Simen1 Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg fikk ikke svar i nettmøtet med Windows 8-mannen så jeg spør her: Stemmer det at det blir vanskeligere å oppgradre til Linux fra en maskin med preinstallert Windows 8, sammenlignet med en maskin med preinstallert Windows 7? Hvis man kjøper en maskin med preinstallert Windows 8 så er lisensen knyttet til den fysiske maskina. Går det greit å bruke den lisensen virtualisert under Linux på den samme maskina? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg fikk ikke svar i nettmøtet med Windows 8-mannen så jeg spør her: Stemmer det at det blir vanskeligere å oppgradre til Linux fra en maskin med preinstallert Windows 8, sammenlignet med en maskin med preinstallert Windows 7? Hvis man kjøper en maskin med preinstallert Windows 8 så er lisensen knyttet til den fysiske maskina. Går det greit å bruke den lisensen virtualisert under Linux på den samme maskina? Det store problemet er Secure Boot, det burde ikke være noe stort problem da de store distroene vil finne løsninger som gjør at man kan bruke Secure Boot, men hvis du liker noen av de litt mindre så kan det bli et problem. Wikipedia har det kort oppsummert https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_8#Secure_boot Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Problemet på ARM blir vel sannsynligvis at produsentene vil låse SecureBoot til å KUN boote ting signert med MS sin nøkkel. Da hjelper det ikke så mye om distroer kjøper sin egen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Problemet på ARM blir vel sannsynligvis at produsentene vil låse SecureBoot til å KUN boote ting signert med MS sin nøkkel. Da hjelper det ikke så mye om distroer kjøper sin egen. Men det er vel grunnlag nok til å saksøke dem. Tror vi har en rimelig god sak i Norge og EU. Endret 12. oktober 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Neppe i Norge. EU derimot, kan jo tenkes å se på det. Men Jg er redd de vil se på det mer som haking av en "dings" enn som å installere det OSet du vil på en "datamaskin". Det er tross alt ingen forbruker- eller konkurransemyndigheter som har hevdet at du bør få legge inn valgfritt OS på telefoner eller tableter så langt. De har ikke en gang klart å fri oss fra Windows-skatten. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Såvidt jeg har skjønt det kommer Ubuntu (m.fl.) sin bootloader til å bli signert med MS sin key? Så selv om ARM devicene er konfigurert til å kun godta bootloadere signert med MS sin key, så burde man kunne installere et annet OS på toppen/over, så lenge det er signert med MS-key'en? [edit: Er i alle fall slik jeg forstår https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2012-June/035445.html ] Endret 12. oktober 2012 av Paull Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jepp, ser slik ut - den linken inneholdt litt mer info. Merkelig frykt for GPL3, da, den eneste som er forpliktet til å dele ut nøkkel i scenarioet de skildrer vil jo være distributøren, ikke Canonical. Satse på at det ikke tar så lang tid før vi får en bootloader som booter hva som helst inn på SecureBoot-systemer også. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hei, på tide å kjøpe ny laptop til kona igjen. Så etter å ha gått igjennom hver eneste maskin som finnes. Kan det ihvertfall føles som Tror det ender opp med en Vaio : http://www.prisguide...productImageBig Noen her som har testet denne med en Linux distro? Det eneste jeg ser som kan være et problem er vel Optimus løsningen. Funker det så sømløst som de sier på deres egen nettside? Får man ca. samme strømforbruk som i windows? Og så klart, hvordan er Vaio maskinene sånn generelt? Skjerm, tastatur, kjøleløsning, varmeutvikling, byggekvalitet etc. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Har du vurdert Sputnik? http://content.dell.com/us/en/enterprise/d/campaigns/sputnik Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 13 tommer blir litt i minste laget. Hun trenger 15 tommer skjerm og jeg fant i alle fall ikke noen annen maskin med samme specs og vekt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg fikk ikke svar i nettmøtet med Windows 8-mannen så jeg spør her: Stemmer det at det blir vanskeligere å oppgradre til Linux fra en maskin med preinstallert Windows 8, sammenlignet med en maskin med preinstallert Windows 7? Du må slå av Secure Boot først, dette skal være en smal sak. På Windows for ARM er det derimot ikke mulig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Takk for tipset, håper dette er like rett frem i praksis som det høres ut som. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 http://youtu.be/D1sXuHnf_lo Absurd. Emacs-brukere altså! 1 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Jeg fikk ikke svar i nettmøtet med Windows 8-mannen så jeg spør her: Stemmer det at det blir vanskeligere å oppgradre til Linux fra en maskin med preinstallert Windows 8, sammenlignet med en maskin med preinstallert Windows 7? Du må slå av Secure Boot først, dette skal være en smal sak. På Windows for ARM er det derimot ikke mulig. Men MS/hw-produsent kan vel selv velge om SecBoot-switchen skal være tilgjengelig for brukeren? Så det er ikke gitt at alle maskiner kan boote en usignert linuxkjerne. Men nå driver vel TLF og ordner en universell løsning for Linux; "The Linux Foundation will obtain a Microsoft Key and sign a small pre-bootloader which will, in turn, chain load (without any form of signature check) a predesignated boot loader which will, in turn, boot Linux (or any other operating system). The pre-bootloader will employ a “present user” test to ensure that it cannot be used as a vector for any type of UEFI malware to target secure systems. This pre-bootloader can be used either to boot a CD/DVD installer or LiveCD distribution or even boot an installed operating system in secure mode for any distribution that chooses to use it." Sourcey: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTIwNDM Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Men MS/hw-produsent kan vel selv velge om SecBoot-switchen skal være tilgjengelig for brukeren? Så det er ikke gitt at alle maskiner kan boote en usignert linuxkjerne. Får x86 og amd64 så må produsentene tilby BIOS alternativ for å få Windows merke på maskinen. På ARM er det motsatt, der kan ikke produsentene tilby BIOS alternativ for å skru av SecBoot for å få Windows merket. Det betyr at vanlige maskiner i praksis vil ha dette alternativet, mens ARM maskiner vil nok bare untaksvis ha det. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Er det noen her som kjører Linux (Ubuntu eller Fedora helst) på en Macbook Pro? Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) https://wiki.archlin....php/MacBookPro https://wiki.archlin...acBook_Aluminum Les litt her, så finner du sikkert ut av det. ArchWiki er din venn. Endret 17. oktober 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Hands-on resultatene etter oppsett av nye maskiner (nevnt et par to sider siden) viser at 3770K var et bedre valg enn 3930K. Det kan se ut som om at overhead ved 12vs8 tråder er stort nok til at 50% flere kjerner bare gir omtrent 20% ekstra ytelse ved samme frekvens. (interpolert) [email protected] (stock) = 501 sekunder [email protected] = 418 sekunder = ~20% raskere 3930K@4GHz = 380 sekunder = ~10% raskere enn det igjen Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTIwODc While Fedora 18 is still more than one month away and we don't even know the Fedora 19 codename yet, one F19 feature is being talked about already. Fedora 19 might replace rsyslog with systemd's journald as the default process for system logging... Tanker? Meg: Damn it Red Hat, get your shit together. Hvorfor i all verden skal man erstatte syslog? Hvorfor i all verden skal man benytte et binært format for logging av data? Ikke ta inn HELE monolitten som følger med systemd (som i seg selv er ille nok). The unix way, yo. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Kjekk diskusjon for/mot journald. Selv ser jeg litt kritisk på logging i binærformat. Er også flere av argumentene som utgår helt som f. eks at tekstlogger tar stor plass. Hallo, log rotation og komprimering? Kommentar fra main author av rsyslog, Rainer Gerhards + journald log hash chain is broken Endret 18. oktober 2012 av Occi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå