Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nvidia er også litt so-so, men bedre enn AMD er de. AMD fungerer fint med Radeon, med mindre du vil ha 3D-ytelse.

3D-ytelsen er helt grei i radeon driveren, ihvertfall etter at AMD slapp165 patcher for power management inn i kernelen. X3TC og CK2 funker begge helt fint med radeon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier det igjen jeg, ville testet noen programmer i Windows. Det er rett og slett langt flere programmer for denne typen situasjoner der. I tillegg er dette NTFS. Sjekk f.eks ut dette (noe av det første som dukket opp på google) smile.png

Takk, ser ut til å ha gjort susen. Å "undelete" filer ble en enklere løsning enn å prøve å gjenopprette partisjonen. Det var ikke snakk om mange filer, men store filer, så det var fort gjort med dette programmet. Tror forøvrig Photorec hadde klart jobben også (finnes for Linux, i samme pakke som testdisk).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Hva er dette for noe?

attachicon.gifUntitled.png

Trykker jeg "show updates" får jeg bare beskjed om at maskinen er oppdatert.

Hvilken distro har du?

Ser ut som et debian basert OS. Om du åpner terminal og skriver

$ sudo apt-get update

Får du noen feilmelding på noen av repositoryene? Post gjerne resultatet av kommandoen i pasebin og legg ut her om du ikke klarer å se det selv.

http://pastebin.ubuntu.com/

Lenke til kommentar

Det ser ut som Ubuntu, og feilen kan f. eks et repository som du har i /etc/apt/sources.list som ikke lenger eksisterer eller du har problemer med å koble til. Ønsker du mer informasjon er vanligvis bruk av terminalen veien å gå, for du kan ikke vite om en GUI versjon ekskluderer noe informasjon (sjeldent det går andre veien).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Er Ubuntu, ja.

Dette er hva jeg får opp om jeg prøver sudo apt-get update:

W: Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.10 _Quantal Quetzal_ - Release amd64 (20121017.5)/dists/quantal/main/binary-amd64/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs

W: Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.10 _Quantal Quetzal_ - Release amd64 (20121017.5)/dists/quantal/restricted/binary-amd64/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs

W: Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.10 _Quantal Quetzal_ - Release amd64 (20121017.5)/dists/quantal/main/binary-i386/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs

W: Failed to fetch cdrom://Ubuntu 12.10 _Quantal Quetzal_ - Release amd64 (20121017.5)/dists/quantal/restricted/binary-i386/Packages Please use apt-cdrom to make this CD-ROM recognized by APT. apt-get update cannot be used to add new CD-ROMs

E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Er det rett og slett det at jeg har oppgradert fra 12.10 til 13.04 som skaper trøbbel?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Er Ubuntu, ja.

Dette er hva jeg får opp om jeg prøver sudo apt-get update:

Da har du nok Ubuntu Software Center på maskina di. Åpne det programmet, gå på Edit->Software Sources. Se om det er mulig å fjerne avhukinga på cdrom som ligger tilgjengelig i et vindu nederst.

Eventuelt kan du kjøre fra terminal

$ gksudo gedit /etc/apt/sources.list

Skriv inn passord når du blir bedt om det. Foran alle linjer som starter med cdrom://Ubuntu osv, så setter du tegnet #. Dette er alle de linjene du får feilmelding på. Lagre dokumentet og lukk.

Kjør eventuelt sudo apt-get update fra terminal igjen for å fjerne feilmeldinga dersom det ikke blir oppdatert automatisk.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Firefox har en bedre og mer ideell organisasjon bak seg. Firefox er ikke like ræva på minnehåndtering (selv om de fortsatt har et stykke igjen). Extensions. Den er tweakable. Og uendelig mye mer.

Smudern, må vell prøve dette i Ubuntu og da.

Lenke til kommentar

Syns Chrome er raskere med få tabs og få extensions, men jeg har alltid mange tabs og addons i min Firefox så den er naturligvis noe treigere. Min erfaring er at Chrome takler rett og slett ikke mange tabs og mangler mulighet til å konfiguerer alt mulig rart så den fungerer bare til enkel bruk.

Lenke til kommentar

Syns Chrome er raskere med få tabs og få extensions, men jeg har alltid mange tabs og addons i min Firefox så den er naturligvis noe treigere. Min erfaring er at Chrome takler rett og slett ikke mange tabs og mangler mulighet til å konfiguerer alt mulig rart så den fungerer bare til enkel bruk.

Jeg har nå prøvd FireFox i noen timer, og kan ikke klage. Har alltid oppe ofte 30+ faner! Opplever ikke noe delay. Skjedde fra tid til annen da Chrome kræsjet, men med FireFox har det ikke skjedd enda. Dessuten en mer ryddig nettleser spørr du meg.

Lenke til kommentar

Det er ting som f. eks TreeStyleTabs som gjør meg avhengig av Firefox. I Chrome kan du endre så lite, så du ender opp med løsninger som denne. Testet forøvrig med Chrome nå selv, og har også fått en snikoppdatering som gjorde fonten i søket mitt mye større.

Lenke til kommentar

Skal installere Debian på laptopen også, og vurderer å kjøre full disk encryption (FDE) med HP DriveLock. Er det noe jeg må tenke på siden det er en SSD/erfaringer? Laptopene på jobben har (selvfølgelig) FDE, og noen er med SSD som kjører ganske så fint, så tror ikke performance hit er så ille.

Jeg kan evt. bruke LVM m/encryption men jeg ser helst at disken er helt ubrukelig om den skulle bli stjelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...