tomsi42 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 /boot på 100mb er standard valg hos de fleste, så det passer nok bra. Jeg pleier å sette swap til 2x minne, dog maks 4GB. 4GB synes jeg er lite til /, pleier å sette 8-32GB. /home kan godt være resten av disken. Hvis du ikke vet hva slags filsystem du har behov for, så er ext4 det beste valget. Det er solid, og dekker de fleste behov. Hvor stor disk har du tenkt å installere på? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Installerer i et VM på jobb (8GB), men laptopen hjemme har vel 80GB. 1. Finner ingen dokumentasjon rundt sudo-filbrowser til Archbang alà nautilus i ubuntu, hva heter selve "funksjonen" så kan jeg google etter det selv? 2. pacman -Ss "program beskrivelse" gir ingen output, så jeg klarer ikke søke etter programmer Endret 13. juli 2012 av Bjohansen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 På 8GB ville jeg ha droppet /home som egen partisjon. På 80GB også, når jeg tenker meg om... Når det gjelder archbang så har jeg lite å bidra, men det dukker sikkert opp andre som kan bidra. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 (endret) Er det noen "krav" til hvor store disse bør være? wikien til Archbang har satt opp følgende: /boot - 100MB /swap - 512MB / - 4000 MB / - 3500MB Her er mitt filsystem i ArchBang, for å gi deg en liten idé. Som du ser er jeg ikke i nærheten av å fylle /boot selv ved kun 40MB. customization > df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on rootfs 9.8G 3.4G 5.9G 37% / dev 502M 0 502M 0% /dev run 504M 492K 503M 1% /run /dev/sda3 9.8G 3.4G 5.9G 37% / shm 504M 0 504M 0% /dev/shm tmpfs 504M 2.2M 502M 1% /tmp /dev/sda1 38M 17M 20M 47% /boot /dev/sda4 9.7G 3.7G 5.5G 41% /home 1. Finner ingen dokumentasjon rundt sudo-filbrowser til Archbang alà nautilus i ubuntu, hva heter selve "funksjonen" så kan jeg google etter det selv? Kjør sudo pcmanfm. 2. pacman -Ss "program beskrivelse" gir ingen output, så jeg klarer ikke søke etter programmer ArchBang er utdatert, du må fikse litt småting for at det skal funke. Fiks mirrorlist: Comment ut alt i /etc/pacman.d/mirrorlist, legg til: Server = http://arch.ping.uio.no/$repo/os/$arch Server = http://mirror.pvv.ntnu.no/pub/archlinux/$repo/os/$arch Oppdater repos + pacman pacman -Syy pacman -S pacman pacman-key --init pacman-key --populate archlinux Fiks filesystem News: filesystem upgrade - manual intervention required Endret 13. juli 2012 av Occi Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Se der ja, nå kom det seg. Noe mer avansert enn #!, men det virker "renere". Lenke til kommentar
Occi Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Hva gjør ArchBang renere enn #!? (hei symbolbruk). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Kjør sudo pcmanfm. Neinei, ikke sudo for grafiske programmer. gksudo. (Eller kdesudo.) Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Om man bruker sudo uansett, kan man gjerne bruke sudo til grafiske programmer. Mener Tools -> Open as root også bruker sudo, og krever ekte root passord. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Neinei, ikke sudo for grafiske programmer. gksudo. (Eller kdesudo.) Hvorfor det? Har ikke opplevd noen problemer selv .... Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Det er bad practice. Lærerikt... men har som tomsi42 ikke hatt noen problemer så langt. Får prøve å legge meg ny lærdom på minnet :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Det er bad practice. Eller paranoia? Jeg vil jo si det at når det har noe å si at man kjører gksudo, så er man logget inn som feil bruker ... Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Hovedforskjellen er vel for det meste at man får ett vindu som spør om passordet. That said, hvorfor bruke sudo i det hele tatt? su fungerer helt fint. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Kjør sudo pcmanfm. Neinei, ikke sudo for grafiske programmer. gksudo. (Eller kdesudo.) Fair enough. Bruker selv kdesudo i KDE men glemte gksudo. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Eller paranoia? Jeg vil jo si det at når det har noe å si at man kjører gksudo, så er man logget inn som feil bruker ... Det gir ingen mening. Forklaring? Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Om man vil bruke root configer kan man jo likeså godt logge inn som root mener han. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Det har jo ikke noe som helst med siden jeg postet gjøre. Som det fremkommer veldig klart, er problemet at dine configfiler, som du gjerne skal ha tilgang til senere, kan bli eid av root. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Eller paranoia? Jeg vil jo si det at når det har noe å si at man kjører gksudo, så er man logget inn som feil bruker ... Det gir ingen mening. Forklaring? Hvis du ser på eksemplene i artikkelen du linker til, så er det mye programmer (f.eks. firefox) som det ikke er grunn til å å kjøre som root i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 14. juli 2012 Del Skrevet 14. juli 2012 Å kjøre Firefox som root er jo utrolig dumt. Om du besøker en side med malware er det mye større sannsynlighet for å gjøre skade om det blir kjørt som root! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Eller paranoia? Jeg vil jo si det at når det har noe å si at man kjører gksudo, så er man logget inn som feil bruker ... Det gir ingen mening. Forklaring? Hvis du ser på eksemplene i artikkelen du linker til, så er det mye programmer (f.eks. firefox) som det ikke er grunn til å å kjøre som root i utgangspunktet. Firefox var nok bare et tilfeldig eksempel. Poenget er der likevel, at viktige filer i brukerens hjemmemappe kan få feil eier om man starter programmet med sudo framfor gksudo, og igjen kan gjøre at programmer oppførerer seg feil eller man ikke får logget inn. Paranoia har ingenting med saken å gjøre. Dersom du mener det har du misforstått artikkelen, eventuelt vet ikke hva ordet betyr. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå