Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste virkelig fatale problemet med å gjøre det samme er driver til diskkontroller som gjør at den blue-screener etter at par sekunder. Dersom du før du bytter går inn i devmgmt.msc og endrer diskkontrollerdriver til "generic" vil et slikt bytte med OK sannsynlighet fungere. Du bør nok også velge "unstall" på alle andre enheter også som skjermkort og lydkort for å sikre deg at den omstarter med VESA-driver og andre som alle støtter.

Lenke til kommentar

Usikker. Du kan sette opp touchpaden til å registrere trefinertapp uten problemr (hvis den støtter det). Må imidlertid gjøre i konfigfilen, siden ingen har tenkt tanken å lae et Gui som haen fjortendedel av funksjonaliteten Synaptics Windows-program har hat i i år... Det som trengs for å få den funksjonaliteten, er jo imidlertid at ordet uder pekeren markeres, kopieres og så sendes til et program som gjør oppslagene, o sender dette tilbake i en GTK/QT-infoboble. Det største problemet her blir kanskje å hente ut ordet under musepekeren, tor jeg. Vanskelig å finne en løsning som fungerer i alle apps, skjønt, dobbeltklikk markerer jo ord i de ALLER fleste applikasjoner.

Men noen ferdig løsning, nei det tror jeg ikke du finner.

Firefoxer også kronisk dårlig på integrere seg linux, både når det gjelder musklikk og hva den skal gjøre med fillinker.

Lenke til kommentar

Usikker.

Det bør vel egentlig kunne gjøres så enkelt som at programmet når det startes automatisk slår opp det ordet som er kopiert ved markering, så setter man programmet til å starte når man trykker med tre fingre på touchpaden. Prosessen for å slå opp et ord kan da bli: 1. dobbeltklikk på ordet. 2. trykk med tre fingre.

Men jeg har (foreløpig) ikke kunnskaper til å lage dette.

Lenke til kommentar

Loff1: Hvis du gidder å markere det manuelt først, tror jeg det finnes plugins som lar deg gjøre det automatisk i nettlesere, usikker på hvordan du løser mappingen. Mener Wolfram Alpha hadde en plugin med automatisk opplasg av markert ord.

Lychantrophe: Hvis man KAN skrive noe som helst i et eller annet programmeringsspråk, så kanskje. Min enorme erfaring med å få pixlene i et bilde innenfor en bestemt fargeverdi til å bli knallrøde kommer jeg neppe så langt med. Og attpåtil er det i Java. Kan jo hende det står bedre til med han andre brukeren, men jeg tviler - ting tyder nemlig på at han er en skikkelig loff. :p

Lenke til kommentar
"This kernel requires following features not present on the cpu

pae

unable to boot please use the appropriate kernel for your cpu."

Hvilke forholdsvis nye, lette distroer leveres med non-pae kernel? Canonical har vist kuttet det helt ut fra og med 12.10.

Jeg prøver å få i gang en bærbar med Pentium M, 512 MB ram og 16 GB SSD.

Jeg har prøvd litt på måfå Lubuntu 12.10, Presice Puppy og Bodhi uten hell. Akkurat nå ligger Ubuntu 8.04 inne og den er jo en smule utdatert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser egentlig kke poenget med å ha det som standard. Vil tro antallet mennesker som kjører 32bitsversjonen men trenger mer enn 4GiB RAM er forholdsvis beskjeden. Om de likevel vil tilby det,er det jo ikke verre enn at live-CD-en kjører ten pae, og at installasjonsveiviseren autodetekterer evt. støtte for dette i prosessoren.

Det finnes jo tross alt en del maskiner som er seks år gamle som fortsatt brukes med linux.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at Lubuntu 12.04 ikke krever pae , men da dukker det opp en annen feil:

Ubi-partman crashed.

Ubi-partman failed with exit code 10. Further information may be found in /var/log/syslog. Do you want to try running this step again before continuint? If you do not, your installation may fail entirely or may be broken.

Alle valg derfra fører til ingen installasjon. Jeg fant et løsningsforslag her, men det fungerte heller ikke. Hmm.. tror nesten jeg må ta til takke med Win XP på denne.

Lenke til kommentar

Hold your horses. Er på hyttetur, men hjemme i kveld. I mellomtiden, har du forsøkt å partisjonere manuelt før du installerer? Hva med å prøve serverversjonen av ubuntu, så kan vi slenge inn lxde etterpå. Har du vurdert rett og slett debian?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...