Simen1 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 200 NOK / 21,6 GBP = 9,25926. I følge de historiske kursene har ikke pundet vært så dyrt siden 7. oktober og trenden ser fallende og utflatende ut. Men det er uansett risikosport. Du får vurdere selv hvorvidt du anser risikoen som høy eller lav. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Man KUNNE jo spørre om de kunne skrive ned 2£. Selv om det selvfølgelig hade vært fryktelig umoralsk og grov skattekrim. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 selv om du "taper" så vil det ikke koste all verden å få den ut uansett. ~150 kr(om ikke posten har økt fortollingsgebyret sitt en del, er vel rundt en 100 lapp om jeg ikke husker helt feil). sure penger ja, men ikke noe man går konk for. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hvem er best på drivere til linux? AMD eller nVidia? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Om du kan gå med på å kjøre lukkede drivere, og er ute etter god 3D-ytelse er nVidia riktig valg. Kjører selv lukkede nVidia drivere på et 660ti. Open source drivere har jeg ikke brukt så mye, men til vanlig dekstopbruk er i allefall nvidia gode nok til desktopbruk såvidt jeg har erfart. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Om du kan gå med på å kjøre lukkede drivere, og er ute etter god 3D-ytelse er nVidia riktig valg. Kjører selv lukkede nVidia drivere på et 660ti. Open source drivere har jeg ikke brukt så mye, men til vanlig dekstopbruk er i allefall nvidia gode nok til desktopbruk såvidt jeg har erfart. Jeg har nytt kort på trappene nå, og jeg kan velge hvilken vei jeg skal gå. Har lyst på AMD pga flere skjermutganger på et kort (trenger typisk tre) og bruker de driverne som fungerer best, enten det er OS eller ikke (tok faktisk en stund før jeg skjønnte hva du mente med å "gå med på å bruke lukkede drivere"). Jeg er ingen OS entusiast, men har lyst på et system som ikke eies av noen. (jeg får mer og mer paranoia jo eldre jeg blir) Det skal dog sies at jeg er en gamer, men har fått med meg at man kan spille mye rart på Ubuntu nå. For meg er det i hovedssak wow og SC2 som gjelder, og de er vel støttet til gangs på linux om jeg ikke tar feil? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Ta en titt på WineHQ for å få en oversikt over hvor godt spill er støttet i Wine, er enkelt å søke frem. Du kan også sjekke ut PlayOnLinux, som er noe lignende. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg har nytt kort på trappene nå, og jeg kan velge hvilken vei jeg skal gå. Har lyst på AMD pga flere skjermutganger på et kort (trenger typisk tre) og bruker de driverne som fungerer best, enten det er OS eller ikke (tok faktisk en stund før jeg skjønnte hva du mente med å "gå med på å bruke lukkede drivere"). Jeg er ingen OS entusiast, men har lyst på et system som ikke eies av noen. (jeg får mer og mer paranoia jo eldre jeg blir) Det skal dog sies at jeg er en gamer, men har fått med meg at man kan spille mye rart på Ubuntu nå. For meg er det i hovedssak wow og SC2 som gjelder, og de er vel støttet til gangs på linux om jeg ikke tar feil? Ønsker du å kjøre noe som ikke er Windows er nvidia det eneste fornuftige valget, dessverre. Jeg har haugevis av mengder med sympati for AMD, men nvidia er rett og slett bedre på GNU/Linux. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg har nytt kort på trappene nå, og jeg kan velge hvilken vei jeg skal gå. Har lyst på AMD pga flere skjermutganger på et kort (trenger typisk tre) og bruker de driverne som fungerer best, enten det er OS eller ikke (tok faktisk en stund før jeg skjønnte hva du mente med å "gå med på å bruke lukkede drivere"). Jeg er ingen OS entusiast, men har lyst på et system som ikke eies av noen. (jeg får mer og mer paranoia jo eldre jeg blir) Det skal dog sies at jeg er en gamer, men har fått med meg at man kan spille mye rart på Ubuntu nå. For meg er det i hovedssak wow og SC2 som gjelder, og de er vel støttet til gangs på linux om jeg ikke tar feil? Det er ingen tvil om at Nvidia leverer de mest solide driverne som både har best ytelse og funksjonalitet. Du får solid støtte for OpenGL, OpenCL, CUDA, god strømstyring, videoakselerasjon osv. Skjermkort basert på GK104 skal støtte opptil fire skjermer, GTX 660 Ti og GTX 670 er glimrende valg. Ingen av Blizzard sine spill er offisielt støttet under Linux, men så godt som samtlige spill fungerer helt utmerket gjennom Wine. World of Warcraft og StarCraft II ligger begge på platinum-listen, sammen med en rekke andre Blizzard-titler. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 FGLRX er en GRUSOM driver, jeg sitter på den frie driveren hele tiden fordi fglrx er så latterlig dårlig, selv om jeg ikke kan gjøre stort mer enn 2D-rendering. 2D-rendering dekker ihvertfall det viktigste da, og det er normal desktop bruk og mplayer2. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 FGLRX er en GRUSOM driver, jeg sitter på den frie driveren hele tiden fordi fglrx er så latterlig dårlig, selv om jeg ikke kan gjøre stort mer enn 2D-rendering. 2D-rendering dekker ihvertfall det viktigste da, og det er normal desktop bruk og mplayer2. Hvorfor vil du velge Gallium3D over Fglrx? Gallium duger kun til OpenGL uten shading (f.eks. Compiz), men det verste er kanskje manglende ordentlig strømstyring, så å kjøre et high-end-skjermkort med Gallium3D vil være ganske dumt. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Hvorfor? Fordi FGLRX ikke er vann verdt. Jeg orker ikke sitte med input lag, dårlig 2D performance (spesielt med mye tekst) når det funker helt perfekt med radeon-driveren. FGLRX er ett monster som burde dø i favør for at AMD hjelper Gallium3D. EDIT: For ikke snakke om at den krasjer X11 hvis jeg prøver å bruke xv i mplayer. Med Gallium3D har jeg fint fungerende VDPAU. Endret 8. november 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Gallium3D kommer aldri til å slå ytelsen til Fglrx eller Nvidias offisielle drivere (forutsatt at utviklingen fortsetter). Fglrx følger i det minste OpenGL-spesifikasjoner og har mangedoblet ytelse sammenlignet med Gallium3D. Kjøper du et high-end-skjermkort og bruker Gallium så yter det som low-end. Fglrx trenger mye finpuss før den kan sammenligne seg med Nvidia, men er ikke i nærheten av det makkverket som Gallium3D er. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Ja, jeg er fullt klar over at det yter dårligere enn fglrx gjør i 3D. Det funker mye bedre til 2D-aksellerasjon, og er derfor mye bedre for min bruk. Jeg er ikke interessert i 3D-ytelse, og jeg er heller ikke interessert i OpenGL-støtte da jeg aldri bruker OpenGL 3.x. EDIT: Jeg ga deg gode grunner, og sier at jeg ikke trenger 3D ytelsen, men du fortsetter å skrike 3D ytelse som om det var relevant til hva jeg trenger. Radeon-driveren er overlegen på 2D-ytelse, gir meg ikke merkbart delay fra når jeg skriver til det dukker opp på skjermen, og det krasjer heller aldri X11, noe fglrx er jævlig flink til. Jeg sitter forøvrig på ett Radeon 5870, jeg vet ikke om du ser på det som "high-end" eller ikke mtp. at det er flere generasjoner gammelt, men jeg planlegger ikke å oppgradere kortet fordi jeg ikke bryr meg om 3D-ytelse. Endret 8. november 2012 av Kaymeerah 2 Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Som du sikekrt skjønte har skjermkortprodusentene sine egne drivere de ikke gir ut kildekoden til, noe som for mange er et stort drawback. Derfor har man laget open source-drivere, men disse yter ikke like godt, og strømstyring og slike ting fungerer dårlig. Du får med andre ord ikke utnyttet kortet ditt med de åpne driverene om du kun kjører Linux. AMDs lukkede drivere er heller ikke så mye å skryte av, så da sitter du kun igjen med nvidias lukkede drivere. Spilling på Linux går stort sett via Wine, men jeg har til slutt gått med på å ha en Windows-installasjon ved siden av til det lille jeg gjør av spilling. Ble rett og slett for mye knot i forhold til ytelsen i en del spill. Mange spill fungerer knall, men de som ikke fungerer ut av boksen ødelegger veldig mye for de andre. Når Steam kommer til Linux skal jeg gjøre et nytt forsøkt, tror det kun er Skyrim jeg da spiller som ikke kjører native i Linux Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Ja, jeg er fullt klar over at det yter dårligere enn fglrx gjør i 3D. Det funker mye bedre til 2D-aksellerasjon, og er derfor mye bedre for min bruk. Jeg er ikke interessert i 3D-ytelse, og jeg er heller ikke interessert i OpenGL-støtte da jeg aldri bruker OpenGL 3.x. EDIT: Jeg ga deg gode grunner, og sier at jeg ikke trenger 3D ytelsen, men du fortsetter å skrike 3D ytelse som om det var relevant til hva jeg trenger. Radeon-driveren er overlegen på 2D-ytelse, gir meg ikke merkbart delay fra når jeg skriver til det dukker opp på skjermen, og det krasjer heller aldri X11, noe fglrx er jævlig flink til. Jeg sitter forøvrig på ett Radeon 5870, jeg vet ikke om du ser på det som "high-end" eller ikke mtp. at det er flere generasjoner gammelt, men jeg planlegger ikke å oppgradere kortet fordi jeg ikke bryr meg om 3D-ytelse. Jeg driver og tester mange drivere, og stabiliteten kan selvsagt variere for Fglrx. For Gallium3D er det typisk at noe fungerer helt greit i én versjon, men krasjer i fem andre. Hvis du er villig til å lete så kan du finne en Gallium3D-driver som fungerer til grunnleggende ting. Hvis du har erfart at noen Fglrx-drivere krasjer mye så har du prøvd en ustabil utgave, og det er en del av de. Fglrx får ufortjent mye slakt på nettet, selv om én og annen versjon er forkastelig dårlig. For ditt skjermkort betyr det at du svir av mye effekt, TDP er på 188W, men jeg vil tippe det i praksis bruker et sted rundt 130W siden kortet stort sett idler på høy frekvens. Med Fglrx ville dette relativt sett kraftige kortet brukt 27W. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 (endret) Ja, og jeg forstår selvfølgelig at Fglrx bruker mindre strøm, men det fikser ikke problemene jeg har med fglrx som jeg ikke har med radeon-driveren. Jeg skjønner ikke hvor vanskelig dette kan være å forstå. Jeg foretrekker stabilitet fremfor strømbruk, og jeg foretrekker ihvertfall en datahverdag som ikke frustrerer meg. Radeon-driveren funker for meg, og det gjør ikke fglrx, ingen mengde energisløsing retter opp i akkurat det der før AMD får fingen ut og fikser driveren sin til 2D-rendering. ATI-kortet sitter i en desktopmaskin, så batterilevetid er ikke noe problem heller. Also, fglrx krasjer med XV og dette er ett velkjent faktum. Radeon er kjappere, mer stabil (jeg har ALDRI opplevd en krasj, og jeg sitter på git-versjonen), mer responsiv og skaper ikke en 100ms input delay på alt jeg gjør. Jeg gidder ikke diskutere dette, da jeg helt klart foretrekker radeon-driveren siden den fungerer bedre for meg. EDIT: Det skal forøvrig sies at radeon-driveren har dynamisk PM, men den er altfor aggressiv. Jeg tvinger kortet mitt i low-power, og den bruker gjerne mer effekt, men det er ihvertfall ikke over 50W. EDIT2: Forresten er VDPAU ett argument nok i seg selv for å bruke radeon-driveren, da jeg ser så mye på ting. VDPAU sin output ser helt fantastisk ut. Endret 8. november 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 200 NOK / 21,6 GBP = 9,25926. I følge de historiske kursene har ikke pundet vært så dyrt siden 7. oktober og trenden ser fallende og utflatende ut. Men det er uansett risikosport. Du får vurdere selv hvorvidt du anser risikoen som høy eller lav. Takk. Da satser jeg på lærdommen av historien og klikker "pay" Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Oppgraderte akkurat hovedkort, ram og cpu (integrert skjermkort). Stoppet maskina, byttet delene og startet den igjen. Maskinen startet og alt fungerte som før som om ingenting var forandret. Lurer på om det samme hadde gått med Windows? 1 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Håper ytelsen fikk seg et løft, da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå