Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det noen workaround for den power saving-buggen som har rammet Sandy Bridge (GPU tror jeg) siden kernel 3.6.x?

Er nå på 3.8.11, og har fortsatt problemer. CPU temp er 8-10° høyere enn før, batteriet varer 2 timer kortere, etc (Har en Lenovo T420). Det er jo helt krise at dette ikke blir fikset.

Lenke til kommentar

Finnes det noen workaround for den power saving-buggen som har rammet Sandy Bridge (GPU tror jeg) siden kernel 3.6.x?

Er nå på 3.8.11, og har fortsatt problemer. CPU temp er 8-10° høyere enn før, batteriet varer 2 timer kortere, etc (Har en Lenovo T420). Det er jo helt krise at dette ikke blir fikset.

Sikker på at det skyldes en powersavingbug? Nå er jeg riktignkok ikke helt 100%% sikker på om laptopen kjører Sandy eller Ivy, men jeg har fått merkbaart bedre batterilevetid i det siste (Rundet over fem timer med påstått halvannen time igjen med musikk, wifi stort sett på, middels skjermlys og kontorprogrammer. Var minst en time mindre før. Men det var med kernel 3.8.9...
Lenke til kommentar

Sikker på at det skyldes en powersavingbug? Nå er jeg riktignkok ikke helt 100%% sikker på om laptopen kjører Sandy eller Ivy, men jeg har fått merkbaart bedre batterilevetid i det siste (Rundet over fem timer med påstått halvannen time igjen med musikk, wifi stort sett på, middels skjermlys og kontorprogrammer. Var minst en time mindre før. Men det var med kernel 3.8.9...

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=150743

Fant en del om saken her. Ser ut som det kanskje er håp for 3.9.x, så får smøre meg med tålmodighet litt til. Hvis ikke det hjelper tror jeg rett og slett jeg skal prøve meg på en 3.5.x-versjon eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Til dere som savner et mer klassisk skrivebord, det er ikke så vanskelig å få tilbake nesten slik Ubuntu 11.04 osv. var:

post-63307-0-26543900-1367798705_thumb.png

Installér gnome fallback/classic:

sudo apt-get install gnome-panel

Deretter logg ut og velg gnome fallback/classic:

post-63307-0-17148500-1367798857_thumb.png

post-63307-0-33389400-1367798866_thumb.png

Det skal sies at Nautilus er rævkjørt i Ubuntu 13.04.

Andre viktige endringer:

Menyknappene på riktig side:

Ubuntu 13.04:

gsettings set org.gnome.desktop.wm.preferences button-layout 'menu:minimize,maximize,close'

Ubuntu 12.04:

gconftool --type string --set /apps/metacity/general/button_layout "menu:minimize,maximize,close"

Ordentlige scrollbars:

Ubuntu 13.04:

gsettings set com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode normal

(kan nullstilles gsettings reset com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode )

Ubuntu 12.04:

gsettings set org.gnome.desktop.interface ubuntu-overlay-scrollbars false

(denne krever at du logger ut og inn igjen)

Problemer med alt-tab i compiz?

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager

ccsm

Bla ned og velg Static Application Switcher.

post-63307-0-90726800-1367799302_thumb.png

Edit: dette fungerer ikke i Ubuntu 13.04 :S Noen som har en løsning?

Ting jeg ikke har løst (som fungerte i Ubuntu 11.04):

* Dra fil, alt+tab, slipp fil i nytt program

* Programikon øverst i venstre hjørne på hvert program

Hvis noen har en idé om hvordan disse kan løses så er jeg veldig takknemlig.

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett brukt Ubuntu, men har funnet ut at jeg ikke liker globale menyer og minimer/lukk etc. på venstre side, som er standard i Unity (eller andre varianter hvor det en gang er minimér-knapp). Nå er det på tide å oppdatere, siden 13.04 er her, men jeg vurderer å bytte beite. Jeg spiller en del spill, og ender ofte opp i Windows 7, og tror det er bedre å velge en distro som er mer lik den når det kommer til meny-plassering etc. KDE er et naturlig valg, men er ikke så imponert av Kubuntu. Har snust litt på OpenSUSE og Mageia, men usikker på hvilken jeg bør velge. Tips?

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...