Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen flere enn meg som var overrasket over at Tim Berners-Lee var en del av åpningsshowet til London Olympiske leker? Fy flate, nerdene hylles på idrettsarrangement! Artig. :D

 

Apropo, @Digi: Dell med mer Linux.

 

Dell lanserte denne uken flere nye, bærbare Precision arbeidsstasjoner. Dette er datamaskiner for de tunge regneoppdagene og er utstyrt med de nyeste Intel-prosessorene, profesjonelle grafikkløsninger, 15 eller 17 tommer skjerm og inntil fire lagringsstasjoner. Prisene er også deretter.

De nye modellene heter forøvrig Precision M4600 og M6600.

Det som aller mest gjør disse maskinene spesielle, er at de også tilbys med Red Hat Enterprise Linux 6, og at dette også gjelder i Norge.

Lenke til kommentar

Det skjer noe med samfunnet når internett på mobil og Facebook er like naturlig som vann i springen. Jeg synes det er helt fantastisk at de satte fokuset på dette. Alle som bruker internett kan tross alt bare gjøre det fordi noen har oppfunnet www, tcp/ip og osi modellen, nettlesere, infrastrukturen, maskinvaren, webservere, og ikke minst det faktum at internettet er åpent for alle. Det er lett å glemme at noen har laget alt dette. Kjente webutvikleren i meg vokste ett par hakk i går. :p

Lenke til kommentar

Hva bruker folket egentlig til å komprimere filer? Leter etter noe som støtter flere kjerner.

 

Tenkte først at 7zip kun brukte halvparten av kraften jeg har liggende med sine 200% i top, men når jeg tenker meg om så har jeg 4 tråder, men kun to kjerner og da er det kanskje ikke noe vits å fordele det på alle fire trådene?

Lenke til kommentar

Ved bruk av Ram-disk, SSD eller Raid, kan det fort være mye å hente på parallelle implementeringer. Kan også dra frem xz som ser ut til å være i vinden for tiden. Den har en parallell implementering i pxz, men jeg har ingen erfaring med denne. Som Sokkalf nevner er p7zip også verdt en titt, den implementerer flere av de nevnte rutinene.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer egentlig ubuntu på nettbrett? Er det faktisk brukelig til hverdags, eller er det mer "proof of concept"? Blir nesten fristet til å prøve selv :p

 

Ubuntu med Unity ble litt for "laggete" på Huawei'en, men det meste fungerer. LXDE var vesentlig bedre, men fortsatt ikke til hverdagsbruk. Ikoner og tekst ble for smått, så det måtte zoom'es en hel del. Holder meg nok til ICS en stund fremover. Unity så ganske lekkert ut på pad'en, må jeg innrømme.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer egentlig ubuntu på nettbrett? Er det faktisk brukelig til hverdags, eller er det mer "proof of concept"? Blir nesten fristet til å prøve selv :p

 

Ubuntu med Unity ble litt for "laggete" på Huawei'en, men det meste fungerer. LXDE var vesentlig bedre, men fortsatt ikke til hverdagsbruk. Ikoner og tekst ble for smått, så det måtte zoom'es en hel del. Holder meg nok til ICS en stund fremover. Unity så ganske lekkert ut på pad'en, må jeg innrømme.

 

http://wiki.debian.org/ArmHardFloatPort/

 

Det jobbes med såkalt støtte for hard float på arm. Er dette relevant for huawei nettbrett, eller andre nettbrett?

Lenke til kommentar

Fungerer drivere greit?

 

Det eneste jeg la merke til som ikke fungerte "ut av boksen" var lyd. Youtube funket via 3g og wifi, men som sagt uten lyd. MicroSD var tilgjengelig i filbehandleren. Firefox og Libreoffice Writer fungerte uten problemer. Musepeker var noe treg, men nøyaktig. Tekst input fungerte tilfredsstillende med android sitt software tastatur. Kjørte oppløsning 1280x800. Mer prøvde jeg ikke. Kommer nok til å prøve litt mer en annen dag jeg har litt mer tid. Foreløpig konsentrerer jeg meg om å få ICS som jeg vil. Skal prøve et par alternative ROMs. Er på standard rootet ICS nå.

Lenke til kommentar

Så man KAN lade den via USB-porten i paden og? et Der jo flott. :) var en post som sa det ikke var mulig. Er så greit å ha den muligheten, f.eks. hvis man har glemt laderen. Lading via USB-porten på padden over natten med padden avslått bør jo gi den noks trøm til en god del timers bruk?

 

Jeg kan nå bekrefte at pad'en kan lades via USB-porten. Den kan drives via USB-porten med WiFi, GPS og 3G aktivert på normal lysstyrke uten å tappe batteriet. Uten at jeg har testet, virker det som den lader ganske bra når GPS er deaktivert. Skal ta en test litt senere.

Lenke til kommentar

Flott. Hvor finner man Ubuntu til den egentlig? Venter i spenning her på min, den er fortsatt reservert.. Begynner å gå greit utover tidsfristen som ble lovet på telefon nå. I lemmomtiden har jeg fått heftig lyst på en Huawei Mediapad 10 i stedet. Når de lar meg vente så lenge frister det nesten å bruke 30 dagers returret mens jeg bestemmer meg. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...