Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nja, nå var jo det akkurat sysloggen som gjorde at det tok meg tid for å komme over til systemd i går, men det er fullt mulig å få syslog-ng til å lese fra en socket som journald spytter ut på.

Uansett synes jeg Poettering burde skjerpe seg og følge UNIX-måten å gjøre ting på, men samtidig er det jo positivt med ting som feks. dbus-integrasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg har satt meg in i Journald, men hva er problemet(enkelte ser ut til å ha) med systemd?

Jeg har bare hatt positive opplevelser med systemd på Arch og Fedora. Det er enklere å legge til servicer som skal starte opp, det er raskere og etter hva jeg har hørt et av de bedre forsøkene sammenlignet med diverse "hacks" som Cannonical med flere har prøvd.

Lenke til kommentar

Kort breakdown:

#1: Det divergerer fra andre unices.

#2: Det brekker kompabilitet bakover (tenk 20 år)

#3: Det erstatter init, i.e. #2.

#4: Det er C-kode som er LANGT mer pes å vedlikeholde enn shellscripts.

#5: Det blander seg med /dev

Til features kan det skryte av parallellisert oppstart, men det er liksom ikke en sånn wow-greie.

Lenke til kommentar

Hei

Noen som kan anbefale meg et trådløst nettverkskort (802.11N) som fungerer ut av boksen med Linux (Ubuntu) - og som selges i Norge. Skal til og flytte bort og ser at stedet jeg skal til bare har trådløs nettverk.. Det er vel ikke så farlig om det er pci eller usb. På forhånd takk for hjelpen:-)

Lenke til kommentar

The unix way når det gjelder oppstart har jo ikke vært fulgt i Debian og derivater noen gang, kan ikke se at systemd er noe verre enn det binare rælet de har hatt i årevis. (Sev om det binære rælet deres spyr ut rene tekst-configfiler i hundre forskjellige kataloger.)

Lenke til kommentar

Hei

Noen som kan anbefale meg et trådløst nettverkskort (802.11N) som fungerer ut av boksen med Linux (Ubuntu) - og som selges i Norge. Skal til og flytte bort og ser at stedet jeg skal til bare har trådløs nettverk.. Det er vel ikke så farlig om det er pci eller usb. På forhånd takk for hjelpen:-)

Det aller aller meste skal være rimelig smertefritt å bruke nå. Man bør vel gå for kort med Atheros-brikke, sånn i utg.pkt.

Sjekk også http://linuxwireless.org/

Lenke til kommentar

Kort breakdown:

#1: Det divergerer fra andre unices.

Hvordan skal man ha fremgang uten å utforske nye ting

#2: Det brekker kompabilitet bakover (tenk 20 år)

#3: Det erstatter init, i.e. #2.

Igjen, ser ikke helt problemet hvis man vil ha fremgang. Selvsagt er det artig å kunne skryte på seg at systemet er 100% bakoverkompatiblet, men er det ikke bedre å bevege seg fremover? Tviler sterkt på at scheduleren i Linux 2.6/3.X kunne blitt brukt på UNIX for 20 år siden, men vi godtar det fordi den schedulerene klarer å bruke flere kjerner for å være mer effektiv.

#4: Det er C-kode som er LANGT mer pes å vedlikeholde enn shellscripts.

Det kommer vel helt alt på hvem som ser?

#5: Det blander seg med /dev

Skal ikke si noe på den, da jeg ikke vet om det er negativt eller positivt.

Lenke til kommentar

Utforske != brekke.

Igjen, ser ikke helt problemet hvis man vil ha fremgang. Selvsagt er det artig å kunne skryte på seg at systemet er 100% bakoverkompatiblet, men er det ikke bedre å bevege seg fremover? Tviler sterkt på at scheduleren i Linux 2.6/3.X kunne blitt brukt på UNIX for 20 år siden, men vi godtar det fordi den schedulerene klarer å bruke flere kjerner for å være mer effektiv.

Joda, men det å bytte init gjør egentlig ingenting særlig mer effektivt, gjør det?*

*ok, kald-boot går på 1 sekund i stedet for 4, men dette er liksom ikke en dealbreaker.

Nei. C må rekompileres.

Skal ikke si noe på den, da jeg ikke vet om det er negativt eller positivt.

Det er negativt, for det har ikke init-systemet noe med. :)

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men det å bytte init gjør egentlig ingenting særlig mer effektivt, gjør det?*

*ok, kald-boot går på 1 sekund i stedet for 4, men dette er liksom ikke en dealbreaker.

Nå er jo det et eksempel som du har funnet på, men hvis jeg kan gjøre noe med kode som gjør at det blir 75% raskere så er det verdte det(Ditt eksempel ikke mitt)

Nei. C må rekompileres.

Hvis du virkelig trenger å endre på init koden så det er et problem for deg så anbefaler jeg å lære å bruke C uansett. Systemd bruker jo veldig greie scripts for ting den vil starte så jeg antar at du mener selve koden som omhandler oppstart.

Lenke til kommentar

Problemet er at systemd ikke vil funke med noe annet enn Linux i det hele tatt.

Du må se på hva som blir så vanvittig mye raskere. Det systemd tar med til bordet er parallellisert init, nye verktøy for å håndtere det (what the hell?) samt ny syntax for å starte/stoppe/legge til daemons. Det er det ikke verdt å knekke bakoverkompabilitetfor tbh.

Egentlig er systemd helt overlegen sysvinit og upstart.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Ja, det var mye skriveri om den for et par to-tre år siden. Den var waporvare en god stund og så kom det frem at den er en rebrand av en billigere tablet, og det var også mye snakk om at de kom til å bli dyrt med porto siden den er tysk.

Hadde den hatt oppdatert maskinvare og en garanti om at den kjører og installerer standard GNU/Linux-distroer problemfritt, samt at den var priset konkuransemessig hadde jeg gått for den, men den bommet et par av de punktene når den kom ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...