Del Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Talk is cheap, da forventer jeg at du stiller ved neste ølanledning Det skjer jo bare på landet, det er Oslo som teller! hm, mener da bestemt du uteble i Oslo også... Lenke til kommentar
hernil Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) ]Så fort noen slipper kildekoden til et produkt under en lisens som tilfredsstiller kravene til at den er "åpen" - stort sett at den er fritt frem for gjenbruk. SÅ om Microsoft slipper kildekoden til WIn8 om 50 år under en slik lisens, ja DA blir Win8 åpen kildekode. Men ikke FØR. Dete var ikke så vanskeli å forstå, vel? What he said ^ Programvare jeg koder på maskinen min er like fullt åpen kildekode om jeg slipper ut kildekoden under åpen lisens selv om jeg ikke utviklet dette fra bunnen av i et fritt tilgjengelig repo. Så kan man foretrekke at den gjør det, men det er ikke definisjonen på åpen kildekode. Endret 31. oktober 2012 av hernil Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Jeg er forøvrig en av de som er en sterk tilhenger av at utviklingen skjer i åpnhet. Gudene skal vite at Android hadde hatt godt av det. Om beslutningsprosessene hadde vært åpne også, hadde idiotene som har fått gjennom fjerning av SD-kort i Nexus-produktene fått buksevann og blitt sendt hjem for lengst. Endret 1. november 2012 av NgZ Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Wait what? Har de fjernet mulighet for SD-kort i Android? 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Neida, Men Google har fjernet dem fra Nexus-produktene sine, og prøver å styre produsentene bort fra SD-kort. De begrunner dette med at produsenter ha inkludert for lite lagringsplass for apps, "løsningen" er altså å ha for lite lagringsplass til innhold, i setdefor å ha nok til begge deler... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 hm, mener da bestemt du uteble i Oslo også... Tenker du på Lekteren 15 mnd siden eller har det vært noe siden det? På det tidspunktet hadde jeg andre planer, så der var jeg ikke å finne. Har noen kjøpt seg en Nexus 7 og installert Ubuntu på den? Det virker som en flott måte å få Plasma Active på moderne maskinvare. Jeg skulle til å kjøpe en slik denne uken helt til Nexus 10 med bedre PPI dukket opp. Nå må jeg vente til vi får vite om det samme er støttet på den før jeg kjøper noe. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Har noen kjøpt seg en Nexus 7 og installert Ubuntu på den? Det virker som en flott måte å få Plasma Active på moderne maskinvare. Jeg skulle til å kjøpe en slik denne uken helt til Nexus 10 med bedre PPI dukket opp. Nå må jeg vente til vi får vite om det samme er støttet på den før jeg kjøper noe. Har ikke prøvd, men om det funker går jeg bazonkas for å få tak på en. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 På hvilken måte er Android som et OS open-source? Du kan peke på at enkelt versjoner av Android er open-source, men dette gjelder jo ikke en gang for alle versjoner, så å kalle det open-source er i mine øyne å dra det litt langt. Hvis det er standarden for open-source kan vi jo like greit bare begynne å kalle Windows 7/8 open-source da Microsoft kanskje slipper kilde-koden til disse om 50 år. Et løfte om at kilde koden blir sluppet(uavhengig av om dette skjer eller ikke) er ikke ekte open-source Så fort noen slipper kildekoden til et produkt under en lisens som tilfredsstiller kravene til at den er "åpen" - stort sett at den er fritt frem for gjenbruk. SÅ om Microsoft slipper kildekoden til WIn8 om 50 år under en slik lisens, ja DA blir Win8 åpen kildekode. Men ikke FØR. Dete var ikke så vanskeli å forstå, vel? My point exactly! NÅR de slipper kilde koden er det open-source. Android slik det utvikles i dag er ikke open-source før kilde koden er sluppet. Dermed er ikke Android 4.2 open-soruce, mens 4.1 er det. 3.X ble aldri sluppet som åpen kildekode dermed er det ikke open-source. Google kan peke på enkelt versjoner av Android(f.eks 2.x, 4.0/4.1) å si at de er open-source, men de kan ikke kalle alt av Android open-source. Hvis de kan det så er OSX open-source, Windows er open-source iOS er open-source og alt er egentlig open-source fordi ingen av oss kan vite om/når kildekoden til disse produktene vil bli sluppet og kan ikke nekte for at det noen gang vil bli sluppet og dermed er det open-source. ]Så fort noen slipper kildekoden til et produkt under en lisens som tilfredsstiller kravene til at den er "åpen" - stort sett at den er fritt frem for gjenbruk. SÅ om Microsoft slipper kildekoden til WIn8 om 50 år under en slik lisens, ja DA blir Win8 åpen kildekode. Men ikke FØR. Dete var ikke så vanskeli å forstå, vel? What he said ^ Programvare jeg koder på maskinen min er like fullt åpen kildekode om jeg slipper ut kildekoden under åpen lisens selv om jeg ikke utviklet dette fra bunnen av i et fritt tilgjengelig repo. Så kan man foretrekke at den gjør det, men det er ikke definisjonen på åpen kildekode. Det er ikke open-source før du slipper det. Jeg kan ikke utvikle noe på min private maskin og kalle det open-source før kildekoden er fritt tilgjengelig og kildekoden til Android 4.2 er ikke fritt tilgjengelig enda dermed er ikke nyeste versjon av Android open-source. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Neida, men man vet den kommer ved release. Og derfor kaller man det et Open Source-prosjekt. Android 4.2 er jo tross alt ikke sluppet enda heller. Endret 1. november 2012 av NgZ Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Neida, men man vet den kommer ved release. Og derfor kaller man det et Open Source-prosjekt. Android 4. er jo tross alt ikke sluppet enda heller. Det er her vi er uenige. Jeg mener det er open-source først når det blir sluppet, for deg virker det som det er nok med et løfte om at det blir sluppet. Løfte om å slippe kildekoden kunne jo like godt kommet fra MS eller Apple, men for meg betyr det fortsatt ikke at disse er open-source. Android 4.0 er faktisk sluppet i følge Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history#Android_4.0.x_Ice_Cream_Sandwich Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Mente Android 4.2. Tastaturet mitt er ikke helt med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Jeg har idag en dedikert server (som kjører CentOS 6.x), men vurderer å konvertere den til en dedikert NAS, da jeg kun bruker den som filserver. Er det noen vits? Og hva slags NAS software bør jeg da bruke? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Tjah, er det noe mer enn NFS? Det kan du jo fint gjøre fra CentOS og. Edit: Og Samba, om du bruker slikt. Endret 1. november 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Jada, mye moro en kan finne på, men alt kan gjøres fra CentOS ja. Du kan eksempelvis sjekke ut greyhole. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 ZFS finnes visstnok stabilt (men ikke akkurat enterpris-ready) http://zfsonlinux.org/ Hvs du BARE skal bruke den som NAS, kan d jo også legge inn FREEBSD, der er ZFS-støtte bunstabil. Hade to disker om begynte å krangle samtidig, hadde jeg hatt vanlig raid5 hadde jeg sannsynligvis endt opp med en del korrpte data. Mn siden den ene disken fortsatt fungerte på et vis, klarte den å gjenoppbygge alt etter at jeg byttet ut den mest problematiske med en ny. Tok en evighet da, og satt litt med hjertet i halsen til den var resilveret. Hadde jo blitt total katastrofe om den andre disken hadde trynet helt underveis i den prosessen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Tjah, er det noe mer enn NFS? Det kan du jo fint gjøre fra CentOS og. Edit: Og Samba, om du bruker slikt. Det er primært Samba Jada, mye moro en kan finne på, men alt kan gjøres fra CentOS ja. Du kan eksempelvis sjekke ut greyhole. greyhole hørtes spennende ut - det må jeg studere nærmere. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Tjah, er det noe mer enn NFS? Det kan du jo fint gjøre fra CentOS og. Edit: Og Samba, om du bruker slikt. Det er primært Samba SKUFFET. Men CentOS bør da holde plenty til det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 SKUFFET. Så lenge foto er primærhobbyen, og jeg har en sterk allergi mot halvspiste epler, så er det Windows som er primærplatformen på laptop og arbeidstasjon. Og man kjører ikke med NFS på Windows ... Men CentOS bør da holde plenty til det. Klart det holder; men det er vel egentlig overkill Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hvorfor det? Det er jo ikke så voldsomt mye vedlikehold at det gjør noe, og de vil jo bare ha en annen distro i bunn. Enklere å styre med ssh enn et jalla webfjes uansett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Hvorfor det? Det er jo ikke så voldsomt mye vedlikehold at det gjør noe, og de vil jo bare ha en annen distro i bunn. Enklere å styre med ssh enn et jalla webfjes uansett. Gode poeng. Får kaste bort tiden min på Rasberry Pi istedet da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå