Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har noe jeg kunne tenkt meg å ta opp fra NRK 1. Problemet er at jeg på laptopen med VLC (hvor jeg har gjort lignende før) ikke har nettilgang under programmet jeg vil ta opp. Det jeg derimot har er en server om kjører Ubuntu 10.04 hvor jeg kunne tenkt meg å fått til dette.

 

Noen som har en enkel step by step guide for å gjøre dette? :)

Lenke til kommentar

Har de gjort noe annerledes enn å gjemme mms-strømmen bak den latterlige løsningen de har valgt?

 

Edit: skal gjerne innrømme at jeg ikke er svært oppdatert på den fronten.

 

Det skjedde for flere mnd siden, men det blir vel fikset av en eller annen "luring" på sikt. NRK beta har tidligere vært svært så velvillige, men jeg har inntrykk av at endringer skjer så og si ukentlig for tiden. Vet at de sliter med XBMC plugin om dagen også.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg vært ganske godt fornøyd med gratis-tilbudet fra NRK, men jeg savner opptaksmuligheten jeg hadde via VLC. Streaming-kvaliteten på NRK sin beta utgave er jeg også godt fornøyd med, kvalitetsmessig (på direktesending, som du også kan "spole" flerer timer tilbake i). Undertekster sliter de litt med, og mye eldre innhold mangler. Det er tross alt en beta.

Lenke til kommentar

1: De har valgt FLASH. Dette medfører at du kan glemme "HD"-kvaliteten på strømgjerrige laptoper med svakere measkinvare enn i3. Flash suger balle, sepsielt på linux.

2: De har egentlig ikke valgt Flash, de har valgt H.264 via en Adaptive Streaming-protokoll, men velger å TVINGE alle som ikke har en iPad, iPhon eller forhåndsefinert mobilleser til å bruke Flash. Det desider mest etterspurte i kommentarfeltet på NRKBeta som omhandlet den nye løsningen, var å få velge om man ville ha Flash eller HTML5-vrsjonen, ettersom NRK forsvarte Flash-tvangen ved å si at ikke alle ville kunne spille av HTML5-varianten.. Ingen fra NRK svarte på noen av disse kommentarene (men nok av andre).

 

Fungerer ikke scriptet i NRKBeta-kommentarene lenger?

3: "HD"-kvaliteten er en dårlig vits. Der BluRay rips i 720p år 10/10 får rippede tv-serier fra statene 7/10. NRK sitt "HD"-materiale i den nye løsningen får 2,5/10. Den er latterlig dårlig. De kunne heller ha fjernet en av mellomkvalitetene og spandert på seg en oppegående bitrate. Mistenker rikignok at det ikke bare er bitraten som er problemet, men encoderen.

Lenke til kommentar

Tester ut ArchBang i VM nå. Tidligere har jeg bare installert distroer med forhåndsdefinerte filformat og partisjoner, så jeg har noen spørsmål angående dette.

 

Under installasjon må jeg sette opp fire partisjoner:

/boot

/swap

/

/home

 

Er det noen "krav" til hvor store disse bør være? wikien til Archbang har satt opp følgende:

/boot - 100MB

/swap - 512MB

/ - 4000 MB

/ - 3500MB

 

Hvilket filformat er å anbefale?

reiserfs

xfs

jfs

ext2

ext3

ext4

 

Er ikke veldig stor fan av reiserfs pga. fyren som har skrevet det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...