AudunSæther Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 NFS er ute, SSHFS er inne. Fungerer jo knallbra! =) Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 NFS er ute, SSHFS er inne. Fungerer jo knallbra! =) 5081532[/snapback] Jepp, har brukt SSHFS en god stund og den har tatt helt over for SAMBA/NFS hos meg. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Hvordan kan jeg finne ut om en .deb er installert? I «man dpkg» fant jeg PACKAGE STATES installed The package is unpacked and configured OK. men jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruke det med dpkg. Den klager over at det trengs et action parameter. Endret 30. oktober 2005 av dabear Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Kanskje gammelt nytt, men Mysql 5.0 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Denne artikkelen er egentlig ganske morsom. Solaris på IBM bladservere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Kanskje gammelt nytt, men Mysql 5.0 Mye digg i MySQL 5.0. Har akkurat gått over til 4.1 så det blir nok en stund til jeg prøver meg på 5.0. Endret 30. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 (endret) hey, så sshfs ble nevnt -- og den fungerte veldig bra i alle applikasjoner untatt Nautilus ..litt snedig i grunn.. spesiellt siden den lukker seg ned med en gang - uten feilmelding noen som kjenner til dette? (Gentoo btw.) Edit: har i grunn mistanke om at den spawner en ny tråd når jeg starter en ny instans á nautilus .. og at dette er grunnen til at jeg ikke får noen feilmelding .. lurer på om meldingen blir rutet ett eller annet sted ...hm Endret 30. oktober 2005 av dayslepr Lenke til kommentar
olear Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Hmm, snodig. Hadde noen små problemer med LUFS, men etter jeg gikk over til FUSE så har jeg ikke hatt noe problemer. Den eneste filbehandler jeg har er ROX og der fungerer alt perfekt (og alle andre program jeg bruker). Fant denne: I've been using FUSE with the sshfs filesystem for the last couple ofweeks. So far it's worked flawlessly. Also, it takes all of 10 minutes to download and install. Basically the './configure && make && make install' for both packages, followed by 'modprobe fuse' and mounting the filesystems. The only issue I've had to date are with Nautilus. For some reason sshfs reports the UID/GID from the remote host, not the user who mounted the local fs. In practice this doesn't matter since most programs just try to read/write and are successful. However, Nautilus actually checks permissions and gets the mistaken impression that you can't write to the sshfs and so prevents you from doing so, even though in reality it could. I've submitted a report to the author of sshfs (and tried unsuccessfully to patch the code myself). EDIT: > I've submitted a report to the author of sshfs (and tried unsuccessfully> to patch the code myself). Quick follow-up. I heard back from sshfs' author and he informs me that while Nautilus is stupid, the CVS version of FUSE has uid=N and gid=N options that can fix this. I'll be installing the CVS version here and I'll report back in a few days. Endret 31. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
Entropi Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Hvordan kan jeg finne ut om en .deb er installert? I «man dpkg» fant jeg PACKAGE STATES installed The package is unpacked and configured OK. men jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruke det med dpkg. Den klager over at det trengs et action parameter. 5082463[/snapback] dpkg --help gir bl.a. følgende opsjon: dpkg -s|--status <package-name> ... display package status details Og denne gir en del output, men det interessante er linjen ^Status: $ dpkg -s emacs21Package: emacs21 Status: install ok installed Priority: optional ... En pakke som ikke er konfigurert helt, ser slik ut: $ dpkg -s tetex-binPackage: tetex-bin Status: install ok half-configured Priority: optional ... Mens pakker som ikke er installert kan gi følgende output som kommer an på om dpkg finner informasjon om pakken eller ikke: (Og jeg vet ikke hvorfor den finner info om pakken kde, men ikke om pakken gnome...) $ dpkg -s gnomePackage `gnome' is not installed and no info is available. Use dpkg --info (= dpkg-deb --info) to examine archive files, and dpkg --contents (= dpkg-deb --contents) to list their contents. $ dpkg -s kde Package: kde Status: purge ok not-installed Priority: optional Section: x11 EDIT: Ahh.. Selvfølgelig... gnome er en metapakke, dpkg -s gnome-core ga samme output som kde-pakken. Endret 31. oktober 2005 av Entropi Lenke til kommentar
olear Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 http://belenix.sarovar.org/belenix_home.html LiveCD med OpenSolaris. Noe for dem som vil prøve Solaris, men ikke orker/tørr å installere den. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Denne koden plassert i ~/.xsession gjør at startup tida til gnome blir drastisk redusert. Uheldigvis kræsjer det en del av appletsene mine på panelet. Noen som har noen andre slike scripts? #!/bin/sh (-) eval `ssh-agent` gnome-settings-daemon & gnome-panel & nautilus -n & beagled --bg & gnome-screensaver & exec metacity Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Denne koden plassert i ~/.xsession gjør at startup tida til gnome blir drastisk redusert. Uheldigvis kræsjer det en del av appletsene mine på panelet. Noen som har noen andre slike scripts? #!/bin/sh (-) eval `ssh-agent` gnome-settings-daemon & gnome-panel & nautilus -n & beagled --bg & gnome-screensaver & exec metacity 5086407[/snapback] Grunnen til at det går raskere er fordi du starter alt parallellt. At dette fører til at enkelte "applets" kræsjer skyldes nok at enkelte avhengigheter ikke kan tilfredstilles. Det er en grunn til at du ikke kan slenge alle daemons og tjenester i bakgrunnen med en gang init får muligheten, for å si det sånn Jeg kan ikke komme noe som løser problemet ditt, men en stygg "hack" kan være å legge inn "sleep 1" et eller flere steder i skriptet Endret 31. oktober 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Noen som har en måte å resize en ext3-partisjon på som funker? Har prøvd å fjerne journal og resize som ext2, men parted nekter å gjøre det. Hadde vært fint om noen visste. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Bruk en liveCD(jeg pleier å bruke MEPIS sin, med den har jeg rezised ext3), ingen deler av harddisken må være montert. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Japp, det jeg gjør, men parted sier bare 'This ext2 filesystem has a rather strange layout! Parted can't resize this'. Hadde det vært partisjon nr. 1 hadde det visstnok gått greit, men problemet er at det er to andre partisjoner før den jeg skal ha resized. Bruker forresten MEPIS sin liveCD jeg også. Lenke til kommentar
operaman Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) Jeg klarte nå nettopp å si til kde at kate skal åpne mapper når jeg klikker på de. Noen ide til hvordan jeg blir kvitt det? Endret 1. november 2005 av operaman Lenke til kommentar
dabear Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Når jeg har laga meg en formel i openoffice math, hvordan i helsikke får jeg kopiert den? Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Jeg klarte nå nettopp å si til kde at kate skal åpne mapper når jeg klikker på de.Noen ide til hvordan jeg blir kvitt det? 5091741[/snapback] Control Center=>KDE Components=>File Associations Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 (endret) http://belenix.sarovar.org/belenix_home.html LiveCD med OpenSolaris. Noe for dem som vil prøve Solaris, men ikke orker/tørr å installere den. 5084334[/snapback] Hey , denne her var kul . Alt bortsett fra lyden virka med en gang . Men det jeg syns var merkelig var at den satt opp mitt X800XT med 1600x1200x100hz uten at jeg trengte configurere noe som helst EDIT , var ikke rare 3d akselrasjonen her da , bare 29 fps paa Supertux Endret 1. november 2005 av erikoi Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 http://belenix.sarovar.org/belenix_home.html LiveCD med OpenSolaris. Noe for dem som vil prøve Solaris, men ikke orker/tørr å installere den. 5084334[/snapback] Hey , denne her var kul . Alt bortsett fra lyden virka med en gang . Men det jeg syns var merkelig var at den satt opp mitt X800XT med 1600x1200x100hz uten at jeg trengte configurere noe som helst 5092822[/snapback] Belenix bruker X.Org 6.9cvs, så open-source DRI-driverne er ganske oppdatert. Og hvis du installerer OpenSolaris, og så installerer OSS, så er det en stor sjanse for at lyden vil fungere. Vet at OSS har støtte for ganske nye lydkort som f.eks. Audigy 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå