Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Lagavulin duge den, hvis man ikke har noe annet ;)

Islay krever litt tid. Men du skal ikke bli overrasket om annet whisky smaker vann heretter ;)

edit: En litt snillere Islay som kan anbefales er Caol Ila.

Dyr var den hvertfall. ca. 200 SEK for 20 cl. Praktisk størrelse though, og vil tro den varer en stund med mitt lille forbruk.

Har hørt det samme når det gjelder Islay, og å hoppe rett på denne sorten fra cognac (ref: "feil" glass) er kanskje litt vel modig menmen :) Caol Ila 12 står også på listen.

Lenke til kommentar

Distillers edition av Lagavulin er min favoritt, har alltid en flaske i skapet i beredskap. Ikke det billigste du får nei. Liker svært godt de fleste single malt variantene fra Islay, men Lagavulin smaker meg best.

Kdevelop er rett og slett sinnsykt bra for c++ utvikling, de som ikke har forsøkt vet ikke hva de går glipp av.

Lenke til kommentar

Distillers edition av Lagavulin er min favoritt, har alltid en flaske i skapet i beredskap. Ikke det billigste du får nei. Liker svært godt de fleste single malt variantene fra Islay, men Lagavulin smaker meg best.

Lagavulin er en fin whisky. En av mine aboslutte favoritter, en av få jeg har kjøpt mer enn en gang (og jeg har drukket single malt siden jeg var 16). Den vanlige er 16 års Lagavulin, men det finnes også en Lagavulin 12 år, cask strength. Den er ganske spenstig, bør prøves. Den er riktignok ikke så vanlig.

Lenke til kommentar

Edit: og et trivelig intervju på en fredag. http://dot.kde.org/2...r-linux-desktop

Kjekt å lese sånt :) Går og sleper på en drøm om å gjøre noe tilsvarende, og hadde jo relativt stor suksess med prosjektet mitt i Koppang. Driten i Hamar-området er at det er fire kommuner som samarbeider på IKT-fronten, og Hedmark IKT skal på død og liv pushe samme Windows 7-install på alle (!) maskiner, elev-PCer som ordførernes... Det er helt håpløst, og det er umulig for meg å gjøre den betalte jobben min, pusse opp huset, faktisk ha et liv og pushe Linux på skolen samtidig :(

Lenke til kommentar

Heh, vi er alle barbarer. Romerriket kom aldri så langt nord. Det er bare et utvalg østlendinger som ikke helt har forstått dette, og tatt det til etteretning. Det klareste tegn på manglende sivilisasjon er nordmenns kollektive selvmordsforsøk med alkohol hver helg :tease:

Lenke til kommentar

Heh, vi er alle barbarer. Romerriket kom aldri så langt nord. Det er bare et utvalg østlendinger som ikke helt har forstått dette, og tatt det til etteretning. Det klareste tegn på manglende sivilisasjon er nordmenns kollektive selvmordsforsøk med alkohol hver helg :tease:

Nå er vel ikke den trenden noe særlig bedre lenger nordover^^

Tror jeg må begynne å finne opp anledninger for å dra frem et par av flaskene fra fødselsåret mitt som jeg har stående! :)

Lenke til kommentar

Kjekt å lese sånt :) Går og sleper på en drøm om å gjøre noe tilsvarende, og hadde jo relativt stor suksess med prosjektet mitt i Koppang. Driten i Hamar-området er at det er fire kommuner som samarbeider på IKT-fronten, og Hedmark IKT skal på død og liv pushe samme Windows 7-install på alle (!) maskiner, elev-PCer som ordførernes... Det er helt håpløst, og det er umulig for meg å gjøre den betalte jobben min, pusse opp huset, faktisk ha et liv og pushe Linux på skolen samtidig :(

Står jo lite der om følgende:

*Hvordan oppdateres PCene med nyeste sikkerhetspatcher? Sentraltstyrt? Må studentene gjøre det selv?

*Hvordan reinstalleres en pc? Hvilken software brukes for å tanke de?

*Hvordan distribuerer de og installerer (ny) programvare på pcene?

Lenke til kommentar

Sikter du til KDE/Suse-prosjektet? Tipper følgende:

*Hvordan oppdateres PCene med nyeste sikkerhetspatcher? Sentraltstyrt? Må studentene gjøre det selv?

Aldri i verden om de får root-tilgang. Tipper de bruker noe á pkgsync.

Dunno. Sikkert et standardimage + dd. Eller autoyast. Eller noe lignende. Kickstart er kanskje RHEL-spesifikt, no?

Samme som oppdatering.

Suse er enterprise-y, så de har garantert løsninger for sånt.

Lenke til kommentar

Er dette så interessant i denne artikkelen da? Jeg vil anta at de bruker en av disse http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_open_source_configuration_management_software .

Lenke til kommentar

Hallo. Som et sommerprosjekt skal jeg stupe inn i Linux. Trives i vannet foreløpig (arch + openbox).

Jeg lurer litt på xterm. Har lagd en conffil (.Xresources) der jeg har flikka litt på størrelsen til xterm og farger.

I en how-to leser jeg at man må kjøre "xrdb -merge ~/.Xresources", og da jeg kjører xterm etterpå ser ting fint ut.

Men når jeg starter X på nytt, så har alt tilbakestilt seg (virker det som). Må jeg kjøre merge hver eneste gang? Legge det inn i autostart eller noe?

Lenke til kommentar

https://wiki.archlinux.org/index.php/X_resources

Parsing .Xresources

The file ~/.Xresources does not exist by default. Being a plain-text file, you can create and edit it with the text editor of your choice. Once present, it will be parsed by the xrdb (Xorg resource database) program automatically provided that you either:

are using a Display Manager to log into X. Most DM will autoload the ~/.Xresources file on login.

if you are using startx, you have to edit your ~/.xinitrc. See below for details.

Lenke til kommentar

Finnes det en måte å få utvalgte programmer til å hindre PC'en å gå i sleep/slå av/dimme skjermen?

Jeg liker best å ha det satt opp slik at skjermen slåes av etter 10 minutter, men det er temmelig plagsomt når jeg ser på film. I utgangspunktet er det snakk om å få Netflix og VLC til å overstyre instillingene.

tidligere brukte jeg et program som holdt PC'en våken så lenge det kjørte, men det finner jeg ikke igjen, og jeg vil helst ha noe som gjør alt automatisk uten t jeg må starte et program hver gang.

Kjører Ubuntu om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Aldri opplevd at skjermen går i svart når jeg ser på noe med VLC så kanskje du bør rote litt i noe innstillinger. Netflix kan være litt verre da det er en hacky Firefox gjennom wine såvidt jeg vet.

Lagde en gang et python-script som beveget musepekeren hvert annet minutt eller så for å hindre at skjermen slo seg av på en Raspberry-Pi, men det forsvant i en reinstallasjon.

Uansett er det vel så kort å starte Brightness and Lock fra Unity (wintast + bri + enter) og hake av for at den ikke skal dimmes som det er å starte et eget program? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...