Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette stiller du vanligvis på TVen, ikke i OSet. Har selv litt problemer med at TVen min prøver å være smart og detektere hvor bildet skal plasseres, og må innimellom endre fra en annen aspect ratio og tilbake for at den skal sjekke det på nytt. Ellers så har vel sikkert TVen egne instillinger for slikt også.

Lenke til kommentar

Dette stiller du vanligvis på TVen, ikke i OSet. Har selv litt problemer med at TVen min prøver å være smart og detektere hvor bildet skal plasseres, og må innimellom endre fra en annen aspect ratio og tilbake for at den skal sjekke det på nytt. Ellers så har vel sikkert TVen egne instillinger for slikt også.

Så lenge TV-en settes til ren scan (noe flertallet av TV-er såvidt jeg vet gjør på HDMI-signalet, viser TV-en akkurat det den skal, dvs. akkurat det den får inn.

Oppløsningen må da selvfølgelig settes til 1080p (1920x1080?) for den "skjermen" i instillingene på PC-en. TV-er skal helst ikke gjøre noe som helst, bortsett fra å vise akkurat det bildet de får inn.

(Intel sine drivere tukler man så vidt jeg vet bare med ved å bruke det innebygde skjerminstillingsprogrammet, uten at jeg vet hva det tilbyr av funksjonalitet.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

I så fall; hvordan forklarer det at det noen ganger funker fint, og at jeg noen ganger ikke, og at det da fikses ved å bytte til en annen aspect ratio og tilbake? Har ikke rørt instillingene i Ubuntu som jeg bruker på HTPCen. Skjønner at dette ikke er helt riktig fremgangsmetode, men lurer litt på hvorfor den ikke alltid klarer å bruke samme posisjonering.

Lenke til kommentar

jeg endret noen innstilinger på tven så fungerte det, har heller ingen problemer med XBMC. takk for hjelpen! lurer på en ting til, er det mulig å gjøre ikoner og tekst større? blir litt smått når jeg sitter et stykke i fra tven.

Lenke til kommentar

Å? Alt fungerte helt flott, Unity fungerer helt fint og eneste jeg gjorde var å migrere epostklient til Thunderbird fra den som tidligere var standard under Gnome.

Problemet oppsto når jeg skulle gjøre det samme i Windows7-partisjonen den dualbooter. Den har ikke vært startet på et år men påsto likevel at det ikke var oppdateringer tilgjengelig. Jeg fikk en melding om at systemet ikke kunne lete etter oppdateringer fordi den ventet på en omstart, men det hjalp ikke og eneste hjelp var en kryptisk feilkode. I søk på den fortalte Microsoft support at du trolig har virus, bør ta backup og reinstallere systemet. Jeg fant heldigvis et verktøy med navn Microsoft FixIt Engine som etter å ha brukt disken hardt i en liten time fortalte meg at den ikke fant noen problemer, men da fungerte Windows Update som normalt og den fant en del oppdateringer med flotte navn som 40 "Update for Windows 7 for x64-based Systems (KBxxxxx)" etter hverandre med ingen informasjon om hva det faktisk er. Jeg bare krysset av for alt og ting ser ut til å fungere.

Lenke til kommentar

Fikk satt inn en Crucial V4 SSD på 256GB, og installerte Kubuntu 12.10 på den. Stort sett ser den ut til å gjøre jobben fint, men ytelsen når apt pakker ut pakker er elendig. Hjalp en del å følge tips til mount parametre på nettet, men fortsatt er det for dårlig. Er det noen som har erfaringer på dette? Litt lite å gå på med google, og de fleste gjenværende tipsene innebærer re-install, altså rimelig tidkrevende med prøving og feiling.

Skuffende lite hjelp å få :tease: Tror jeg har vært igjennom alle tips nå, og googlet litt vel mye. Ser ut til at enkelte SSD disker ikke er helt på topp. Både Samsung og Crucial disker har skapt problemer for folk, mens OCZ, Corsair og Intel disker ser ut til å få skryt. Ytelsesproblemene ser ut til å ramme skjevt. Boot og generelt bruk er meget kjapt her, men som sagt blir det tregt når deb-pakkene skal pakkes ut. Har montert pakkene på en ram-disk uten at det hjelper, så det er skrivingen som er flaskehalsen.
Lenke til kommentar

V4 ser jeg nærmest på som en budsjett SSD.

At du sliter med skrivehastigheter skjønner jeg godt.

Oppgitte specs er ca 190 MB/s Write.

Den skrivehastigheten bør man ta med en klype salt , da den er oppgitt i Atto.

Mere reelt er skrivehastigheten som oppnåes i incompressible mode.

Fant en test som viser skrivehastighten oppnådd med testprogrammet AS SSD ( den tester i incompressible mode )

as-ssd.jpg

127 MB/s er nok ikke så mye å rope hurra for.

Du burde kanskje selv ha testet skrivehastigheten med det programmet , men det blir nok litt vanskelig , siden det er et Windows program.

Hadde du bar bladd opp noen få hundrelapper ekstra , kunne du ha skaffet deg en SSD som er langt sterkere i incompressible mode.

F.eks Samsung 840 Pro , Plextor M5P som begge kommer med Toggle NAND

Hvis du har mye skriveaktivitet , ville jeg ha vurdert SuperSSpeed Hyper Gold S301 128GB som kommer med SLC NAND ( du får kjøpt den i utlandet til $250 )

Hadde den vært å oppdrive her til lands , ville jeg ha kjøpt den tvert.

Legger bare ut et screenshot av Samsung 840 Pro ( ca 505 MB/s Write ) , for å vise hvor sterkere den er enn V4 :

as-ssd-samsung-840-pro-series-256gb-ssd-custom-pc-review.jpg

Lenke til kommentar

127 MB/s er nok ikke så mye å rope hurra for.

Tror du misforstår meg. 127MB/s er glimrende, hastigheten jeg får ved utpakking av debs ligger langt under det en treg tradisjonell disk har. Ingen av tallene du presenterer gir noen god forklaring, men takk for innsatsen.
Du burde kanskje selv ha testet skrivehastigheten med det programmet , men det blir nok litt vanskelig , siden det er et Windows program.
Dette er en jobb-laptop, den kommer med en annen SSD som har windows 7, så det er ikke noe problem for meg å teste fra windows dersom det skulle være noe poeng.
Hadde du bar bladd opp noen få hundrelapper ekstra , kunne du ha skaffet deg en SSD som er langt sterkere i incompressible mode.
Har ikke bladd opp et rødt øre. Derimot bør jeg ha litt sterkere argumenter enn 127MB/s før jeg leverer den tilbake og ber om en ny.
F.eks Samsung 840 Pro
Som jeg skrev er det rapporter om at disse også er problematiske. Det kan faktisk se ut som om enkelte SSD disker fra Crucial og Samsung har firmware som er blodtrimmet mot ntfs filsystem.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...