Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hvis trenden fortsetter så kan Linux passere OS X i løpet av april. Det hadde vært moro hvis Linux-massen er betydelig større enn OS X et år etter lansering (dvs. feb 2014), det hadde sendt et godt signal til utviklere.

BTW, jeg er spent på om Ubuntu-derivater fremdeles telles om Ubuntu i Steam?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, det kan godt være at de ikke gjør det. Mulig den bare analyserer lsb-release. Om den matches ubuntu bokstavelig og ikke *buntu vil de jo gå under other.

Men det er mer sannsynlig at dette er snakk om ting som arch, mint, gentoo, elementary og annen cancer.

Lenke til kommentar

Jeg synes godt de kunne samlet en Linux (32-bit)-kategori også der, f.eks 12.04.1 (32-bit) har falt ut av listen, men det er nok noen promiller som fremdeles bruker den.

Men uansett så virker andelen 32-bits skremmende høy. Jeg har kjørt 64-bit på alle maskiner med støtte for det siden Ubuntu 6.06 eller noe sånt, og med unntak av et par ting som Skype og slikt så har jeg aldri hatt noen større problemer av noe slag. Jeg mener at folk bør kjøre 64-bit med mindre de har en god grunn til annet, så får vi heller hjelpe de 0.1% som får problemer.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke at Canonical frem til nå har insistert på å kalle 32-bit det "trygge valget". Det diskuteres vel å gjøre 64 til default image, men det går alt for sakte.

Forøvrig er det jo snakk om Debian 64 med linux32 ABI. Det er interessant.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Det skjer mildt sagt en del interessant i dag.

Link, link

Veldig interessant!

Canonical doesn't have many experienced low-level graphics stack developers in-house (their X.Org/Mesa team is very small and hasn't done much upstream engagement) and even Wayland/Weston's development having gone on for so long with many developers, many of whom are X.Org/DRI/DRM veterans, is still going rather slowly.
Kanskje Canonical kan få en fordel av at de ikke er særlig påvirket/opptatt/nedtynget av gammelt X-tankegods. Sånt kan faktisk være positivt også.
Lenke til kommentar

Har noen et tips til en (relativt) billig UPS som er godt støttet av Network UPS Tools (nut)?

De har en compability liste, men er veldig mange modeller samt drivere og derfor noe vanskelig å navigere seg i jungelen.

Trenger ikke særlig stor kapasitet. Egentlig bare nok til å gracefully skru av en hjemmeserver/HTPC som vil kjøre RAID 5 på kanskje 3-5 disker, i3 og average load på ca. 0.5. Har ingen erfaring med UPS så aner ikke hvor mange W/VA vi snakker om.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

APC, MGE og Eaton vet jeg av erfaring at fungerer med NUT, samt APC'er kan ogsaa styres gjennom APCUPSd som gjor det samme, for den lasten du beskriver ville jeg nok lagt meg ett sted mellom 500-1500VA, noe som skulle gi ett sted mellom 15-45 minutter eller mer oppetid paa en slik last. Om alt du bryr deg om er aa ha en batteribuffer er nok en Offline UPS nok, men om du og vil ha noe som kan balansere stromfeeden (bucking/boosting) eller er plaget av ujevn spenning ville nok en Line Interactive vaere verdt det.

Ett par greit prisede alternativer kan vaere feks:

http://www.komplett....aspx?sku=119785 - APC Back-UPS CS 500VA Offline

http://www.komplett....aspx?sku=302029 - APC Back-UPS CS 650VA Offline

http://www.komplett....aspx?sku=501612 - APC Back-UPS RS 550VA Line Interactive

http://www.komplett....aspx?sku=610895 - APC Back-UPS Pro 900VA Line Interactive

Har selv ett par Back-UPS CS650 rundt omkring, og er godt fornoyd med de, selv om noen av de kan ha en antydning til noe spolekvin. Alle skal ha USB (rs232 via usb) tilkobling og stotter de funksjonene som du er ute etter.

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Takker så meget for raskt og utfyllende svar! Tittet litt på CS-modellene, men ble ikke nevnt i compability-listen til NUT. Finner i utgangspunktet ingen liste hos APCUPSd, men de er i alle fall ikke under "Do Not Purchase The Following UPSes". Får diskutere litt med meg selv om jeg har noen nytte av Live Interactive eller ei, koster uansett ikke så veldig mye mer.

Fikk høre av en bekjent som har en BlueWalker at den kun lagde lyd når den var under last, ellers var den stille. Gjelder det samme for APCene? Tenkte å ha denne gjemt bak TV-benken i stua.

Lenke til kommentar

Jeg kan personlig bekrefte at APCUPSd fungerer fint med CS650, de andre modellene har jeg ikke testet, men antar disse vil fungere fint de ogsaa. Kjorer selv for det meste SmartUPS serien til APC, men disse ligger en anelse hoyere i pris.

Naar sant skal sies har jeg ikke testet CS/BackUPS serien i NUT, men vet at SmartUPS serien fungerer helt utmerket, og protokollen er ikke saa fryktelig forskjellig, BackUPS har bare mindre informasjon og funksjoner, ellers er protokollen mer eller mindre identisk.

Lyden fra APC650 er klassisk spolekvin, og er alltid tilstede mer eller mindre paa denne modellen, i min erfaring ivertfall.. Ikke sikker paa om jeg ville hatt den i stuen.. En annen UPS man kan vurdere er jo http://www.komplett....aspx?sku=575386 ES serien, disse fungerer fint til slike ting som mediasenter, men har ikke testet disse med APCUPSd, men de har ogsaa USB port, saa antar disse vil fungere fint i APCUPSd disse og.

ES serien har heller ingen spolekvin som jeg har erfart, og utformingen er ogsaa en anelse mer vennlig for stuebruk og slik. ES serien har ogsaa fine funksjoner som master-slave funksjon der man kan slaa av og paa andre sockets ved hjelp av en master, noe som kan vaere greit for ett media-senter feks. En annen ting verdt aa nevne med ES er ogsaa at bare halvparten (4 sockets) har batteri-backup, de andre 4 er 1 master og 3 slaveplugger, som bare har surge protection. ES serien har ogsaa USB dataport saa skulle fungere fint i APCUPSd de ogsaa.

Lenke til kommentar

Hmm ok. Hadde vel egentlig håpet på å finne en modell som kanskje ikke laget så mye lyd idle, men som sagt har jeg ingen erfaring med UPS.

Ser at ES-serien er relativt mye billigere enn CS-modellene, selv om de har mer VA. Klarer i utgangspunktet ikke å se hvorfor. Er det noen andre store forskjeller utover hvor mange sockets som har batteri-backup?

Kan hende jeg går for RAID 1 i stedet også, men er det like stor risiko hvor strømmen går for RAID 1 som RAID 5 egentlig?

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hmm ok. Hadde vel egentlig håpet på å finne en modell som kanskje ikke laget så mye lyd idle, men som sagt har jeg ingen erfaring med UPS.

Ser at ES-serien er relativt mye billigere enn CS-modellene, selv om de har mer VA. Klarer i utgangspunktet ikke å se hvorfor. Er det noen andre store forskjeller utover hvor mange sockets som har batteri-backup?

Kan hende jeg går for RAID 1 i stedet også, men er det like stor risiko hvor strømmen går for RAID 1 som RAID 5 egentlig?

Faktisk, rent objektivt sett er RAID 1 mer "sikkert" enn RAID 5, akkurat hvor mye mer er naa ett definisjons og diskusjons-sporsmaal, men det bugner ned paa at i RAID 1 er hver disk uavhengig av den andre, saa rent praktisk sett er RAID 1 enklere aa gjenopprette (les: alt man trenger er aa mounte disken som single, man trenger ikke recovery av journal eller parity stripes som ved feks. raid 5/6) RAID 5 har jo ogsaa det kjente "RAID hullet" der om man mister en disk, er den tiden det er storst fare for at man mister enda en disk er under I/O'en som kreves paa arrayet for aa bygge ny parity..

Tror ikke det er noen videre forskjeller, bruker selv ES modellene paa ting som feks. modem og distribusjons-switcher og andre ting som trenger generell batteri-backup, men jeg bruker/har ikke testet funksjonaliteten for graceful shutdown og slikt paa denne serien da, men regner som sagt med det skal vaere idtentisk med CS serien.

Naar det kommer til lyden, saa lager ikke ES serien noe lyd, men egentlig skal jo ikke de fleste UPS'er lage noe videre lyd heller da, SmartUPS serien feks. er jo helt stille helt til de slaar inn paa batteri-backup, og da slaar jo viftene inn og man horer duringen fra transformatoren og slikt :) men utover det skal de jo vaere helt stillegaaende. Tror egentlig bare at CS serien sikkert bruker billige spoler eller noe slikt, og lyden er egentlig ikke saa ille at det gjor noe, men er ille nok til at man horer det i ett helt stille rom..

Jeg skal gjore litt arbeid med mine egne UPS'er i helgen, og kan sikkert ta meg tid til aa dobbelt-sjekke om ES serien snakker fint med APCUPSd om du vil..

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar

Høres ut som kanskje det er ES-serien jeg er ute etter i så fall. Hadde satt veldig stor pris på om du hadde giddet å sjekket! :) Har ikke opplevd at strømmen har gått enda det året jeg har bodd i leiligheten min, men når vi snakker om n antall TB er det greit å være sikret uansett.

Takker for oppklaring om RAID 1 vs. 5. Har lest endel om de to, men er litt vanskelig å se den åpenbare forskjellig i praktisk bruk. Vil tro jeg kanskje tester RAID 1 i første omgang om jeg ikke kjøper så mange disker, og heller kanskje tester RAID 5 etterhvert. I begge tilfeller blir det nok med en UPS.

Lenke til kommentar

Edit. naar det kommer til aa miste data pga. stromtap maa jeg si at jeg ikke har hatt noe problemer med det, og jeg har ikke satt mine maskiner til aa slaa seg av gracefully ved powerloss, de kjorer til enten UPS'ene faar strommen tilbake, eller strommen gaar..

Og jeg har til naa aldri mistet data i hverken RAID1,5 eller 10 saa sant vi snakker mdraid og ett solid linux filsystem som feks. ext3/4 eller xfs.

Og dette har kjort i aarevis, og gaatt ned un-gracefully ett utall ganger, aldri vaert noen problemer, men.. har man en hardware raid kontroller med caching og slikt uten en BBU er det klart dette bildet kan endre seg drastisk...

Der jeg faktisk har mistet data er hardware raid 6, hvor ett disktap forte til at hele arrayet gikk i dass, og rebuild paa ny disk og fsck klarte aa korruptere hele skjiten :p men dette var en hardware raid kontroller med cache og det hele, samt at det ikke var strombrudd, men hardware feil som forte til at maskinen gikk ned.. skal sies at RAID5 arrayet (mdraid) sto paa samme maskin, og der var det bare aa flyttet det over paa ny maskinvare og det putrer og gaar lykkelig enda..

Jaja, er i slike tilfeller man er glad man har en LTO4 tape stasjon :D

Kort sagt, som Lycantrope nevner, RAID1 om datatap er mer eller mindre uaktuelt, og RAID5 til masselagring :) Jeg bruker RAID1 til ting som feks OS og slikt, siden jeg bare kan swappe over boot-prioriteten om en disk skulle do, eller kort sagt der jeg ikke har tid/ork til aa miste data, RAID5 bruker jeg der storrelse er det viktigste, som feks masselagring av media etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...