dm-crypt) via Debian installern, måtte ha en fungerende laptop litt raskt til denne uka, så får jeg heller fikse noe bedre igjen neste helg.

HP DriveLock (aktiveres i BIOS) fungerer gull, det. Og det fungerer uavhengig av OS. Ville heller brukt det fremfor luks. På laptopen min hjemme bruker jeg tilsvarende kryptering.

Syns også DriveLock virker ganske interessant fordi da er heller ikke /boot et problem. Det som er litt kjedelig er at man ikke helt vet hvordan krypteringen fungerer og om det er noen hull i den.

Hei. Firefox flikrer når man scroller i Win 7 og Ubuntu. Ikke med andre nettlesere.. wtf.

Du kan prøve å skru av smooth scrolling, det skaper vanligvis bare mer problemer enn nytte.

1IamA4Q.gif

Byzanz er forøvrig veldig morsomt! :) Direkte recording til .gif, god compression også (denne er ca. 40 KB). Script for record region/window her.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Noen som har noen anbefalinger når det kommer til avspilling av musikk?

Jeg er ute etter et minimalistisk program, men minst mulig styr som samtidig kan tilby avspilling av "alle" format (flac er viktigst) og som har en god EQ.

Jeg liker veldig godt Audacious. Det er en forholdsvis lett og minimalistisk musikkspiller. Du finner helt sikkert lettere og mer minimalistiske musikkavspillere, men denne fungerer perfekt til lett bruk. Flac virker fint, og den har EQ. Selv liker jeg ikke å bruke EQ, så jeg har ikke testet hvordan denne er. gtk3 er vel den største av dependenciene.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned Audacious, og det så veldig bra ut, men jeg får ikke til å spille av noe som helst. Det vil si; all musikken min er på en ekstern HD jeg ikke har her nå, så har for øyeblikket kun ett album (flac) på dataen og det fungerte ikke. Det fungerer i andre program.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Snodig, jeg har ikke hatt noen problemer med flac-avspilling. Er du sikker på at flac-codecen er installert?

"Det fungerer i andre program."

Er det lyden som fungerer i andre program? Eller er det avspilling a flac som fungerer i andre program?

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Noen som har noen anbefalinger når det kommer til avspilling av musikk?

Jeg er ute etter et minimalistisk program, men minst mulig styr som samtidig kan tilby avspilling av "alle" format (flac er viktigst) og som har en god EQ.

Deadbeef (har EQ), cmus, mpd. Ønsker du EQ til spillere som ikke støtter det sjekk ut alsaequal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

No problemo. Deadbeef er vel det nærmeste man kommer foobar2000 på Linux, som er en veldig god avspiller til Windows.

Noen liker å bruke en daemon for å spille av musikk (mpd), men har du musikken din lokalt på maskinen og ikke har interesse av å spille av samlingen din andre steder er det like greit med Deadbeef (eller cmus) syns jeg.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Fant til og med en guide for bit perfect avspilling. Ikke at jeg tror jeg hører forskjell, men en skal aldri undervurdere placebo.

Har samlingen min på maskinen, og kobler enten til anlegget i stuen med en trådløs DAC eller bruker hodetelefoner.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned Audacious, og det så veldig bra ut, men jeg får ikke til å spille av noe som helst. Det vil si; all musikken min er på en ekstern HD jeg ikke har her nå, så har for øyeblikket kun ett album (flac) på dataen og det fungerte ikke. Det fungerer i andre program.

Hvis jeg reinstallerer/installerer ArchLinux på en PC der jeg skal spille av musikk bruker jeg å installere Audacious og Audacious-plugins. Men så er tingen at jeg glemmer å installere mpg123 noen ganger som tydligvis må inn for å spille av musikk i Audacious. Så når den blir installert så kommer det som regel musikk ut fra PC`en. Du kan jo prøve å installere mpg123 og se hva som skjer. Du må selvfølgelig ha Codecs da. På Arch installerer jeg gstreamer plugins. gstreamer0.10-plugins.

Vet ikke hvordan det er i andre Linux Distroer, men det er enkelt å gjøre dette i ArchLinux iallefall.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt Audacious. Det er en forholdsvis lett og minimalistisk musikkspiller. Du finner helt sikkert lettere og mer minimalistiske musikkavspillere, men denne fungerer perfekt til lett bruk. Flac virker fint, og den har EQ. Selv liker jeg ikke å bruke EQ, så jeg har ikke testet hvordan denne er. gtk3 er vel den største av dependenciene.

Jeg brukte Audacious tidligere, før det igjen XMMS. Men Audacious taklet ikke musikksamlingen min (100% last på en 3 GHz dual core CPU). Det gjorde at jeg gikk over til MPD (server) med Sonata som frontend/klient på PC. Siden MPD er en form for server kan man bruke hva som helst som klient. F.eks. finnes det apper både på Android og iOS som man kan bruke som klient. Den beste MPD-klienten til mobil jeg har sett er MPoD for iOS.

Edit: selvfølgelig støtter MPD de aller fleste formater. Det tar en stund for MPD å indeksere all musikk i en form for database, men når det først er gjort er MPD lynrask hva angår å søke etter musikk. Og MPD bruker nesten ikke ressurser på maskinen, selv med tonnevis av musikk i databasen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg er litt lei meg i dag. Den nye oppdateringen av E17 var veldig buggy, og jeg er veldig lite interessert i å konfigurere på nytt. Jeg har vært veldig glad i elegansen og hvor kjapp E17 er, men lurer litt på om det nå er tid for å teste en ny WM. Har dere noen tips til andre gode og lette WM?

Kikker litt på aweseome, da dette har litt av den samme elegansen, og tiling er lekkert. Men så er jeg litt usikker på om jeg vil lære et nytt kodespråk nå. Er det noen gode nettguider til Lua?

EDIT: Der virker E17 igjen, men jeg kikker fortsatt på andre muligheter. Det er tross alt mye stilig, og det ser ut til at WM som awesome er mer effektive når det kommer til bruk uten mus.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Hvis du liker den type menu som er i E17 og ønsker lightweight er Openbox et naturlig alternativ. Merk at det gjerne krever litt konfigurering for at det skal passe deg da f. eks resize av vinduer etc. er veldig avhengig av keybinds (du kan ikke dra et vindu til en av sidene f. eks, men heller bruk super+left/right/up/down osv).

Fyr opp en LiveCD med Crunchbang og test litt så får du et greit inntrykk av hvordan det kan være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...