Simen1 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg må bare slenge meg på resten her. Det var mulig å få refusjon inntil EULAen ble endret. Jeg husker ikke om det skjedde i forbindelse med en av sørvis-pakkene til XP eller ved lanseringen av Vista. Forøvrig merkelig at ikke EU har tatt tak i problemet før. Det er også nesten umulig å få kjøpt tastatur uten å betale Windows-skatt for produsentens lisensierte bruk av Windows-taster. (Ok, epletasten gjør ikke saken bedre). Jeg vil ha reell tilgjengelighet av populære tastaturer med tux-tast også. Endret 2. november 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Angående den routeren, Del så hørtes det ut som noe jeg virkelig ikke har bruk for. Men om du får en "gammel" OpenWrt-kompatibel b/g/n-router med minst fire GB-porter til overs når du er ferdig å herje, tar kan jeg gi den et godt hjem for å være vennlig. Hehe, særlig gammel er den ikke. Du finner den her:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1439675&st=0&p=19350203entry19350203 den er allerede tiltenkt min nye hytte, så du får kjøpe din egen Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Forøvrig merkelig at ikke EU har tatt tak i problemet før. Det er også nesten umulig å få kjøpt tastatur uten å betale Windows-skatt for produsentens lisensierte bruk av Windows-taster. (Ok, epletasten gjør ikke saken bedre). Jeg vil ha reell tilgjengelighet av populære tastaturer med tux-tast også. Akkurat dette synes jeg også er veldig rart. Og faktisk ikke så rent lite trist. Nesten like trist som at jeg ikke får tusket til meg en billig OpnWRT-router. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Gå til settings. Her kan du lage dine fargeprofiler, og sette dine egne standardverdier for raw decoding. Du trenger altså ikke starte på nytt. Det er noe annet - men det er fint at de har noe slikt. Såvidt jeg forstod lagrer Digikam endringene i en xmp fil, så det er akkurat det som kalles ikke-destruktiv editering. Versjonskontrollen kommer som en bonus. Det skjedde ikke da jeg prøvde. Kommer kans en nyere versjon. Tja, det eneste jeg har sett som lightroom har og digikam gjerne skulle hatt er brush. Nå står jeg vel på min påstand at du kan bruke brush i programmer som gimp og krita for å oppnå tilsvarende effekter som adjustment brush i lightroom, men det er ikke like tilrettelagt. Kan nevne at Krita kan ta inn alt av photoshop brusher direkte gjennom abr filer. Men selv uten brush har du mange gode verktøy for å fikse og retusjere bildene dine i Digikam. For retusjering bør du prøve in-painting, du finner den under Enhance når du editerer bilder. Du må gjerne stå på den påstanden. For meg, så sitter jeg igjen med det inntrykket at du ikke skjønner hvorfor Lightroom sin måte å jobbe på er så mye mer effektiv enn den måten digikam gjør det på. Alt du sier om digikam/krita bekrefter for meg at den kombinasjonen er en variant av Adobe Camera Raw/Brigde/Photoshop. Det er vel og bra, og de må gjerne fortsette i den retningen. Men det er en helt annen filosofi, og et helt annet produkt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Du må gjerne stå på den påstanden. For meg, så sitter jeg igjen med det inntrykket at du ikke skjønner hvorfor Lightroom sin måte å jobbe på er så mye mer effektiv enn den måten digikam gjør det på.Du kan jo alltids forsøke å forklare meg det. Fant en artikkel til deg som forsøker å forklare hvordan non-destructive editering funker i digikam: http://www.digikam.org//node/526 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Du kan jo alltids forsøke å forklare meg det. Jeg skal ikke en gang prøve - det er mange som har prøvd å forklare meg (og andre) det. Det er faktisk slik at du må bruke programmet en god del for det "klikker". Har du et mainstream kamera, så kan du alltids laste ned Aftershot Pro for linux og leke litt med det, og se om du ser lyset Advarsel - deter en vidoe på siden jeg linker til som starter automatisk ... Fant en artikkel til deg som forsøker å forklare hvordan non-destructive editering funker i digikam:http://www.digikam.org//node/526 Takk for linken; den bekrefter det jeg mistenkte. Dette er en helt annen måte å jobbe på enn det LR/ACDSee/Aftershot gjør. Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Har du et mainstream kamera, så kan du alltids laste ned Aftershot Pro for linux og leke litt med det, og se om du ser lyset Tja, jeg ser at hele gui'et er giret mot å herje med fargene. Du vil typisk gjøre dette enten når du importerer raw bilder i digikam, eller ved å editere bildene. Standard brukergrensesnittet brukes til andre formål. Kanskje rett og slett fordi digikam er en mer komplett pakke. Vil vel fortsatt hevde at dette er en smakssak. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Har installert kubuntu på ene laptopen nå, er det noen supertriks jeg burde være klar over? Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Jepp: sudo apt-get install kubuntu-restricted-extras sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh sjekk om java funker med nettbank: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1384692 Vurder å bruke Firefox utvidelsen Mediaplayerconnectivity +VLC for nett-tv/radio. Hva er det som trigger deg digitalt, programmering/foto/video/annet? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 (endret) Laptopen blir kun brukt til enkel mediaavspilling når jeg er på reisefot eller simulink i matlab for tiden. Jeg er klar over Ocatave, men sist jeg sjekket det ut, kom jeg aldri over noe som kunne minne om simunlink med tanke på funksjonalitet (Holder på med et prosjekt i reguleringsteknikk). Ellers så regner jeg med at Kate eller eventuelt Geany kan ta seg av jobben hvis jeg må skrive litt C++ hjemme. Har fått testet maskinen litt nå, og ting ser ut til å være i ordne inkludert nettbank. Slipper også de evige feilmeldingene jeg brukte å få i ubuntu, så det virker lovende. Endret 5. november 2012 av Runarbs Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Om du vurderer Kate - bare dropp Kate og bruke KDevelop først som sist. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Skal sjekke det ut. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 KDevelop bruker Kate som editor, så den biten vil du få. Du vil bare få IDE-features på toppen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Octave har alle algoritmene til ordinære diff-likninger som simulink bruker, så du kan bruke dem direkte. Det er en øvelse som vil gjøre deg godt. Hvis ikke kan du se på scilab, den har visstnok alt fra simulink innebygd. Hvis du er ute etter en kraftig IDE for C++ er Kdevelop din venn, men mer bare-bone løsninger som vim, emacs og kate gjør jobben fint for mange. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Jeg bruker bare vim (duh). Men om en først skal dra frem en editor som Kate er det ingen grunn til ikke å ta steget fullt ut og bruke KDevelop. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Problemet med KDevelop er at det er et IDE; det er ikke alltid man ønsker å jobbe i et fullblods IDE. Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 En del liker ikke all leamikken rundt en IDE. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Da bruker man heller en skikkelig editor, hallo. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Og det er ikke Geany og Kate? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå