Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

/boot på 100mb er standard valg hos de fleste, så det passer nok bra. Jeg pleier å sette swap til 2x minne, dog maks 4GB.

 

4GB synes jeg er lite til /, pleier å sette 8-32GB. /home kan godt være resten av disken.

 

Hvis du ikke vet hva slags filsystem du har behov for, så er ext4 det beste valget. Det er solid, og dekker de fleste behov.

 

Hvor stor disk har du tenkt å installere på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerer i et VM på jobb (8GB), men laptopen hjemme har vel 80GB.

 

1. Finner ingen dokumentasjon rundt sudo-filbrowser til Archbang alà nautilus i ubuntu, hva heter selve "funksjonen" så kan jeg google etter det selv?

 

2. pacman -Ss "program beskrivelse" gir ingen output, så jeg klarer ikke søke etter programmer :(

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Er det noen "krav" til hvor store disse bør være? wikien til Archbang har satt opp følgende:

/boot - 100MB

/swap - 512MB

/ - 4000 MB

/ - 3500MB

Her er mitt filsystem i ArchBang, for å gi deg en liten idé. Som du ser er jeg ikke i nærheten av å fylle /boot selv ved kun 40MB.

 

customization > df -h
Filesystem	  Size  Used Avail Use% Mounted on
rootfs		  9.8G  3.4G  5.9G  37% /
dev			 502M	 0  502M   0% /dev
run			 504M  492K  503M   1% /run
/dev/sda3	   9.8G  3.4G  5.9G  37% /
shm			 504M	 0  504M   0% /dev/shm
tmpfs		   504M  2.2M  502M   1% /tmp
/dev/sda1	    38M   17M   20M  47% /boot
/dev/sda4	   9.7G  3.7G  5.5G  41% /home

 

1. Finner ingen dokumentasjon rundt sudo-filbrowser til Archbang alà nautilus i ubuntu, hva heter selve "funksjonen" så kan jeg google etter det selv?

Kjør sudo pcmanfm.

 

2. pacman -Ss "program beskrivelse" gir ingen output, så jeg klarer ikke søke etter programmer :(

ArchBang er utdatert, du må fikse litt småting for at det skal funke.

 

Fiks mirrorlist:

Comment ut alt i /etc/pacman.d/mirrorlist, legg til:

Server = http://arch.ping.uio.no/$repo/os/$arch
Server = http://mirror.pvv.ntnu.no/pub/archlinux/$repo/os/$arch

 

Oppdater repos + pacman

pacman -Syy

pacman -S pacman

pacman-key --init

pacman-key --populate archlinux

 

Fiks filesystem

News: filesystem upgrade - manual intervention required

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Eller paranoia? ;)

 

Jeg vil jo si det at når det har noe å si at man kjører gksudo, så er man logget inn som feil bruker ...

Det gir ingen mening. Forklaring?

Hvis du ser på eksemplene i artikkelen du linker til, så er det mye programmer (f.eks. firefox) som det ikke er grunn til å å kjøre som root i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Eller paranoia? ;)

 

Jeg vil jo si det at når det har noe å si at man kjører gksudo, så er man logget inn som feil bruker ...

Det gir ingen mening. Forklaring?

Hvis du ser på eksemplene i artikkelen du linker til, så er det mye programmer (f.eks. firefox) som det ikke er grunn til å å kjøre som root i utgangspunktet.

Firefox var nok bare et tilfeldig eksempel. Poenget er der likevel, at viktige filer i brukerens hjemmemappe kan få feil eier om man starter programmet med sudo framfor gksudo, og igjen kan gjøre at programmer oppførerer seg feil eller man ikke får logget inn. Paranoia har ingenting med saken å gjøre. Dersom du mener det har du misforstått artikkelen, eventuelt vet ikke hva ordet betyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...