Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hvordan suger chorme? Er den eneste nerttleseren jeg bruker

Bruk nå ihvertfall Chromium, så skal jeg si meg fornøyd med ditt valg.

Chrome mangler shortcuts for bokmerker, det alene gjør den ubrukelig.

Jeg for min del har aldri brukt bookmark-snarveier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firefox har i en årrekke taklet mange faner med glans, ja helt opp i 300 uten problemer (for å overdrive behovet litt). Men jeg synes godt at de kunne fikset minnelekkasjen med lukkede faner. Når Firefox har kjørt i et par måneder så kan den bruke et par GB med unødvendig minne.

Lenke til kommentar

Firefox er klart best på desktop. Aldri noe tull. Opera kommer på andreplass. Spent på Blink-versjonen av Opera..

Opera er noe proprietært søppel. Om de skal ha lukket kildekode så kan de nå i det minste gjøre et forsøk på å lage en god nettleser.

Lenke til kommentar

Firefox har i en årrekke taklet mange faner med glans, ja helt opp i 300 uten problemer (for å overdrive behovet litt). Men jeg synes godt at de kunne fikset minnelekkasjen med lukkede faner. Når Firefox har kjørt i et par måneder så kan den bruke et par GB med unødvendig minne.

For meg så tar dette i win8 bare noen timer, og på linux et par dager. Mistenker flash + closed tabs minnelekasjer.

Skal nevnes at firefox 16+ har blitt en del bedre på linux.

Lenke til kommentar

For meg så tar dette i win8 bare noen timer, og på linux et par dager. Mistenker flash + closed tabs minnelekasjer.

Skal nevnes at firefox 16+ har blitt en del bedre på linux.

Det skal sies at jeg ikke kjører flash eller java. Men det er definitivt noe med lukking av faner.
Lenke til kommentar

Det er også noe med tid - men dette ligger hardere i win8 enn i noe annet system. Om jeg bare lar firefox stå dag inn dag ut, så spiser den opp nok minne til å til slutt kræsje seg selv. Jo flere tabs jo fortere går det.

Spesielt om det er noe ajax eller lignende automatisk oppdaterende system.

Lenke til kommentar

Opera er noe proprietært søppel. Om de skal ha lukket kildekode så kan de nå i det minste gjøre et forsøk på å lage en god nettleser.

Nå dropper de jo sin lukkede rendrer til fordel for Blink, da. Opera har gjort mye bra for åpne standarder og innovert på nettleserfunksjoner i alle år. Du kan kalle dem "proprietært søppel" fordi du er forelska i RMS, men faktum er at Opera i alle år har vært ekstremt flinke til å følge åpne standarder. Så lenge en programvare benytter seg av åpne standarder når den gjør jobben sin, spiller det i bunn og grunn ingen rolle om selve klienten er lukket så lenge det ikke er i et segment hvor produsenten har monopol. Opera har også "alltid" vært tilstede på alle plattformer og hatt feature parity på tvers av plattformer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå dropper de jo sin lukkede rendrer til fordel for Blink, da. Opera har gjort mye bra for åpne standarder og innovert på nettleserfunksjoner i alle år. Du kan kalle dem "proprietært søppel" fordi du er forelska i RMS, men faktum er at Opera i alle år har vært ekstremt flinke til å følge åpne standarder. Så lenge en programvare benytter seg av åpne standarder når den gjør jobben sin, spiller det i bunn og grunn ingen rolle om selve klienten er lukket så lenge det ikke er i et segment hvor produsenten har monopol. Opera har også "alltid" vært tilstede på alle plattformer og hatt feature parity på tvers av plattformer.

Du nevner faktum og snakker om standarder. Faktumet er at åpne standarder lite å si. Internet Explorer bruker også åpne standarder, så jeg vet ikke helt hvor det skal definere hvorvidt en nettleser fungerer eller ikke. Opera er broken. Det har aldri fungert. Jeg har brukt det på Linux og Windows flere ganger med noen år i mellom og det har aldri fungert og det er skammelig tregt, ustabilt og proppet med fancypantsy funksjoner som ingen bruker. Når var det sist du brukte Opera Unite?

Det er skammelig at du kan si noe som at proprietær programvare er greit så lenge det er "etter reglene".

Jeg kaller det ikke for proprietært søppel fordi jeg foretrekker fri programvare, avataren min er noe som kalles satire. Grunnen til at jeg kaller Opera for noe proprietært søppel er fordi:

1. Det er proprietært
  2. Det er søppel

• Liker 1
Lenke til kommentar

[/size]

Historisk sett har de vært elendige til å følge standarder. De har vel blitt en del bedre på grunn av økt konkurranse, men fortsatt støtter de lite i forhold til Firefox, Chrome og Opera.

Du glemte å ta med Safari.

Endret av VH7
Lenke til kommentar

[/size]

Historisk sett har de vært elendige til å følge standarder. De har vel blitt en del bedre på grunn av økt konkurranse, men fortsatt støtter de lite i forhold til Firefox, Chrome og Opera.

Men definerer åpne standarder hvor god Internet Explorer er? Enten det er IE6 eller IE10?

Nå vil ikke jeg gjøre "proprietært" og "elendig" til samme sak, for det er to helt forskjellige grunner til at jeg ikke liker Opera.

Lenke til kommentar

Grunnen til at IE6 sugde var at den ikke fulgte standardene skikkelig. Grunnen til at IE10 ikke er så ille er at den følger standardene relativt bra på de fleste områder.

Å kalle Opera søppel viser liten innsikt i hva Opera står for og har gjort for weben.

Lenke til kommentar

Men definerer åpne standarder hvor god Internet Explorer er? Enten det er IE6 eller IE10?

Ja, for meg er det tilfelle. Hva man foretrekker av programvare er alltid en personlig preferanse. Om Opera ikke er noe for deg eller har features du ikke bruker, kan det være rette programmet for mange.

Lenke til kommentar

Å kalle Opera søppel viser liten innsikt i hva Opera står for og har gjort for weben.

Hva om jeg baserer den påstanden på at Opera er tregt, ser dårlig ut, har dårlig plugin-støtte og jeg har opp gjennom mange år (Jeg overdriver ikke erfaringen min her) har opplevd at Opera kræsjer på enkelte nettsider eller ikke vil laste de skikkelig? Hvorfor er det lov å si at Chrome er elendig fordi det ikke har bookmark-shortcuts, men jeg har ikke lov til å si at Opera er elendig fordi det ikke fungerer?

Fra min side så virker det du som det erjeg som står med et åpent sinn her, selv om jeg kanskje gir inntrykk av å være fast bestemt.

Ja, for meg er det tilfelle. Hva man foretrekker av programvare er alltid en personlig preferanse. Om Opera ikke er noe for deg eller har features du ikke bruker, kan det være rette programmet for mange.

Vel, ja. Det er ikke for meg, men vil nå tro at min kritikk burde gjelde for de fleste. Jeg er meget interessert i å høre noen overbevisende argumenter om hvorfor du skal velge Opera fremfor Chrome/Chromium, Firefox, Safari eller Internet Explorer 10. At det er proprietært i motsetning til Chromium og Firefox hjelper ikke akkurat på, ihvertfall ikke for et Linux-community som jeg tror vil stå meget nært i denne tråden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vel, ja. Det er ikke for meg, men vil nå tro at min kritikk burde gjelde for de fleste. Jeg er meget interessert i å høre noen overbevisende argumenter om hvorfor du skal velge Opera fremfor Chrome/Chromium, Firefox, Safari eller Internet Explorer 10. At det er proprietært i motsetning til Chromium og Firefox hjelper ikke akkurat på, ihvertfall ikke for et Linux-community som jeg tror vil stå meget nært i denne tråden.

Hva har det å si om/hvis kritikken gjelder for de fleste, for de som faktisk liker Opera og ønsker å bruke det? Hvorfor skal folk overbevise deg? Sa du ikke akkurat at du var fornøyd med en annen nettleser? Liker du barnslige fanboy-diskusjoner, er det det som plager deg? Jeg bruker ikke Opera, men flott at det finnes flest mulig som bruker flest mulig browsere, slik at vi får bedre konkurranse mellom aktørene.

Du glemte å ta med Safari.

Det finnes atskillig flere nettlesere enn de jeg nevnte + Safari også.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Hva har det å si om/hvis kritikken gjelder for de fleste, for de som faktisk liker Opera og ønsker å bruke det? Hvorfor skal folk overbevise deg? Sa du ikke akkurat at du var fornøyd med en annen nettleser? Liker du barnslige fanboy-diskusjoner, er det det som plager deg? Jeg bruker ikke Opera, men flott at det finnes flest mulig som bruker flest mulig browsere, slik at vi får bedre konkurranse mellom aktørene.

Jeg prøver ikke å preke og konvertere. Jeg er heller interessert i en god diskusjon og å få høre hva folk har å si om min stilling. Om folk skal få lov til å bruke hva de vil så er det jo nesten ikke noe poeng i å diskutere nettlesere.

Jeg ser at du blir provosert av mine meninger og kaller meg for en fanboy. Morsomt nok så har jeg ikke sagt hvilken nettleser jeg liker best, for jeg stiller meg veldig nøytral mellom Chromium og Firefox.

Slemme meg! Prøver å starte en diskusjon på diskusjon.no?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...