Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Bruker du stable eller testing-driveren til nvidia?

 

Aldri hatt problemer med nvidia sine binærblobs..

 

Dunno, bruker den som ligger i repoet til rpmfusion. Vil anta at den er stable, så sant ikke Fedora har så bleeding edge X.org at den ikke virker.

 

Den er jo forsåvidt ikke ustabil, og alt ser ut til å virke. Det er bare ytelsen ved helt vanlig desktopbruk som er usannsynlig "jerky".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD med fglrx fungerer i alle fall fint med 3 skjermer (på samme skjermkort; ja, stasjonær), konfigurert med Catalyst controll center :)

hw-accel i xbmc er heller ikke noe problem.

Bruker ikke 3D noe særlig (mest bare kde desktop effects), så aner egentlig ikke så mye om ytelsen der...

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Jeg har hatt bøttevis av dårlige erfaringer med nvidia sine proprietære drivere. Den er marginalt bedre enn AMD sin proprietære driver. Den åpne driveren til AMD blir meget raskt bedre, både videoaksellerasjon og strømsparing har kommet på plass de siste par månedene.

Lenke til kommentar

Syns Debian (testing) med KDE valgt via installeren (full?) fungerer veldig fint også. Er rimelig bundled med applikasjoner (GIMP, LibreOffice, ..) men har ikke lite plass så syns ikke det er et stort problem. Eneste er at etter å ha installert litt ekstra er jeg nå på 1574 pakker

Forøvrig prøvde jeg meg først på de foreslåtte størrelsene på partisjonene rootfs, /home, /usr, /tmp, /var. Resultatet var en rootfs på knappe 333M, men ca. 15G swap. Dette da på en 128 GB SSD og 8GB ram. Selv om det meste legger seg i /usr og /var, tar fortsatt f. eks /boot endel plass og rootfs ble derfor full etter første upgrade av kernelen (3.9 => 3.10).

 

4b5YzHBm.png

 

Jeg pleier å partisjonere selv for full kontroll, men tenkte kanskje Debian hadde sane defaults og det gikk fint denne gangen, men nei. Lurer virkelig på hvorfor Debian er såpass gjerrig på /, men pøser på med gigantisk swap selv om jeg har 8GB ram (8 GiB +1 MiB eller noe slikt burde vel holde for hibernate?).

 

I tillegg er den partisjonert med rootfs som primary og resten som extended som gjør det mer kranglete å resize (om det er mulig i det hele tatt?).

 

Dette er da før en upgrade av kernelen som gjorde at jeg hadde hele 360K plass igjen på rootfs. Hadde ingen /opt med Spotify eller lignende som tok noe plass heller.

 

~ > dfcFILESYSTEM               (=) USED      FREE (-) %USED AVAILABLE     TOTAL MOUNTED ONrootfs                   [====================]  100%        0B    314.5M /udev                     [--------------------]    0%     10.0M     10.0M /dev   tmpfs                    [=-------------------]    0%    798.9M    799.7M /run   +-494d-8909-3f596e34a6bb [====================]  100%        0B    314.5M /tmpfs                    [--------------------]    0%      5.0M      5.0M /run/locktmpfs                    [=-------------------]    0%      4.3G      4.3G /run/shm/dev/sda9                [=====---------------]   20%     73.7G     92.3G /home  /dev/sda8                [==------------------]    6%    337.4M    360.0M /tmp   /dev/sda5                [===========---------]   51%      4.0G      8.1G /usr   /dev/sda6                [==============------]   69%    859.5M      2.7G /var   

Prøvde på å repartisjonere og kopiere over filene (med rettighetene i behold), men det ble rot så var like greit med reinstallering og partisjonering gjort i Gparted (PartedMagic) for GPT og ikke tullete rekkefølge på partisjoner/primary-extended. 15G rootfs, 2G swap, 500M tmp, resten home.




			
		
Lenke til kommentar

Editoren krangler noe grusomt med code-tag og bildet, så får ikke redigert:

 

Jeg skal sjekke opp hvorfor rootfs gjøres så liten med valget om egen /usr, /var etc. i installeren. Det burde være plass til å oppdatere kernelen uten at du må først slette imaget du kjører live med osv.

Lenke til kommentar

Klart, jeg fikk jo også se størrelsen på partisjonene før jeg godkjente de (graphical expert install), men jeg tenkte kanskje det gikk greit. Kjenner til 2x-regelen (samt 1x+1 MiB), men igjen tenkte jeg at jeg kunne jo bare shrinke den og utvide home eller slikt hvis jeg angret. Problemet er at rekkefølgen på partisjoneringen gjør alt slikt utrolig vanskelig. Det hadde nok vært mer fornuftig å plassere swap inntil rootfs eller home, hvertfall ikke ha /tmp i mellom.

 

Fikk uansett lekt meg litt med dd når jeg prøvde å repartisjonere og kopiere over+extende rootfs etc., men det ble bare kaos og å reinstallere tar ikke så veldig lang tid når du har backup av alt (nesten alt i home bortsett fra KDE-relaterte ting fungerer å legge inn uten problemer).

 

Var forøvrig greit å se at Debian hadde et offisielt mirror for flere versjoner av Iceweasel. Nå kjører jeg iceweasel-beta.

 

Forøvrig et par ting jeg kom over:

 

- Infinality: bedre font-rendering på Linux. Jeg merket at den er tidvis litt ustabil (gjør normal tekst til bold), men er fortsatt mye bedre enn standard font rendering i Debian m/KDE. Screenshot, guide, artikkel.

 

- Sudoedit: Sett $EDITOR og du slipper å tenke på f. eks Vim-config til root. I stedet for å redigere filen direkte mellomlagres det også i en tmp-fil. Ulempen er at filetype (syntax highlighting) kan breake, men det kan man lett sette med ft=fstab f. eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...