cyclo Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Yay. Jeg satte igang en editor-war Etter min mening er det to ting som er bedre i VI enn i Emacs. Det ene er at VI er tilgjengelig nesten universelt. Det andre er at navigasjonen i VI er veldig god for mer sløv navigering (les når man bare sitter og leser noe). Derfor bruker jeg VI-keybindings i nettleseren, i stedet for Emacs-keybindings, sånn at jeg kan sitte og surfe med høyrehånda. (Venstrehånda bruker jeg til å drikke kaffe med... pervoer....) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 notepad.exe har utrolig god navigering. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Hovegrunnen til at jeg bruker nano er at den kan BRUKES, uten å bruke femten minutter på å gjennoppfriske de femten årene med opplæring for å lære seg meningsløst forvanskede navigeringsmåter. Greit nok at mye av hotkeysene i vi(m) sikkert er superefektive om man bruker det ti timer om dagen, men det er fortsatt verdens mest håpløse verktøy for å redigere en confgfil. Inn i redigeringsmodus, ut av redigeringsmodis, inn i redigeringsmodus, ut av redigeringsmodus,inn i redigeringsmodus, ut av redigeringsmodus... hele tiden med tunga rett i munnen, for NÅDE deg om du taster etellerannet mens du IKKE er i redigeringsmodus. Da bryter helvete løs, og i beste fall har du bare fullstendig ødelagt konfigurasjonsfilen du er inne i.. Blir mindre svett av en fjelltur. Endret 3. september 2012 av NgZ Lenke til kommentar
Occi Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Ikke skyld på editoren fordi du ikke klarer å bruke den Om du gjør noe feil har du alltids (u)ndo, også i Vim! Vi er kaos og du kan fort få den til å henge seg om man ikke veit hva man gjør, men i Vim skal det litt til. Endret 3. september 2012 av Occi Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Det er greit å kunne litt grunnleggende slik at man ikke blir stresset av det. Det er ikke selvsagt at alle maskiner man jobber på er satt til å bruke nano når man kjører visudo, f.eks. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 visudo er for pyser. Tiden jeg sparer på å redigere filen for hånd med nano er vell verdt en mulig chroot hvert fjortende år for å fikse det. Har aldri elt skjønt poenget med visudo - sudoers er ikke akkurat den eneste configgilen som resulterer i et ødelagt system hvis du tukler det til. Men joda, jeg klarer fint å skrive :qq for å komme meg ut av skjten og sette editorvariabel. Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 mg Lynrask lettvekts emacs tilgjengelig på embedded. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Med fare for å oppfattes som én som banner i kirken, så kan jeg si at min favoritt er Gedit. Programmet er riktig nok ikke perfekt og krever litt konfigurasjon, men jeg jobber mer effektivt og er mer komfortabel i dette enn eksempelvis emacs eller vi(m), og jeg mener noe av det viktigste med Linux er nettopp friheten til å velge det som passer hver enkelt. Gedit kan heller ikke brukes i terminal. Når det er sagt så betyr ikke dette at jeg ikke ser enkeltfordeler med f.eks. vim, med mange "fancy" funksjoner for klipping og modifisering. Jeg er heller ikke av typen som sverger fanatisk til et program. Hvem vet, kanskje jeg bruker et helt annet program om fem år? Jeg bruker det som fungerer best for meg, og prøver ikke å presse mine valg på andre, bare presentere mulighetene. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Det er uansett helt bak mål å trekke inn nano i en editor war av denne sort. Håper virkelig ingen her sitter og jobber i nano(?). Med mindre du er en standard arch-bruker som kun "jobber" med å fintrimme konfigurasjonsfiler i console, og det er ditt eneste editor-behov Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 notepad.exe har utrolig god navigering. Den måten å navigere på, er rimelig standard for de fleste editorene i Windows.Ellers er notepad et rimelig trist kapittel. nano > notepad Det sier vel mest om notepad Med fare for å oppfattes som én som banner i kirken, så kan jeg si at min favoritt er Gedit. Programmet er riktig nok ikke perfekt og krever litt konfigurasjon, men jeg jobber mer effektivt og er mer komfortabel i dette enn eksempelvis emacs eller vi(m), og jeg mener noe av det viktigste med Linux er nettopp friheten til å velge det som passer hver enkelt. Gedit kan heller ikke brukes i terminal. Når det er sagt så betyr ikke dette at jeg ikke ser enkeltfordeler med f.eks. vim, med mange "fancy" funksjoner for klipping og modifisering. Jeg er heller ikke av typen som sverger fanatisk til et program. Hvem vet, kanskje jeg bruker et helt annet program om fem år? Jeg bruker det som fungerer best for meg, og prøver ikke å presse mine valg på andre, bare presentere mulighetene. gedit har blitt rimelig brukbar med tiden; men den må konfigureres før bruk. Geany er et brukbart alternativ. Det er uansett helt bak mål å trekke inn nano i en editor war av denne sort. Håper virkelig ingen her sitter og jobber i nano(?). Med mindre du er en standard arch-bruker som kun "jobber" med å fintrimme konfigurasjonsfiler i console, og det er ditt eneste editor-behov Hvorfor kan man ikke trekke inn nano? Kan være et lite hint om at vim/emacs har tatt litt vel mye av i feature-racet? Folk må gjerne sitte i nano og utvikle for min del; hvis det er det de er komfortable med. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Tror han sikter til at det må være en begrensning for deres del, ikke for hans del. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Får vel bli med jeg også da =P Jeg var tidligere sånn som NgZ når det gjaldt terminal editorer, foretrakk nano fordi den var veldig lettvint og de kommandoene jeg trengte var forklart i vinduet (pluss "visudo EDITOR=nano" funker flott). Når det gjaldt litt mer avanserte programmerings oppgaver valgte jeg Gedit eller Kate avhengig av hvilken DE jeg brukte, synes Kate er litt bedre enn Gedit, men der er det liten forskjell. Nå etter sommeren har jeg bestemt meg for å lære meg vim eller emacs og har funnet ut at jeg liker best vim fordi jeg ikke liker C-x M-DoSuperMagic, men det er jo selvsagt en personlig preferanse. Har lyst til å lære meg vim/emacs fordi det vil være litt enklere å bytte mellom maskiner jeg ikke har kontroll over fordi en av de er garantert installert og da slipper jeg å knote med en editor jeg ikke kjenner, f.eks om jeg skulle finne på å bytte over til XFCE så kjenner jeg ikke til leafpad og aner ikke hvor god den er til programmering. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Er enig i at det lønner seg å kunne grunnleggende vi og emacs da disse editorene er stort sett installert over alt. Såvidt jeg kan skjønne, så er Leafpad er en ekstrem enkel editor på nivå med notepad på Windows. Lite egnet til programmering, med andre ord. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 (endret) Hvor vanlig er det at man kun har Vi og ikke Vim, samt ikke mulighet for å installere? Å mekke config tar ikke så lang tid om man bruker Vundle el.l heller. Jeg har til gode å oppleve dette i hverken skole- eller jobbsammenheng. For de fleste holder det å lære seg Vim da Vi ikke oppfører seg som du forventer, og har i alle fall selv opplevd at den har hengt seg. Står bare og blinker EOF eller noe slikt, begynner å bli en stund siden nå. Og kan bekrefte at Leafpad ikke er noe å satse på. Har svært liten funksjonalitet, men funker vel greit for å redigere config-filer om man ikke har peiling på kraftigere editorer, altså på linje med nano eller noe slikt. Endret 4. september 2012 av Occi Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Det er uansett helt bak mål å trekke inn nano i en editor war av denne sort. Håper virkelig ingen her sitter og jobber i nano(?). Med mindre du er en standard arch-bruker som kun "jobber" med å fintrimme konfigurasjonsfiler i console, og det er ditt eneste editor-behov Haha, Nå skrev jeg vel faktisk i anti-vi-avsnittet mitt at det var akkurat det jeg brukte nano til. Til HTML/CSS og enkel PHP-modifisering bruker jeg rett og slett kwrite. Forrige gang jeg prøvde å kode noe som helst, brukte jeg en IDE, og regner med jeg kommer til å bruke enten Eclipse, NetBeans eller noe linenede hvis jeg prøver meg på programmering senere også. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hvor vanlig er det at man kun har Vi og ikke Vim, samt ikke mulighet for å installere? Å mekke config tar ikke så lang tid om man bruker Vundle el.l heller. Jeg har til gode å oppleve dette i hverken skole- eller jobbsammenheng. For de fleste holder det å lære seg Vim da Vi ikke oppfører seg som du forventer, og har i alle fall selv opplevd at den har hengt seg. Står bare og blinker EOF eller noe slikt, begynner å bli en stund siden nå. Og kan bekrefte at Leafpad ikke er noe å satse på. Har svært liten funksjonalitet, men funker vel greit for å redigere config-filer om man ikke har peiling på kraftigere editorer, altså på linje med nano eller noe slikt. *nix i servermiljø gidder man sjelden det på Lenke til kommentar
hernil Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hva bruker folket til pyhon-programmering da? Foreløpig syns jeg SPE funker greit Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Har til vanlig brukt Kate, men prøver som sagt å begynne å bruke Vim. Liker ikke fulle IDE-er for Python. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Jeg bruker ActiveState Komodo Edit til pythonprogrammering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå