tomsi42 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Dersom du mener det har du misforstått artikkelen, eventuelt vet ikke hva ordet betyr. Eller betyr det at du glatt overser en på slutten av setningen? Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 100MB er for knapt for /boot i dag. Øk på til 1GB så har du plass til mange kjerneoppdateringer. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Jeg har faktisk /boot liggende under /. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Jeg og. Det er et par unntak, har en minnekortleser som har maks boot partisjon på 4GB for å boote. Dernest har egen /boot vært nødvendig for filsystemer som ikke har vært ordentlig støttet i grub (dvs. ha /boot som ext3/4 så kan / være hva som helst). Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Absolutt, men det er jo spesialtilfeller for den jevne bruker (og btrfs er vel støttet av grub2 nå). Angående grub2 er jeg svært spent på hva som skjer på den fronten mtp. secure boot. Canonical gir litt blandede signaler. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 100MB er for knapt for /boot i dag. Øk på til 1GB så har du plass til mange kjerneoppdateringer. Uhm, jeg har oppdatert arch på laptopen min jevnlig nå siden høst en gang og den bruker kun 19 MB av /boot. Har 100 MB på den, og samme på stasjonære, virker som om det holder leeenge. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 (endret) Pacman tar ikke vare på eldre kjerner. apt gjør. Endret 15. juli 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Angående grub2 er jeg svært spent på hva som skjer på den fronten mtp. secure boot. Canonical gir litt blandede signaler. Skulle ønske det gikk an å protestere med lommeboken, men da må man vel kjøpe Mac eller kanskje det kommer whitebox uten secure boot. Jeg vil anta det bare er maskiner med OEM lisenser som må være sertifiserte. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Kommer hvertfall til å følge SVÆRT godt med når jeg skal kjøpe min neste maskin. Tipper jeg spretter opp i en (pris)klasse der slikt ikke skjer uansett. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Jeg håper virkelig Secure Boot blir forbeholdt nettbrett o.l. der dt uansett ikke er vanlig i dag at man kan installere andre OS på uten diverse sperrer og hindre. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Tipper produsentene får noen misfornøyde kunder om servere og produksjons-arbeidsstasjoner kom med secure boot påslått. Om ikke annet virker det som at Dell i det minste vil tilby secure boot som ett valg i BIOS, iflg. Google. Riktignok, det finnes ingen garantier for dette, eller om produsentene annonserer denne typen detaljer i spesifikasjonene til PC'en. Synes det alltid har vært vanskelig å finne ut hvilket trådløstkort HP maskiner kommer med f.eks., tviler på at de bryr seg om noen kunder ikke kan installere noe annet enn Ubuntu eller Fedora. Ta f.eks. NVIDIA optimus teknologien. Ingen hensyn til kundene. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Kjøp en proffpc (probook, elitebook, thinkpad etc.) med decent hardware og god skjerm(!) og du kan enkelt oppgradere denne fremover i tid og du slipper å tenke på den kommende driten. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Regner med at de vanlige profesjonelle modellene som, Dell Precision og Lenovo Thinkpads, burde være trygge valg (i alle fall ha valg for å slå av dette i BIOS). Apropo, ser ut som at man snart må på bruktmarkedet om man vil ha PC uten Secure Boot nå. http://www.kubuntuforums.net/showthread.php?59445-quot-New-quot-Dell-Inspiron-has-secure-boot Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Noen som har fått med seg at en Raspberry pi på stereoider nå er tilgjengelig? http://www.hardkernel.com/renewal_2011/products/prdt_info.php?g_code=G133999328931 Eneste jeg savner i denne er GPU-driver, billig kabinett, GBit lan samt et par GB ram ekstra. Dersom de to første blir innfridd blar jeg nok opp likevel Lenke til kommentar
hernil Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Koster tre ganger mer en pi da så en helt riktig sammenligning blir det jo ikke Planen min er å kjøpe en stor ekstern disk og kjøre en headless NAS/server på hybelen når den tid kommer. Stort billigere blir det ikke. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Med Pi? Blir gøy med NFS-transfer da, ja! 1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Teller man med strømforbruk så kanskje billigere. Men en gammel gi bort-klar PC vil nok være en mye mer behagelig opplevelse ytelsesmessig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Exynos er nam. Så Mali har ikke fått ut fingern når det gjelder drivere, enda, Del? Merkeli, jeg mente det var en av tingene de sa de skulle være bedre på enn f.eks. PowerVR. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Tips til hvordan jeg kan gjøre så det ser litt penere ut med nettleseren og generelt alt annet? http://bildr.no/view/1229807 Du ser at det markert med rødt tar veldig mye plass, så spørsmålet er om det er mulig å få det litt tynnere eller noe sånt så det ser penere ut, hvis dere skjønner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå