Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurte på en rask liten ting, siden Ubuntu ser ut til å gå over til en annen type "open-source" ved å utvikle enkelte ting skult. Hvordan går dette utover f.eks. Kubuntu, Xubuntu osv.? Betyr dette at alle disse versjonene vil måtte holde tilbake eller er det bare tulle ting som Unity osv. som skal utvikles skjult?

Lenke til kommentar

Kjip utvikling, men så lenge du overlever turbulens og gidder å fikse ting så er fortsatt Arch er greit alternativ om du vil ha binary rolling distro. Håper bare de tar seg sammen og roer seg ned litt, og at ikke det blir masseflukt fra brukerbasen slik at det blir mangel på maintance.

Lenke til kommentar

Lurte på en rask liten ting, siden Ubuntu ser ut til å gå over til en annen type "open-source" ved å utvikle enkelte ting skult. Hvordan går dette utover f.eks. Kubuntu, Xubuntu osv.? Betyr dette at alle disse versjonene vil måtte holde tilbake eller er det bare tulle ting som Unity osv. som skal utvikles skjult?

#1. Helt skjult er det ikke, det er ting som ikke slippes fordi det ikke er ferdig. Døvt, men ikke for uvanlig blant hobby-utviklere (og morons).

#2. Tipper det i stor grad er Unity-ting. Ubuntu har i det hele ikke gjort noe særlig på den faktiske systemfronten siden noen sinne. Der er det debian all the way.

Lenke til kommentar

Arch har gått over til systemd til fordel for initscripts og consolekit. De har altså gått bort fra den tradisjonelle /etc/rc.conf'en og BSD-style init som mange så på som et argument for å bruke Arch. De har også hatt et par updates som har breaket ting virkelig hardt om du ikke har fulgt med.

 

Installern bruker heller ikke lenger ncurses AIF (arch installation framework), men kun noen installation scripts. Veit ikke hvor gode de er nå, men i starten var de så-som-så. Er generelt sett turbulent i Arch-land.

 

fuggg u lyc :DDDDDDD

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Fuck Poettering og det jævla mølet hans. Seriøst, skriv skikkelig programvare som gir brukbare feilmeldinger, og nei, "File exists" teller ikke som en brukbar feilmelding når det ikke er permission-problemer og filen ikke eksisterer. Hvis du skriver software som insisterer på å si "File exists", så kan du ihvertfall implementere det skikkelig for faen, som for eksempel, hvilken fil den klager på. Also, dropp binary logging, hvis journalctl brekker sammen med andre deler av systemet ditt, og du ikke har syslog-ng, så er du rimelig fucked fordi du ikke engang kan lese sysloggene fra før journald knakk.

 

Og fuck Aaron for å tvinge med til å distro hoppe, jeg likte Arch Linux før. /lib -> /usr/lib symlinken har jeg ikke noe problemer med, og jeg har ikke problemer med andre updates som potensielt kan breake systemet, men ikke tving meg til å bruke logind, systemd og journald bare fordi noen mener det er bedre, spesielt hvis ingen av disse er brukbare enda.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Lurte på en rask liten ting, siden Ubuntu ser ut til å gå over til en annen type "open-source" ved å utvikle enkelte ting skult. Hvordan går dette utover f.eks. Kubuntu, Xubuntu osv.? Betyr dette at alle disse versjonene vil måtte holde tilbake eller er det bare tulle ting som Unity osv. som skal utvikles skjult?

#1. Helt skjult er det ikke, det er ting som ikke slippes fordi det ikke er ferdig. Døvt, men ikke for uvanlig blant hobby-utviklere (og morons).

#2. Tipper det i stor grad er Unity-ting. Ubuntu har i det hele ikke gjort noe særlig på den faktiske systemfronten siden noen sinne. Der er det debian all the way.

1) er ikke forskjellig fra Android i mine øyne og dermed ikke open-source(for meg så betyr open-source at det utvikles i det frie, ikke at kildekoden slippes når noen synes det er gøy.)

2) Det er sant, men betyr det at en ny versjon av Kubuntu ikke er avhengig av Ubuntu bare pakkene som Ubuntu bruker? Dvs. Hvis Ubuntu ble helt lukket så de ikke slapp kildekoden før release ville Kubuntu kunne utvikles i det åpene uten problemer?

Lenke til kommentar

Nei, jeg er enig, jeg skulle helst sett at Ubuntu slapp alt med en gang. Then again, det er visstnok ikke noe nytt. De hadde garantert utviklet Unity en del før de faktisk slapp de første screenshotsene.

 

Freezen av debian testing og den biten vil nok ikke forandre seg - det er nok i stor grad snakk om hacks på toppen (som Kubuntu og gjengen ikke avhenger av). Tror ikke det har så mye å si for de, skal jeg være ærlig, men en vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt så endrer ikke Canonical utviklermetode nevneverdig, de har bare åpnet for å ta inn folk fra communitiet langt tidligere i prosessen.

1) er ikke forskjellig fra Android i mine øyne og dermed ikke open-source(for meg så betyr open-source at det utvikles i det frie, ikke at kildekoden slippes når noen synes det er gøy.)

Du kan jo mene hva du vil, men det er jo bare feil :p

Lenke til kommentar

Nei, jeg er enig, jeg skulle helst sett at Ubuntu slapp alt med en gang. Then again, det er visstnok ikke noe nytt. De hadde garantert utviklet Unity en del før de faktisk slapp de første screenshotsene.

De har selvsagt all rett til å gjøre dette, men da kan de heller ikke kalle det open-source før etter at de har sluppet det ut og selv da er det "open-source".

Freezen av debian testing og den biten vil nok ikke forandre seg - det er nok i stor grad snakk om hacks på toppen (som Kubuntu og gjengen ikke avhenger av). Tror ikke det har så mye å si for de, skal jeg være ærlig, men en vet jo aldri.

Det gir jo veldig mening. Satser på at Kubuntu ikke blir påvirket av dette, men hvis det blir må jeg se meg etter en annen distro.

Lenke til kommentar

1) er ikke forskjellig fra Android i mine øyne og dermed ikke open-source(for meg så betyr open-source at det utvikles i det frie, ikke at kildekoden slippes når noen synes det er gøy.)

Du kan jo mene hva du vil, men det er jo bare feil :p

På hvilken måte er Android som et OS open-source? Du kan peke på at enkelt versjoner av Android er open-source, men dette gjelder jo ikke en gang for alle versjoner, så å kalle det open-source er i mine øyne å dra det litt langt. Hvis det er standarden for open-source kan vi jo like greit bare begynne å kalle Windows 7/8 open-source da Microsoft kanskje slipper kilde-koden til disse om 50 år. Et løfte om at kilde koden blir sluppet(uavhengig av om dette skjer eller ikke) er ikke ekte open-source

Lenke til kommentar

På hvilken måte er Android som et OS open-source? Du kan peke på at enkelt versjoner av Android er open-source, men dette gjelder jo ikke en gang for alle versjoner, så å kalle det open-source er i mine øyne å dra det litt langt. Hvis det er standarden for open-source kan vi jo like greit bare begynne å kalle Windows 7/8 open-source da Microsoft kanskje slipper kilde-koden til disse om 50 år. Et løfte om at kilde koden blir sluppet(uavhengig av om dette skjer eller ikke) er ikke ekte open-source

Så fort noen slipper kildekoden til et produkt under en lisens som tilfredsstiller kravene til at den er "åpen" - stort sett at den er fritt frem for gjenbruk. SÅ om Microsoft slipper kildekoden til WIn8 om 50 år under en slik lisens, ja DA blir Win8 åpen kildekode. Men ikke FØR. Dete var ikke så vanskeli å forstå, vel?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...