Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Så lenge foto er primærhobbyen, og jeg har en sterk allergi mot halvspiste epler, så er det Windows som er primærplatformen på laptop og arbeidstasjon. Og man kjører ikke med NFS på Windows ...

Du bruker jo det du vil, men jeg ser ikke mange begrensninger for foto på linux.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibble Pro 5 / Aftershot Pro 1: Dette er det beste programmet for råbehandling på linux. Det er raskt, men har fortsatt en god del alvorlige bugs og mangler støtte for sære RAW formater. edit: mangler også støtte for de fleste nye kameraene...

RAW Therapee: utrolig tregt og rotete/inkonsekvent brukergrensesnitt.

Darktable: Også utrolig tregt, og om mulig et enda mer uoversiktlig brukergrensesnitt.

GIMP - det er greit nok; men jeg savner 16 bits filstøtte i standardutgaven. Noen funksjoner er enda mer knotete enn i Photoshop.

På Windows og Mac har vi programmer som Lightroom, ACDSee Pro, Capture One (og flere) som er meget gode, har god ytelse og noenlunde forståelige brensesnitt. Vi har også håpløsheter som SilkyPix - et kraftig program med ende mer uoversiktlig brukergrensesnitt enn Darktable og RAWtherapee....

Jeg finner også det mye enklere å printe ut og håndtere fargestyring på Windows enn på Linux.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg finner også det mye enklere å printe ut og håndtere fargestyring på Windows enn på Linux.

Fargestyring har manglet på linux, men det endrer seg i full fart. Så lenge du bruker ny desktop skal du ha alt her nå.

Har du prøvd Digikam? Isåfall, hva savner du fra Lightroom der? Har du vurdert muligheten for at du faktisk går glipp av noe? Jeg har sett folk lovprise Lightroom, så jeg var rimelig overrasket når sentral funksjonalitet i Digikam (som de fleste fotointeresserte burde savne) manglet.

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett så mye på Digikam i de siste årene; men sist jeg så på det, så var det meget mangelfullt på det som er viktig for meg - effektiv redigering av råfilene. For organisering av bilder, så imponerer ikke lightroom;og det er vel det som Digikam får skryt for. Men mine behov i det området er ikke stort. Klarer meg egentlig med katalogstrukturen jeg har laget meg i filsystemet.

Lenke til kommentar

Digikam har effektiv redigering, eller rettere sagt prosessering av raw bilder. Slik som arbeidsflyten går i Digikam vil du importere raw bilder, og gjøre de editeringer som er naturlige. Dersom du med redigering mener ting som å klippe ut noe fra et bilde og legge to bilder oppå hver andre, så ser jeg ikke all verdens poeng i å gjøre dette på raw filer. Digikam gir deg mulighet til full 16-bit fargedybde ved redigering av raw. Du finner en fin artikkel her:

http://scribblesands...les-in-digikam/

der finner du også oversikt over fargestyring:

http://scribblesands...ent-in-digikam/

i dag er fargestyring kommet integrert i KDE (og Gnome), og begynner å se feature complete ut. For det som kom på plass til Kubuntu 12.04 finner du en artikkel her:

http://libregraphics...e-available-now

Forundrer meg at du påstår du ikke har behov i organisering av bilder, sikker på at du ikke endrer mening hvis du endelig får tilgang til god programvare for formålet?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Digikam har effektiv redigering, eller rettere sagt prosessering av raw bilder. Slik som arbeidsflyten går i Digikam vil du importere raw bilder, og gjøre de editeringer som er naturlige.

Det er det jeg mener med RAW editering.

Forundrer meg at du påstår du ikke har behov i organisering av bilder, sikker på at du ikke endrer mening hvis du endelig får tilgang til god programvare for formålet?

Jeg har et godt program allerede - ACDsee Pro 6 :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Da har jeg tatt en titt på digikam, og RAW editoren der kan vel beskrives som Basic - den er bedre enn Picasa (men det er det meste), og kan mest sammenlignes med Apples iPhoto og det som følger med kamera.

Ettersom man må justere rawfilene først, og så eksportere de til JPEG (eller TIFF), så blir arbeidsflyten mer lik Phoshop Elements. Og da blir ikke arbeidsflyten ikke effektiv for oss som fotograferer i RAW.

Ting jeg savner er Clarity, adjustment brush (alternativt adjustment layers), korreksjon for forvrenging, justering av horisont med mere - i RAW modus.

Lightroom/ACDsee Pro/Aftershot benytter en metodikk som er kjent som parametrisk justering (også kjent som ikke-destruktiv endring). digikam er ikke et slikt verktøy.

Lenke til kommentar
Da har jeg tatt en titt på digikam, og RAW editoren der kan vel beskrives som Basic - den er bedre enn Picasa (men det er det meste), og kan mest sammenlignes med Apples iPhoto og det som følger med kamera. Ettersom man må justere rawfilene først, og så eksportere de til JPEG (eller TIFF), så blir arbeidsflyten mer lik Phoshop Elements. Og da blir ikke arbeidsflyten ikke effektiv for oss som fotograferer i RAW.
Tja, det er kanskje mer en smakssak. Du er naturligvis berettiget til å ha din smak.
Ting jeg savner er Clarity, adjustment brush (alternativt adjustment layers), korreksjon for forvrenging, justering av horisont med mere - i RAW modus. Lightroom/ACDsee Pro/Aftershot benytter en metodikk som er kjent som parametrisk justering (også kjent som ikke-destruktiv endring). digikam er ikke et slikt verktøy.
Hva er poenget med å ha dette i raw modus? Du må uansett over i et eller annet format (enten det er jpg eller tiff) før du kan gjøre en dritt med bildene. Hvis du skal inn med lag og brusher bør du uansett gå over i et mer fullblods program, eksempelvis Krita. Justering av horisont (og det du mener med clarity vil jeg tro) har vært innebygd i Digikam lenge http://userbase.kde.org/Digikam/Straighten
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å ha dette i raw modus? Du må uansett over i et eller annet format (enten det er jpg eller tiff) før du kan gjøre en dritt med bildene. Hvis du skal inn med lag og brusher bør du uansett gå over i et mer fullblods program, eksempelvis Krita. Justering av horisont (og det du mener med clarity vil jeg tro) har vært innebygd i Digikam lenge http://userbase.kde....ikam/Straighten

Poenget er å få en effektiv arbeidsflyt. Når du kommer med 400-1000 bilder etter en tur med kamera, så trenger man mer effektive verktøy enn det digikam/gimp/krita/photshop/elements leverer. Da øsnker du et verktøy for katalogisering, utvelgelse, og redigering. Endringer gjort i et bilde kan lett overføres til mange andre bilder med noen få museklikk - f.eks korrigering av hvitbalanse eller konvertering til s/h. Ettersom endringene er ikke-destruktive, så er det bare å endre til noe annet i ettertid uten å tape bildekvalitet.

I 99% av tilfellene, så får jeg gjort alt jeg ønsker i ACDSee Pro (det samme gjelder LR og en bug-fri Aftershot Pro i framtiden). Så da er bare å eksporere til JPEG for opplasting til Akam eller flickr.

Adjustments brush i LR og ACDsee Pro er ikke det samme som layers i gimp/photoshop/krita. Aftershot sine layers er noe midt i mellom.

Du har rett når det gjelder justering av horisont - den var ikke der jeg hadde ventet å finne den - takk for tipset ...

Lenke til kommentar

Poenget er å få en effektiv arbeidsflyt. Når du kommer med 400-1000 bilder etter en tur med kamera, så trenger man mer effektive verktøy enn det digikam/gimp/krita/photshop/elements leverer.

Du har kanskje ikke sett på batch funksjonaliteten?

http://userbase.kde.org/Digikam/Batch_Process

Endringer gjort i et bilde kan lett overføres til mange andre bilder med noen få museklikk - f.eks korrigering av hvitbalanse eller konvertering til s/h. Ettersom endringene er ikke-destruktive, så er det bare å endre til noe annet i ettertid uten å tape bildekvalitet.
Ingen problemer å overføre slike endringer til mange bilder i digikam. Så lenge du har tilgang til raw bildene, så kan du alltid endre til noe annet uten å tape kvalitet.
Så da er bare å eksporere til JPEG for opplasting til Akam eller flickr.
Digikam støtter vel omtrent alt som fins av web-tjenester direkte.
Lenke til kommentar

Glemte i farten, Digikam har non-destruktiv bildeeditering, det kom vel på plass under gsoc i 2010 eller 2011:

With the Non-Destructive editing and Versioning feature enabled, digiKam automatically hides originals and displays the latest modified versions of the photos. For example, if you process a NEF file and save it in the JPEG format, digiKam hides the original RAW file and shows only the JPEG photo. To disable this feature, choose Settings -> Configure digiKam -> Editing Images and make sure that the Always show original images option in the In main view section is enabled. To keep things tidy, you can then group the original and all its versions. To do this, select the photos you want to group, right-click on the selection, and choose Group -> Group Selected Here.

ref. http://userbase.kde.org/Digikam

Her fant jeg en god artikkel på hvordan det funker og brukes:

http://scribblesandsnaps.com/2012/02/15/prevent-photos-in-digikam-from-disappearing/

Endret av Del
Lenke til kommentar

Du har kanskje ikke sett på batch funksjonaliteten?

http://userbase.kde....m/Batch_Process

Batch funksjonalitet er forsåvidt nyttig; men det blir mer knotete en copy & paste av utvalgte justeringer. Mange bruker også presets for ofte benyttete justeringer.

Ingen problemer å overføre slike endringer til mange bilder i digikam. Så lenge du har tilgang til raw bildene, så kan du alltid endre til noe annet uten å tape kvalitet.

Problemet er at du må starte på nytt, da RAW justeringene ikke blir husket fra sist gang - ihvertfall var det det som skjedde når jeg prøvde dette ut.

Digikam støtter vel omtrent alt som fins av web-tjenester direkte.

Det gjør LR også; men jeg liker bedre å laste opp via flickr sitt eget program.

Glemte i farten, Digikam har non-destruktiv bildeeditering, det kom vel på plass under gsoc i 2010 eller 2011:

With the Non-Destructive editing and Versioning feature enabled, digiKam automatically hides originals and displays the latest modified versions of the photos. For example, if you process a NEF file and save it in the JPEG format, digiKam hides the original RAW file and shows only the JPEG photo. To disable this feature, choose Settings -> Configure digiKam -> Editing Images and make sure that the Always show original images option in the In main view section is enabled. To keep things tidy, you can then group the original and all its versions. To do this, select the photos you want to group, right-click on the selection, and choose Group -> Group Selected Here.

ref. http://userbase.kde.org/Digikam

Her fant jeg en god artikkel på hvordan det funker og brukes:

http://scribblesands...m-disappearing/

Dette er ikke det jeg (og mange andre) kaller ikke destruktiv editering; det er mer en versjonskontroll - ligner det ACDsee Pro gjør med JPEG filer. Nyttig og ryddig for de som bruker JPEG.

Du har klart å overbevise meg om at digikam er et godt og ryddig program for de som skyter JPEG. Men det er ikke et alternativ for meg.

For å forstå hvor nyttig og effektivt Lightroom er, så må du faktisk ha brukt programmet*. Det finnes kun to gode alternativer idag - ACDsee Pro og Corel Aftershot. Dvs. Corel Aftershot kan blir et godt alternativ når de får fikset bugsene og får støtte for flere kameraer. Corel Aftershot fungerer forøvrig godt under Linux, og er det raskeste RAW programmet jeg har brukt.

*) Og skyter store mengder RAW

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Batch funksjonalitet er forsåvidt nyttig; men det blir mer knotete en copy & paste av utvalgte justeringer. Mange bruker også presets for ofte benyttete justeringer.

Gå til settings. Her kan du lage dine fargeprofiler, og sette dine egne standardverdier for raw decoding. Du trenger altså ikke starte på nytt.
Dette er ikke det jeg (og mange andre) kaller ikke destruktiv editering;
Såvidt jeg forstod lagrer Digikam endringene i en xmp fil, så det er akkurat det som kalles ikke-destruktiv editering. Versjonskontrollen kommer som en bonus.
For å forstå hvor nyttig og effektivt Lightroom er,
Tja, det eneste jeg har sett som lightroom har og digikam gjerne skulle hatt er brush. Nå står jeg vel på min påstand at du kan bruke brush i programmer som gimp og krita for å oppnå tilsvarende effekter som adjustment brush i lightroom, men det er ikke like tilrettelagt. Kan nevne at Krita kan ta inn alt av photoshop brusher direkte gjennom abr filer. Men selv uten brush har du mange gode verktøy for å fikse og retusjere bildene dine i Digikam. For retusjering bør du prøve in-painting, du finner den under Enhance når du editerer bilder. Endret av Del
Lenke til kommentar

OT i forhold til det dere prater om nå, men jeg snublet bare over denne på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=755279

Merk denne: "OBS! Installert operativsystem er Boot-up Linux - kun tekst/console mode. Ubuntu installeringsguide ligger under fanen "Produsentlinker"."

Siden Asus og Acer begge selger netbooks med Ubuntu installert i Europa synes jeg det er veldig snodig at Komplett velger å selge denne. Men veldig greit for å unngå å betale "microsoftskatt", da.

Lenke til kommentar

Enkelte forhandlere gir eg visst bare som alternativ å heve kjøpet, fordi det er mindre styr for dem enn å tilby en refunderingsordning. EULAen krever ikke lenger en refusjonsordning, dessverre.

Kan hende jeg får testet det ut snart, hvis jeg ender opp med et laptop-kjøp snart. Men det store flertalet av pre-Ivy Bridge 13-14 tommerne som de selger ut til en hyggelig pris har Nvidia Optimus, og såvidt jeg skjønner er det noe knotete greie i linux enda, og er litt touch and go fra maskin til maskin med bla. HDMI-kontakten.

Angående den routeren, Del så hørtes det ut som noe jeg virkelig ikke har bruk for. Men om du får en "gammel" OpenWrt-kompatibel b/g/n-router med minst fire GB-porter til overs når du er ferdig å herje, tar kan jeg gi den et godt hjem for å være vennlig. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...