Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

For meg kan folk bruke Opera, Firefox, Chrome, Safari eller IE9+. Alle de er decent eller gode nettlesere når det kommer til det som har noe å si for alle andre enn de som bruker den.

Hvilke funksjoner som gjør at du vil / ikke vil bruke en nettleser driter jeg langt i så lenge den viser deg nettsidene jeg lager på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbake i gamledager (frem til 2006-ish) brukte jeg Opera som default nettleser i Windows, men etter at jeg byttet til GNU/Linux ble det etterhvert Firefox som ble min default. Jeg tror uansett ikke at jeg har hatt en eneste GNU/Linux-installasjon uten Opera installert. Det var frelse i de tider jeg måtte overleve på mobilt bredbånd. Opera Turbo var helt genialt og reduserte både databruk og lastetid dramatisk.

Grunnen til at Firefox er default for meg nå, er at den er den beste nettleseren som klarer å late som den er native i GTK.

I Windows (jobb-pc) bruker jeg Firefox og Opera like mye, og må tvinge meg inn på IE for å bruke "direct edit"-funksjon i itslearning. Faktisk er Opera den nettleseren som gir meg minst trøbbel i W7.

Nettlesere og funksjoner er en personlig smakssak, men å gi Opera trekk for at den er proprietær, med den jobben de legger ned for å følge standarder og være tilgjengelig overalt, blir for tynt. Selvfølgelig skulle den alltid vært åpen (noe den også blir ganske snart), men man må bare godta at OSS-modellen ikke fungerer for alle alltid. Så lenge man ikke blir totalt Apple eller Microsoft, er det stort sett helt greit så lenge de underliggende standardene er åpne og tilgjengelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så da har vi konkludert med at alle nettlesere er like gode og at alle skal få lov til å velge hva de vil. Nettlesere er lukket for diskusjon.

Nettlesere og funksjoner er en personlig smakssak, men å gi Opera trekk for at den er proprietær, med den jobben de legger ned for å følge standarder og være tilgjengelig overalt, blir for tynt. Selvfølgelig skulle den alltid vært åpen (noe den også blir ganske snart), men man må bare godta at OSS-modellen ikke fungerer for alle alltid. Så lenge man ikke blir totalt Apple eller Microsoft, er det stort sett helt greit så lenge de underliggende standardene er åpne og tilgjengelige.

Jeg gir den trekk for å være proprietær fordi den velger å ikke bidra til et OSS-miljø i motsetning til andre nettlesere. Å være lukket er ikke nødvendigvis negativt, men å være åpen er heller positivt. Siden Opera er alene om å være lukket og proprietær så gjør det valget mye mindre attraktivt, ihvertfall på Linux.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å preke og konvertere. Jeg er heller interessert i en god diskusjon og å få høre hva folk har å si om min stilling. Om folk skal få lov til å bruke hva de vil så er det jo nesten ikke noe poeng i å diskutere nettlesere.

Så du mener at folk ikke skal få bruke det de vil? Interessant. Hvis du er interessert i en god diskusjon, tror jeg ikke du burde startet diskusjonen med at Opera er dritt og properitært. Selv brukte ikke jeg Chrome/Chromium av den enkle grunn at bokmerker ikke kan vises i en sidebar. Samtidig skjønner jeg at det er min egen preferanse og ikke noe som gjelder for alle.

Jeg ser at du blir provosert av mine meninger og kaller meg for en fanboy. Morsomt nok så har jeg ikke sagt hvilken nettleser jeg liker best, for jeg stiller meg veldig nøytral mellom Chromium og Firefox.

Tror det er du som har blitt provosert over å få svar på tiltale. Jeg ble ikke spesielt provosert av deg.

Slemme meg! Prøver å starte en diskusjon på diskusjon.no?!

Og folk er hjertelige velkomne til å svare på diskusjonen du starter, så lenge de er enige?

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Argumenter? Hvor? At du selv synes det er søppel og har oppleved kræsj? Kan trøste deg med at det er noen som vil oppleve det med en eller flere browsere. Slikt kan være tilfeldig.

Opera har også bidratt for en mer åpen web, blant annet var det de som fant opp CSS.

BTW: Chrome er også properitært.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Argumenter? Hvor? At du selv synes det er søppel og har oppleved kræsj? Kan trøste deg med at det er noen som vil oppleve det med en eller flere browsere. Slikt kan være tilfeldig.

Opera har også bidratt for en mer åpen web, blant annet var det de som fant opp CSS.

BTW: Chrome er også properitært.

Hva om jeg baserer den påstanden på at Opera er tregt, ser dårlig ut, har dårlig plugin-støtte og jeg har opp gjennom mange år (Jeg overdriver ikke erfaringen min her) har opplevd at Opera kræsjer på enkelte nettsider eller ikke vil laste de skikkelig? Hvorfor er det lov å si at Chrome er elendig fordi det ikke har bookmark-shortcuts, men jeg har ikke lov til å si at Opera er elendig fordi det ikke fungerer?

Joda joda. Opera skal få en pluss i boken min for å bidra til teknologi, men det gir meg ikke lyst til å installere Opera kun fordi jeg er starstruck.

Jeg bruker ikke Chrome fordi det er proprietært og stappet av botnet-søppel. Jeg bruker Chromium og Firefox som begge er åpne nettlesere og gir meg en mye bedre opplevelse enn de andre nettleserne jeg har brukt opp gjennom årene.

Jeg har forresten aldri gitt meg selv et privilegium til å snakke for alle, så jeg sier ingenting om hva andre synes.

Om vi bare skal si "Ehhr. Opera fungerer sikkert fint det" så kan vi nesten si det om alle personlige meninger, inkludert om Linux. Jeg har sterke meninger som jeg vil bli utfordret i, og jeg ser ingenting i veien ved å mosjonere meningene mine ved å provosere motparten. Windows fungerer også greit. Det starter opp. Jeg får et bilde på skjermen. Jeg kan lese diskusjon.no med Windows. Merkelig nok så velger jeg ikke Windows bare fordi det er greit nok.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

For meg kan folk bruke Opera, Firefox, Chrome, Safari eller IE9+. Alle de er decent eller gode nettlesere når det kommer til det som har noe å si for alle andre enn de som bruker den.

Hvilke funksjoner som gjør at du vil / ikke vil bruke en nettleser driter jeg langt i så lenge den viser deg nettsidene jeg lager på en fornuftig måte.

Både 8 og 9 har til dels relativt grove bugs i forbindelse med lasting av plugins (bla. Java) som krasjer hele nettleseren noen ganger. Skjer også på div. tilfeldige sider uten java,

Når det er sagt så tryner jo hele Firefox i linux også, dersom du trykker Cancel på java security warning-boksen som dukker opp når BankID-appleten starter. Dvs. den er sirupstreig og ubrukelig til du avslutter den og åpner den igjen. Å drepe både javaprosessen som ikke dør av seg selv og plugin-container-prosessen hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Både 8 og 9 har til dels relativt grove bugs i forbindelse med lasting av plugins (bla. Java) som krasjer hele nettleseren noen ganger. Skjer også på div. tilfeldige sider uten java,

Kriteriet mitt er at de ikke er retarderte i visningen av nettsider. Om de ikke laster java på noen god måte er noe som ville irritert meg ved bruk fordi jeg fortsatt trenger det til nettbank til tider, men for noen andres nettleser bryr det meg like lite som at den ikke lager bacon til frokost :)

Så da har vi konkludert med at alle nettlesere er like gode

Nei, ikke på subjektive grunnlag som sluttbruker.

alle skal få lov til å velge hva de vil.

Stort sett. Så lenge det er IE9+ eller bedre.

Nettlesere er lukket for diskusjon.

Nei :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Blir clean install av ubuntu gnome 13.04 her i kveld, ny ssd i laptoppen det skal få bo på og greier. første pcen min som ikke har windows liggende å ulme noe sted.

Prøvde forsåvidt ut både standard ubuntu, xubuntu og kubuntu men må si at jeg liker gnome shell best altså

Lenke til kommentar

Vurdert linux mint?

Om du ikke har gjort det, hvorfor ikke?

Jeg selv ligger å vipper mellom linux mint og windows 7. Bruker litt begge deler. Men mest windows akkurat nå. Prøvde også litt ubuntu forrige helg, men må si jeg liker linux mint bedre. Alt er liksom ferdig intallert der :p

Lenke til kommentar

Blir clean install av ubuntu gnome 13.04 her i kveld, ny ssd i laptoppen det skal få bo på og greier. første pcen min som ikke har windows liggende å ulme noe sted.

Prøvde forsåvidt ut både standard ubuntu, xubuntu og kubuntu men må si at jeg liker gnome shell best altså

Hvorfor installerer du Ubuntu da?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...