Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Er ofte lurt å lese litt om distribusjonen før man installerer den... :p

Klart det er :) Artigere å bare leke seg uten å lese bruksanvisninger.

Edit: Ikke like artig når man ikke får til, selv etter å ha lest guiden. X vil ikke starte :)

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å legge inn Maximus nå. Men får det ikke til å fungere, trykker ON innepå siden du linket til - Men når jeg oppdaterer siden igjen går står den på OFF igjen (?)

Med vanlig Ubuntu, nyeste release og standard Firefox? Prøv igjen, og eventuelt logg inn på nytt. Funger fint hos meg i både Ubuntu 12.04 og 12.10.

Når det gjelder fordeler og ulemper med Gnome-Shell og Unity er egentlig forskjellen forsvinnende liten, men Unity gjør helt klart den beste jobben i å redusere skjermplass-sløsing. Personlig er Unity min favoritt av de to, men det kan likefullt være fordi jeg har brukt Unity siden starten, og kun testet ut Gnome-Shell innimellom og dermed ikke blitt helt svømmedyktig med gnome-shell.. Men for meg gjør Unity jobben, og når man lærer seg å bruke de verktøyene Unity byr på er det et et veldig behagelig shell å bruke.

For å forsvare Gnome mot ut-av-boksen Unity, så slipper man jo å ha docken på siden hele tiden. Og med maximus så sparer man jo alt i høyden og, eneste er av window controllerene forsvinner. Dessuten er jeg veldig glad for at man kan se alle vinduene ved å trykke Windows/super knappen, spesielt siden man ikke har en ordentlig taskbar som viser alle åpne vinduer.

Lenke til kommentar

For å forsvare Gnome mot ut-av-boksen Unity, så slipper man jo å ha docken på siden hele tiden. Og med maximus så sparer man jo alt i høyden og, eneste er av window controllerene forsvinner. Dessuten er jeg veldig glad for at man kan se alle vinduene ved å trykke Windows/super knappen, spesielt siden man ikke har en ordentlig taskbar som viser alle åpne vinduer.

Legg til Window Buttons Extension, så er windows kontrollene tilbake http://www.webupd8.org/2012/05/window-buttons-extension-available-for.html

Lenke til kommentar

Agående mediesenterdiskusjonen, har jeg kjøpt en 120W Pico-PSU + strømadapter, og et FM1-hovedkort med e AMD A6-CPU/APU. Løsningen bruker 3Wi standby, og er da oppe å kjøre på under to sekunder. Bruker riktignok rundt 40W i bruk, men det er ikke mer enn at den trygt kan plasseres bak tv-en. Dssverre kjører den WIndows for tiden, takket være driverne fra AMD. Gidder ikke reinstallere OS når xbmc omsider får stabil støtte for bitsteaming av HD-lyd. Dessuten hade jeg planer om å smelle i en BR-spiller, og et er fortsett litt lettere i WIndows, dessverre.

Men om du bare skal ha en normal htpc, er det fortsatt e gret valg. Kom vel på 1100-1200kr for HK+CPU+RAM. Strømforsyningen kom vl på 300r totalt med både PicoPSU og strømbrikke, litt mer med frakt. Pici-PSUen har bare 2pins ATX-kontakt, men det har gtt greit så langt. :p

Lenke til kommentar

Selv om je ikke er noen stor Team-fan, håper jeg det fører til en god økning or OpenGL. Om båe Wii U, Playstation 4, Steam på Mac og Steam på Linux utelukkende kjører OpenGL, samt at su fint kan kjøe OpenGL-spill i Windows, er det bare evt. Xbox 720 som krever DirectX. Skulle veldig gjerne sett DiretX dø og en mer åpen og portabel standard ta over på spill, det betyr langt større sjanse for spill på linux også utenfor Steam.

Med tanke på at "alt annet" som er ytelsessensitivt kjører bedre under linux enn under WIndows. er det jo ingen grunn il å ikke ha det som primært Spill-OS. Siden det primært er er spill som er grunnen til at kvisete tenringsgutter (og kvapsete noeongtyveåringer) kjører WIndows - og dermed er grunnen til at flere i deres nærhet som er avhengig av dem for IT-support kjører WIndows, kan vi kanskje endelig se mer utbredelse av WIndows. Det vil i hvert fall være lettere å selge det som standard OS på ferdigbygde entusiastmaskiner. Men nå drømmer jeg. :p

Forøvrig er jeg selvfølgelig svært negativ til at de fokuserer på Ubuntu som testmål i stedet for å folusere på kjerne X, X.org Y og skjermkortdriver Z, og mener det eksemplifiseer al som e galt med at Ubuntu mekker sammen sitt eget makk som bryter alt de klarer å bryte, i stedet for å gjøre fungerende ting sammen med upstream. Menmen. .P

Lenke til kommentar

Legg til Window Buttons Extension, så er windows kontrollene tilbake http://www.webupd8.o...ilable-for.html

Takktakk, det skal prøves ut. Fungerer det så er jo faktisk Gnome3 for min del et fullgodt skrivebordsmiljø. Kanksje jeg skal driste meg til å bytte ut Openbox+tint2 en periode får å se hvordan det fungerer til noe mer en laptopbruk ;)

Forøvrig er jeg selvfølgelig svært negativ til at de fokuserer på Ubuntu som testmål i stedet for å folusere på kjerne X, X.org Y og skjermkortdriver Z, og mener det eksemplifiseer al som e galt med at Ubuntu mekker sammen sitt eget makk som bryter alt de klarer å bryte, i stedet for å gjøre fungerende ting sammen med upstream. Menmen. .P

Det er jo langt lettere for en utvikler og basere seg på en bestemt distro, slik at man har en nogenlunde stabil plattform med APIer som ikke skifter annenhver dag. Kan jo bli litt ekstra jobb for oss andre som bruker andre distroer, men jeg synes nok det er bedre å få Steam til å kjøre stabilt på Ubuntu mot litt ekstra surr for andre distroer, enn at man skaper surr på Ubuntu, og dermed skremmer bort potensielle Linuxbrukere. Med fare for å bli kasta rett ut her, så tror jeg nok dessverre a denne valgfriheten også en av svakhetene ved Linux, om man ikke har tid, lyst og/eller kunnskaper til å dra nytte av den. Det blir jo fort mye å forholde seg til.

På en annenside, jeg vil tro at mange utviklere også kun tester og utvikler programmene sine på en distro, men programmene kjører jo ofte fint på flere distroer, det kan jo også gjelde Steam? Har ikke inntrykk av at Ubuntu pleier å lage så mye makk som bryter kompitabilitet?

Når det er sagt, så er det jo litt irriterende med slik når det går galt. Hadde lenge problemer med Spotify på Arch, og jeg tror nok det skyldes at Ubuntu henger etter med flash, og at addsene, eller hva nå enn de bruker flash til, ikke ville ha upstream flash.

Lenke til kommentar
Legg til Window Buttons Extension, så er windows kontrollene tilbake http://www.webupd8.org/2012/05/window-buttons-extension-available-for.html

Prøvde å legge inn Windows Button Exstension nå, men når jeg skal sku det på i Gnome-tewak-tool har jeg en trekant hvor det står "Utvidelsen støtter ikke denne versjonen av skallet" Så hvordan får jeg fikster dette? :)

Lenke til kommentar

Du kan prøve å hacke versjonsnummeret o.l. på extensionen selv om du allerede har nyeste versjon av både shell og extension. Mener å huske at det har funket et par ganger for meg, men begynner å bli en stund siden. Mappen med extensions ligger i home et sted, bør være googlebart :)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg spesielt interessert i spill så dette med Valve påvirker ikke meg nevneverdig, men jeg syns likevel det er en hyggelig utvikling da jeg vet at mange velger bort Linux grunnet dårlig utvalg av spill.

Videre syns jeg det er litt trist at så mange ikke gir Canonical noe godvilje for å faktisk være de første og eneste som har klart å gjøre Linux til en attraktiv plattform å utvikle spill til. Tvert imot så er folk negative til måten det gjøres på. Det eneste av kritikk jeg kan skjønne er ting som å ikke bidra upstream. At de velger å dra skrivebordet i sin egen retning, en retning som tydeligvis funker godt, syns jeg bare er positivt. Og det er trist at såpass mange ikke unner dem å gjøre det bra, noe som i mine øyne styrker fordommer om mange i miljøet som "inngrodde".

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Videre syns jeg det er litt trist at så mange ikke gir Canonical noe godvilje for å faktisk være de første og eneste som har klart å gjøre Linux til en attraktiv plattform å utvikle spill til.

[...]

Jeg har bestandig tenkt at det å bygge økosystem rundt Ubuntu er Mark Shuttleworth eneste strategi for å tjene penger på Ubuntu. Har du stor nok brukermasse vil programvarehusene og maskinvareprodusentene følge etter. Har du programvaren og maskinvarestøtten, vil brukerne følge etter. Fint å se at det går ett stort skritt i riktig retning, nå som Valve er ombord.

Jeg er litt spent på om maskinvareprodusentene som NVIDIA og AMD/ATI vil gjøre en større innsats for å legge til rette for grafikkdrivere som er åpne og har god ytelse, dersom det viser seg å være ett lønnsomt marked for å selge spill på Ubuntu. AMD/ATI har jo en konkurransefordel her, selv om de åpne driverne ligger langt etter de proprietære på ennå.

Lenke til kommentar

Et godt eksempel er da de bestemte seg for å "fikse opp" i systray. Her skulle kun en helt ny typ notifications som fungerte på en helt annen måte enn tidligere, få plass Resultatet va at ingen ting vistes i systray, og det ok måneder før mange av programmene både i ubuntus egen pakkebrønn og ikke mint tredjepartsbrønner fungerte. Den riktige måten å gjøre dette på hadde selvfølgelig vært en åpen standard i regi av, eller i det minste i samarbeid med, OpenDekstop.

I tillegg er Ubunu også uvanlig trege med nye versjoner av programmer, og grunnet regler for feature freezes osv, så er det ofte 18måneder gamle vesjoner/biblioteker som følger med. Python3 var de utrolig trege med. Resultatet ble at folk brukte "python"-kommandoen i scrpt, og programmer som en referanse til Python 2.6 eller 2.7, over ett år etter at python 3 var på banen. Jeg har måttet kjøre ganske mange search-replace for å bytte ut "python" med riktig kommand til python2. Dette kan jo selvfølgelig sies å være kodrnes feil, men de hadde jo ikke så mye valg, ettersom Ubuntu (ble det i hvert all påstått) ikke hade noen annen måe å kjøre python2 på - det var rett og slet bare python

Men et verste er selvfølegelig at e har gitt totalt faen i brukerne sine. Det er en grunn til at det har vært mye bråk mellom brukergrupper og Canonical. Spesielt da Unity kom. Unity har blitt bedre, men var ubestridelig (I dare you!) noe elendig drit da de ble trykket ned i halsen på folk. Ubuntu-brukerne var i lange perioder redusert til ubetalte testere og prøvegrupper or Canonicals kommersielle satsning, og de hadde ikke engang respekt nok for dem til å komme med noe som lknet på noe brukbart.

Når det er sagt, unner jeg dem selvfølgelig fortsatt suksess. Frmgang for linux er tross alt fremgang for linux - men det er ingen tvil om at det hersker usikkerhet i mitt hode om hvorvidt det vil fortsette, eller når de vil ende pp med å være så langt unna alle andre, a det som gagner Ubuntu, kun gagner Ubuntu. Det ertross alt en komersiell aktør som står bak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

NgZ, du er litt sleivete igjen. Ubuntu er ekstremt kjapt ute med programmer. Å tro at Arch er malen tyder på at du har røykt noe heftig.

Unity kom etter flere år med betydelig innsats for Gnome, med et særs vanskelig Gnomemiljø. Jeg er ikke enig i alt Ubuntu gjør, og kall meg gjerne forsiktig skeptisk til Mark, men kritikken din er å regne som klasebombing.

Lenke til kommentar

NgZ, du er litt sleivete igjen. Ubuntu er ekstremt kjapt ute med programmer. Å tro at Arch er malen tyder på at du har røykt noe heftig.

:rofl: du er ingen arch fan tydeligvis ;)

Unity kom etter flere år med betydelig innsats for Gnome, med et særs vanskelig Gnomemiljø. Jeg er ikke enig i alt Ubuntu gjør, og kall meg gjerne forsiktig skeptisk til Mark, men kritikken din er å regne som klasebombing.

Jeg er vel et sted midt i mellom; jeg synes Gnome3 og Unity fokuserte for ensidig på nye brukere uten å ta hensyn til den eksisterende brukermassen; og da særlig de med lang erfaring. Plugins og workarounds gjør at de nå er til å bruke. Men jeg synes ikke det har vært noe fremskritt.

Lenke til kommentar

Er vel Arch fan jeg. Stor respekt for at folk vil ha en no-nonsense distro. Personlig velger jeg å bruke tiden annerledes, men det har å gjøre med at jeg har så veldig mange andre åpne jern i ilden.

Uansett, Arch er for gutterommet. De tre store er RHEL, SLES og Debian. Ubuntu er bleeding edge sammenlignet med alle tre, virkelig bleeding. For de av oss som har fulgt med innsatsen Debian har lagt til grunn for å sikre brukervennlig overgang til Python 3 blir utsagnet til NgZ en klasebombe på seriøst avveie. Det er ikke første gang han langer ut med rimelig lav presisjon. Omtrent så jeg mistenker at han slenger ut flamebait i min retning med vilje fra tid til annen ;)

Lenke til kommentar

Pfft, etter innledende oppsett er Arch langt mindre bry enn Ubuntu. Har du forsøkt å kjøre en Ubuntuinstallasjon med en del programmer i bruk gjennom en fem-seks-oppdateringer? SKal gi deg ett hett tips: IKKE gjør det.Min mor har forsøkt, det gikk ikke så bra...

Jeg slenger forøvrig ikke ut flamebait, jeg bare gidder ikke å sjekke om jeg har rett før jeg poster, ettersom du har fasiten uansett. :wee:

Kan du redegjøre litt for hvordan ebian la til rette for at utviklere som brukte python skulle kunne lae noe som fungerte på deres lenge svært utdaterte Python 2.6, samtidig som de kulle fungere sømløst på andre distribusjoner der Python2 sameksisterte med Python3? Og jo, Ubunu er ofte langt etter, dt sølger feature-freezen og oppdateringsstrategien dere for. Har forresten avnlige end user apps som Firefox o.l. begynt å bli oppdatert mellom release? Var ikke det noe som skulle komme? For i tilfelle tror jeg jeg låser mamma fast på LTS neste gang jeg er hjemme.

Lenke til kommentar

Pfft, etter innledende oppsett er Arch langt mindre bry enn Ubuntu.

Det spørs på bruk. For de fleste er det ingen bry med ubuntu etter oppsett, og oppsett er rimelig mye mer strømlinjeformet enn Arch. Ti minutter med USB penn, legg inn brukernavn og passord. Eventuelt installer ubuntu-restricted-extras når du er ferdig.
Har du forsøkt å kjøre en Ubuntuinstallasjon med en del programmer i bruk gjennom en fem-seks-oppdateringer? SKal gi deg ett hett tips: IKKE gjør det.Min mor har forsøkt, det gikk ikke så bra...
Som du sikkert vet har jeg gjort det en rekke ganger, blant annet på min mors maskin. Du har like fullt et poeng, oppgradering til neste release er alt for ustabilt. Det er fordi ubuntu er bleeding. Min mor kjørte Debian stable i en årrekke før det, aldri noe problem med oppgradering der.
Jeg slenger forøvrig ikke ut flamebait, jeg bare gidder ikke å sjekke om jeg har rett før jeg poster, ettersom du har fasiten uansett. :wee:
Heh, touche.
Kan du redegjøre litt for hvordan ebian la til rette for at utviklere som brukte python skulle kunne lae noe som fungerte på deres lenge svært utdaterte Python 2.6, samtidig som de kulle fungere sømløst på andre distribusjoner der Python2 sameksisterte med Python3?
Python er et skriptspråk som brukes i mange ledd av Debian (som du kanskje vet er det ingen andre distribusjoner som er i nærheten av å tilby like stort pakkeutvalg hvor utviklerne sorterer ut avhengighetene for deg). Python knakk med versjon 3, dvs. at du ikke kan regne med at eldre skript vil fungere med versjon 3. Med to versjoner har du da en spaghetti med avhengigheter. Det er naturligvis ingen som hindrer deg i å kompilere opp Python3 og legge den i stien din i debian eller ubuntu, du må gjerne også kompilere opp alle avhengigheter, og tro at du vil gjøre jobben bedre en debianutviklerne, lykke til. Endret av Del
Lenke til kommentar

Poenget mitt med Python var at (og dette er tatt fritt fra hukommelsen til en fyr som skrev et script som jeg tok kontak med en gang angående at scriptet hans kalte Python i stedet for Python 2) Ubuntu ikke tilrettela for at scrpt kunne kjøre "Pyhon2" for å kalle Python 2, etter at flere dsitribusjoner (Naturli nok) hadde lagt om til pythoon 3 som standard, og defor ble python versjon 3 kjørt om et script kalte python, Disse distribusjonene tillot naturligvis en sameksistens med Python 2 (riktinok Python2.7 i stedet for "bleeding" Python 2.6 (*snøft*)) som ble kjørt me "python2" - men denne kommandoen kunne altså ikke brukes på Ubunu, mente denne fyren, og dermed skrev alle Pthon2-script som fortsattae å bare kalle "Python". Både fordi det fungerte i Ubuntu, og fordi et var det eneste som fungerte i Ubuntu.

Og, nei, Ubuntu er efinitivt ikke bleeding. :p Skorpen har til og med falt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...