Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det problemet har jeg ikke sett, gdb kjører fint i kdevelop på installasjonen jeg bruker. Må huske på å kompilere i debug modus naturligvis, slik at symbolene kommer med, men det gjelder generelt for enhver debugger.

Lenke til kommentar

Kjørte ved et uhell "dd if=/dev/zero" på feil disk (hele disken, ikke partisjon). Trykket Ctrl+C etter rundt et halvt sekund. Dette har ført til at Linux (og Windows) ikke finner partisjonene som var på disken. Jeg vet at dataene fortsatt er der, siden jeg hadde tilgang til filene etter at jeg avbrøt, men etter (ufrivillig) reboot finner systemet altså ikke partisjonene. Partisjonstabellen e.l. er vel overskrevet.

Partisjon 1 var NTFS

Partisjon 2 var kryptert med TrueCrypt og formatert NTFS

Er spesielt dataene på partisjon 1 jeg skulle hatt tilbake. Noen tips?

Har lest litt rundt, men det er 100 metoder og ingen som passer akkurat min case. Har liten erfaring med data recovery.

Lenke til kommentar

Stilig situasjon, det der. Du kan jo prøve å lage en ny partisjonstabell med fdisk(eller hva enn floats your goat) og deretter mounte partisjonene. Kan vel være det blir litt krangling om at den første partisjonen ikke er helt 100% lenger, men burde være mulig å løse. Dette er selvsagt gitt at du husker rimelig eksakt størrelse på de gamle partisjonene.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Holder på med testdisk, men ser egentlig dårlig ut. Etter "Quick scan" sier den at den har funnet en FAT32 som ikke kan gjenopprettes, og når jeg går videre lister den opp noen oppføringer som bare heter "Linux", der jeg kan kjøre "Deep scan". Holder på med det nå, men skjønner egentlig lite. Disken inneholdt altså ikke Linux-filsystemer. Den har riktignok gjort det, så det kan være svaret, men det vil ikke hjelpe meg regner jeg med, da filene jeg vil ha lå på NTFS. Hvorfor den nevner FAT32 skjønner jeg ikke heller. Skal fikse noen screenshots etter hvert. Skanning tar sin tid, er en 500 GB disk.

@Omnithunder: Det er nok ikke noe hjelp. Disken er ikke systemdisk. Kan like godt gjøre det fra min Ubuntu-installasjon ;-)

Lenke til kommentar

Før du gjør _noe_ på disken ville jeg tatt et dd-image og hatt som backup i tilfelle du fucker til ting så du kan starte på nytt (eventuelt bare jobbe på det).

Det som gjør situasjonen kinkig her er jo TrueCrypt. Er ganske håpløst å gjenopprette en kryptert partisjon hvis det mangler biter her og der. Vet du hva slags type partisjon det var? Har TrueCrypt gjort noe på partisjonstabellen? Dataene på partisjon en burde nok være mulig å redde. Jeg slettet en partisjon selv en gang og brukte et verktøy for å fikse det, men det var riktignok til Windows da det finnes flere av den typen verktøy. Søk litt etter partition recovery eller noe sånt da det sannsynligvis ikke er så mye mer enn partisjonstabellen som er overskrevet.

Lenke til kommentar

Har akkurat slengt inn Debian testing på en Thinkpad her, KDE seff. Skikkelig skremt, KDE pakker som oppfører seg stabilt i Kubuntu er ustabile som fy her. Trodde nesten ikke det var mulig å få nyere KDE så buggy.

Lenke til kommentar

Har akkurat slengt inn Debian testing på en Thinkpad her, KDE seff. Skikkelig skremt, KDE pakker som oppfører seg stabilt i Kubuntu er ustabile som fy her. Trodde nesten ikke det var mulig å få nyere KDE så buggy.

Jeg kjører 13.04 og har ingen problemer.

Lenke til kommentar

Javisst var det det. Nå begynner det endelig å se litt bedre ut, brukte jumbotaktikk og installerte kde-full pakken (dvs. alt fra KDE), da ble alt mye bedre. Ser ut til at Debian har tatt etter Arch, skrelt bort essensielle avhengigheter.

Lenke til kommentar

Er 4.10 endelig kommet til testing?

Ellers vet jeg ikke hvordan Debians KDE-pakker er organisert, men mulig de prøver å ha noen slim-varianter.

Lenke til kommentar

Jeps, eksempelvis trenger nettverksappleten kwallet for å koble på trådløs, men det manglet jo. Den kjører fortsatt 4.8.4, men sid har nå 4.10.5, så den kommer vel snart. Var litt knot å sette opp, men begynner å bli fornøyd nå :)

Lenke til kommentar

Meget imponert over Fedora 19, alle andre distroer har vært ett herk å sette opp med mitt 3 skjermsoppsett(les xorg), kjører 2 stk nvidia 460 GTX. I Fedora 19 er rett å slett nouveau driveren blitt så bra, at alt bare fungerte rett utav boksen. Trengte til og med ikke endre på rekkefølgen på skjermene.

Ubuntu 13.04 var faktisk så ille at den trynte før installeren kom igang. Selv om 12.04 fungerte helt fint tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...