Orwandel Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Kubuntu av de. Suse har det noe latterlige yast og /systemfiles. Maegia er vel enda et forsøk på å vekke mandrake. Dessuten, apt vs. yum. Hva med Chakra? Er det like lett å installere? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Chakra er krise på bug- og brukerbehandling, så personlig hadde jeg styrt unna. Da kan du like gjerne kjøre Arch (med mindre du har kjempelyst på KDEmod). Selve installasjonen burde ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Chakra er krise på bug- og brukerbehandling, så personlig hadde jeg styrt unna. Da kan du like gjerne kjøre Arch (med mindre du har kjempelyst på KDEmod). Selve installasjonen burde ikke være noe problem. Har ikke de et bra community som kan hjelpe, slik de fleste andre distroer har? Har bare lest at Chakra gjør KDE veldig bra. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 KDE-ting er såpass likt overalt at du trenger ikke noe spesifikt distrocommunity for det. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 KDE-ting er såpass likt overalt at du trenger ikke noe spesifikt distrocommunity for det. Nå tenkte jeg mer på forum-hjelp til bug- og brukerbehandling du nevnte, som jeg regner med ikke er KDE-relatert. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Bedre å bruke en distro med mindre bugs. :---) 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hva med Chakra? Er det like lett å installere? Chakra er lett å installere og funket bra da jeg testet det, Manjaro Linux har også en KDE ISO og de er også basert på Arch hvis du ikke blir fornøyd med Chakra. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 KDE er et naturlig valg, men er ikke så imponert av Kubuntu. Hva er det med Kubuntu du ikke liker? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Har ikke de et bra community som kan hjelpe, slik de fleste andre distroer har? Har bare lest at Chakra gjør KDE veldig bra. Chakra har skremmende dårlig håndtering av kritiske bugs, og holdningen når du tipser om dem er "Hvis du ikke hadde sagt dette, hadde sikkert ingen funnet det ut." Det er en vits, og ikke et prosjekt jeg hadde giddet å vurdere en gang. De gadd ikke en gang å fikse sikkerhetshullet fordi det var i "forrige versjon" som ikke ble utviklet lenger, og neste versjon skulle komme om noen måneder. Her var det snakk om en feil som gjorde at enhver bruker kunne få installere pakker uten passord m.m og dermed får root/full systemkontroll ved å endre en enkel tekstfil i sin egen brukermappe. Dette var visstnok "by design".... Noe som er vanskelig å forene med "Shaman uses setuid, but don't worry, it's completely safe." Det var i Chakras egen offisielle grafiske pakkebehandler, Shaman. Styr. Unna. red: Samme fyren sa forøvrig at han var en av to personer bak polkit-qt og PolicyKit-KDE og. Så jeg må egentlig revurdere om det er pakker som bør skys som pesten. Har du noen innspill på hvordan konttollen er hos KDE for å unngå at livsfarlige idioter lager krøll, Del? Tenker da på om de har rutiner for eksterne gjennomgang av de ulike modulene/prosjektene f.eks. Endret 6. mai 2013 av NgZ Lenke til kommentar
Flaskehals Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Noen som vet om Arch har planlagt noen downtime på samtlige mirriors i dag? Klarer ikke installere noen pakker via pacman. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Arch sentralt styrer ikke mirror downtime. Lenke til kommentar
Flaskehals Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Har to virtuelle arch maskiner pluss en laptop, ingen klarer å laste ned noe som helst via pacman. Klarer ikke finne noe angående dette på arch sine nettsider. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Og hvilke mirror har du prøvd? Pacman prøver ikke noen andre mirrors enn de du har valgt, selv om de du har valgt skulle feile. Lenke til kommentar
Flaskehals Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hva sier pacman -Syy? Ser ut til at denne kommandoen gjorde susen, funket iallefall nå Output: "Synkroniserer pakkedatabaser Core Extra Community" Og hvilke mirror har du prøvd? Pacman prøver ikke noen andre mirrors enn de du har valgt, selv om de du har valgt skulle feile. Regner med jeg har alle mirrors, men prioritet på den norske. Alle ligger iallefall i /etc/pacman.d/mirrorlist Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Men de med # først på linjen ignoreres. Alle var ignorert som standard tidligere ihvertfall, men mulig det har endret seg. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Hva er det med Kubuntu du ikke liker? Jeg har ikke prøvd Kubuntu 13.04, som var mitt naturlige valg... helt til jeg hørte folk som klagde på problemer med kernelen, som gjorde at ting gikk treigt, at systemet kræsjet, og dårlig oppstartstid. Dessuten har den bare helt standard desktop. Men hvis ingen andre alternativ er bedre, så blir det vel Kubuntu likevel Hvis ikke Mint KDE, kanskje? Endret 6. mai 2013 av Orwandel Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Jaja, jeg gikk for Kubuntu, men fikk så klart en masse problemer, som man alltid får med dual boot. Jeg har i alle fall alltid hatt en lang rekke med problemer når det gjelder slikt. For det første så går det ikke å boote fra den nye DVD-spilleren min (kjøpte nylig en ny da den gamle tok kvelden). Den funker ypperlig ellers. Noen som vet hva det kan være? Den viser heller ikke i BIOS. Jeg kjøpte så en SanDisk USB-penn, men de går det visst heller ikke an å boote fra. Flaks... Jeg har holdt på i dagesvis for å fjerne U3-tullet på minnepennen, men ingen av standardløsningene har fungert for meg. Typisk. Jeg startet Kubuntu-installasjons-DVD'n fra Windows, og den hadde en måte for å hjelpe meg å starte fra DVD. Jeg installerte hjelpeprogrammet, og fikk en GRUB-meny med Windows 7 og Kubuntu. Jeg måtte starte en demo av Kubuntu for så å starte installasjonsprogrammet. Alt gikk så greit, men så kræsjet installasjonen med denne beskjeden: Executing 'grub-install /dev/sda' failed. Det er kanskje ikke så rart, siden sda er en dynamisk disk som Linux ikke er helt komfortabel med. Windows-HD'n er dessuten sdb og Linux-HD'n er sdc. Jeg prøvde å fikse det med grub-install, men da fikk jeg bare opp en GRUB kommando-linje når jeg startet opp igjen PC'n. Tips? Er det greit å bruke denne tråden til slikt, eller burde jeg starte en egen tråd? Endret 7. mai 2013 av Orwandel Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Start en egen tråd. Blir masse oppslutning rundt den uansett. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jeg har ikke prøvd Kubuntu 13.04, som var mitt naturlige valg... 12.04 LTS er et flott valg. Dessuten har den bare helt standard desktop. Det er KDE Desktop. Det er bare én versjon, samme som er brukt av alle andre KDE Desktop distroer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå