Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Men ubuntuen her er ikke akkurat noen suksess historie for tiden; dropbox installasjonen henger på 99% nedlastning ...

 

Setting up nautilus-dropbox (0.7.1-2) ...

 

Dropbox is the easiest way to share and store your files online. Want to learn more? Head to http://www.dropbox.com/

 

Downloading Dropbox... 99%

https://www.dropbox.com/install?os=lnx

Last ned .deb-fil og dobbeltklikk på den slik at den blir installert gjennom Ubuntu Software Center. Har fungert på 4 maskiner hos meg (Ubuntu 12.04).

Og alt fungerer knirkefritt selv om jeg tilsynelatende ikke har nautilus-dropbox. Den er i hvert fall ikke installert i Synaptics. Integrert i Unity-tray blir den også.

Edit: Og filene blir markert som oppdatert/oppdaterer/ikke-oppdatert i Nautilus uten den pakken. Så jeg skjønner ikke helt hva den skal være godt for. Det er jo forøvrig en 'transitional dummy-package'.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[..]

Har distrohoppet fra Ubuntu 10.04 LTS, Ubuntu 12.04 (Unity vad i helvede?!) LTS, Fedora 16, Fedora 17, Slackware 13.37 og Debian 6.

Siden du allerede har prøvd Slackware så kanskje Arch Linux (evt. Archbang) er en idé? Jeg har ikke prøvd Slack selv, men på papiret så ser valget for meg ut ganske enkelt. Her er en sammenligning fra Arch wikiet, samt jeg fant denne artikkelen som var ganske en ganske interessant sammenligning.

 

Merk at ofte blir det nevnt som noe negativt at Arch er så ustabilt, men jeg har kjørt Arch i 10mnd på laptopen og 8mnd eller noe slikt på desktopen, og ingen av problemene jeg har hatt har vært grunnet Arch. Ingen. Rolling release er forøvrig veldig deilig, er ikke spesielt moro å breake en upgrade av f. eks Ubuntu.

 

Forresten så ser ikke jeg lenger på bleeding edge som noe veldig stort pluss lenger, selv om dette er noe som legges frem som noe pluss for Arch. Dette da hvis jeg vil ha noe som er bleeding edge så er det som oftest enkeltprogrammer fra da ofte Git som er mer oppdatert (dev builds). Vanlige pakker føler jeg ikke er så viktig å alltid være 100% updated, men som nevnt har ikke jeg hatt noen ustabilitetsproblemer grunnet Arch (men dessverre mye grunnet hardware) så har heldigvis ikke blitt noen bekymring.

[..]

 

Jeg har vurdert og lest om Slackware veldig lenge før jeg tok en "wipe-and-install". Først i VirtualBox, så på en ny maskin (hvor jeg la inn Mint senere), og så på hovedlaptoppen (som jeg har distrohoppet på ref. tidligere innlegg).

 

Oppsettet mitt i Debian stable, som jeg la inn etter Slackware, er så å si identisk. Utenforstående vil ikke se forskjell (XFCE4.6 ser likt ut, firefox og thunderbird er den samme..). Forskjellen er at jeg kan sitte med en minimal installasjon på laptoppen og raskt apt-get'e programvaren jeg behøver når situasjonen krever det. Dette er betryggende, spesielt i jobbsammenheng (hvor laptoppen også brukes).

 

Arch er definitivt en interessant distribusjon. Og wiki'en er virkelig ofte en referanse når jeg prøver å løse problemer på andre distribusjoner. Kan godt hende Arch kan prøves når jeg får en ny jobblaptop, og behøver nyere programvare (for drivere blant annet). Men jeg kan også bruke Debian unstable og bare legge inn sikkerhetsoppdateringer. Se her. Det gjør at man får en rullende distribusjon som ikke behøver noe særlig vedlikehold.

 

Jeg likte at Slackware er lett å forstå (KISS prinsippet), det er fint at Arch også følger denne tankegangen. :)

Lenke til kommentar

https://www.dropbox.com/install?os=lnx

Last ned .deb-fil og dobbeltklikk på den slik at den blir installert gjennom Ubuntu Software Center. Har fungert på 4 maskiner hos meg (Ubuntu 12.04).

Det er slik jeg begynte - har alltid fungert før meg før. Men også den nedlastningen hang på 99%.

 

Prøvde så å installere den versjonen som er i Ubuntu Software Center. Den bare hang.

 

Noe som førte til at pakkesystemt gikk bananas. Fikk så beskjed om å kjøre dpkg --configure -a, som da prøver å installere på nyttt: og henger på 99% ...

 

Og alt fungerer knirkefritt selv om jeg tilsynelatende ikke har nautilus-dropbox. Den er i hvert fall ikke installert i Synaptics. Integrert i Unity-tray blir den også.

Jeg tror det er selve Ubuntu installasjonen som er syk. For jeg har opplevd andre problemer også.

 

Edit: Og filene blir markert som oppdatert/oppdaterer/ikke-oppdatert i Nautilus uten den pakken. Så jeg skjønner ikke helt hva den skal være godt for. Det er jo forøvrig en 'transitional dummy-package'.

Ingen aning - rester av gammel moro, kanskje.

Lenke til kommentar

So... hvordan ser .vimrc'ene til folket ut? Har brukt Vim en stund men alltid mye mer å lære av andres configer merker jeg, er så utrolig mange gode triks og plugins. Vanskelig å få med seg alt uansett hvor mye tid man bruker på å sette det opp.

 

Min nåværende (utrolig kjekk config-side).

Evt. for mer info finnes det på dA.

Lenke til kommentar

Her er min:

 

 

 

" .vimrc
" See: http://vimdoc.sourceforge.net/htmldoc/options.html for details
" For multi-byte character support (CJK support, for example):
"set fileencodings=ucs-bom,utf-8,cp936,big5,euc-jp,euc-kr,gb18030,latin1
set encoding=utf-8

set tabstop=4	   " Number of spaces that a <Tab> in the file counts for.

set shiftwidth=4	" Number of spaces to use for each step of (auto)indent.

set softtabstop=4
set expandtab	   " Use the appropriate number of spaces to insert a <Tab>.
				" Spaces are used in indents with the '>' and '<' commands
				" and when 'autoindent' is on. To insert a real tab when
				" 'expandtab' is on, use CTRL-V <Tab>.

"set smarttab		" When on, a <Tab> in front of a line inserts blanks
				" according to 'shiftwidth'. 'tabstop' is used in other
				" places. A <BS> will delete a 'shiftwidth' worth of space
				" at the start of the line.

set showcmd		 " Show (partial) command in status line.
set number		  " Show line numbers.
"set relativenumber
set showmatch	   " When a bracket is inserted, briefly jump to the matching
				" one. The jump is only done if the match can be seen on the
				" screen. The time to show the match can be set with
				" 'matchtime'.

set hlsearch		" When there is a previous search pattern, highlight all
				" its matches.

set incsearch	   " While typing a search command, show immediately where the
				" so far typed pattern matches.

set ignorecase	  " Ignore case in search patterns.

set smartcase	   " Override the 'ignorecase' option if the search pattern
				" contains upper case characters.

set backspace=2	 " Influences the working of <BS>, <Del>, CTRL-W
				" and CTRL-U in Insert mode. This is a list of items,
				" separated by commas. Each item allows a way to backspace
				" over something.

set autoindent	  " Copy indent from current line when starting a new line
				" (typing <CR> in Insert mode or when using the "o" or "O"
				" command).

set textwidth=79	" Maximum width of text that is being inserted. A longer
				" line will be broken after white space to get this width.

set wrap
set linebreak
set colorcolumn=80
set formatoptions=qrn1 " This is a sequence of letters which describes how
				" automatic formatting is to be done.
				"
				" letter	meaning when present in 'formatoptions'
				" ------	---------------------------------------
				" c		 Auto-wrap comments using textwidth, inserting
				"		   the current comment leader automatically.
				" q		 Allow formatting of comments with "gq".
				" r		 Automatically insert the current comment leader
				"		   after hitting <Enter> in Insert mode.
				" t		 Auto-wrap text using textwidth (does not apply
				"		   to comments)

set ruler		   " Show the line and column number of the cursor position,
				" separated by a comma.

set background=dark " When set to "dark", Vim will try to use colors that look
				" good on a dark background. When set to "light", Vim will
				" try to use colors that look good on a light background.
				" Any other value is illegal.

set visualbell  " kill the noise
"set mouse=a		 " Enable the use of the mouse.
"set ambiwidth=double " Fix special unicode characters
" color shceme
colorscheme molokai
"colorscheme pablo
" syntax highlighting etc
filetype off
call pathogen#runtime_append_all_bundles()
filetype plugin indent on
syntax on
set nocompatible
set modelines=0
set foldmethod=syntax
set foldlevel=2

" java maven
autocmd BufRead *.java set errorformat=\[ERROR]\ %f:[%l\\,%v]\ %m
autocmd BufRead *.java map <F9> ::set makeprg=mvn\ compile\ -f\ ./pom.xml<CR>:make<CR>
autocmd BufRead *.java map <F11> ::set makeprg=mvn\ test\ -f\ ./pom.xml<CR>:make<CR>
autocmd BufRead *.java map <F10> :make<CR>
" java ant
"autocmd BufRead *.java set makeprg=ant\ -find\ build.xml
"autocmd BufRead *.java map <F11> :make
" LaTeX
autocmd BufRead *.tex set textwidth=0
autocmd BufRead *.tex map <F9> ::set makeprg=pdflatex\ doc.tex<CR>:make<CR>
autocmd BufRead *.tex map <F10> :!mupdf doc.pdf<CR>
" wiki
autocmd BufRead *.wiki set textwidth=0
" digraphs
dig C/ 8840
dig C_ 8838
dig c/ 8836
dig c_ 8834
dig E/ 8713
dig E_ 8712
dig Nd 8469
dig U^ 8745
dig U_ 8746
dig \_ 8726
dig <* 9001
dig >* 9002
dig <_ 8804
dig >_ 8805
dig =/ 8800
dig I= 8872
dig I/ 8877
dig V^ 8896
dig V_ 8897
dig T^ 8868
dig T_ 8869
dig -, 0172
dig == 8660
dig A* 0923
dig A! 8704
dig E! 8707
dig '= 8872
dig /= 8877
dig MM 8499
dig _a 8336
dig _e 8837
dig _o 8838
dig _x 8839
dig _h 8341
dig _k 8342
dig _l 8343
dig _m 8344
dig _n 8345
dig _p 8346
dig _s 8347
dig _t 8348
dig _i 7522
dig _0 8320
dig _1 8321
dig _2 8322
dig _3 8323
dig _4 8324
dig _5 8325
dig _6 8326
dig _7 8327
dig _8 8328
dig _9 8329
dig *i 8305
dig *n 8319
dig *m 7481
dig *0 8304
dig *1 0185
dig *2 0178
dig *3 0179
dig *4 8308
dig *5 8309
dig *6 8310
dig *7 8311
dig *8 8312
dig *9 8313
dig *+ 8314
dig *- 8315
" remapped keys
let mapleader = ','
"nnoremap ,sop iSystem.out.Println<esc>
nnoremap ; :
nnoremap <up> <nop>
nnoremap <down> <nop>
nnoremap <left> <nop>
nnoremap <right> <nop>
inoremap <up> <nop>
inoremap <down> <nop>
inoremap <left> <nop>
inoremap <right> <nop>
nnoremap j gj
nnoremap k gk
nnoremap <leader><space> :noh<cr>
nnoremap <leader>s ddp
nnoremap <leader>S ddkP
nnoremap <leader>w <C-w>s<C-w>j
nnoremap <leader>W <C-w>v<C-w>l
nnoremap <leader>p "+p
vnoremap <leader>y "+y
nnoremap <C-h> <C-w>h
nnoremap <C-j> <C-w>j
nnoremap <C-k> <C-w>k
nnoremap <C-l> <C-w>l

 

 

Lenke til kommentar
If you accidentally end up inside vi, you can quit it by pressing Escape, colon (:'), q (q), bang (!) and pressing return.
:D

 

Eller er vim vesentlig mye bedre enn vi?

Uhm, ja. Bruker man kun :w, :q, :e, /, etc og default setup, så kan det kanskje ikke se ut som om det er noen store forskjeller, men det er ganske mange. Men da kan man strengt talt ikke Vim heller.

 

Hva bruker du i så fall vim til? Føler du ikke at det mangler noe med default config?

Jeg bruker vi/vim til kun enkle endringer. Det finnes bedre editorer til de tunge jobbene. Og nei, jeg tenker ikke på emacs ;)

Tja, kanskje litt smakssak? Vim er i utgangspunktet ganske kraftig, med riktige plugins så kan det jo faktisk også bli en IDE. Har du noen eksempler på hvor Vim kommer til kort? Kanskje utvikling av Java-applikasjoner til f. eks Android, GUI-editor o.l.?

Lenke til kommentar

Tja, kanskje litt smakssak? Vim er i utgangspunktet ganske kraftig, med riktige plugins så kan det jo faktisk også bli en IDE. Har du noen eksempler på hvor Vim kommer til kort? Kanskje utvikling av Java-applikasjoner til f. eks Android, GUI-editor o.l.?

Det har jo en del med smak å gjøre, men jeg har opparbeidet meg en ganske bred erfaring i de 25+ årene jeg har holdt på med dette. Har nok blitt bortskjemt de årene jeg jobbet med Turbo Pascal og Delphi.Jeg bruker i dag Komodo Edit for python utvikling og NetBeans for Java. For meg er det å bruke tid til å sette meg inn i mulighetene i vim/emacs feil; det er tid jeg kan bruke på noe annet.

Lenke til kommentar

Eneste av de editorene jeg har prøvd er netbeans, så skal ikke si jeg har så veldig bred editor-erfaring, men for det jeg vanligvis programmerer så gjør vim absolutt jobben (scripting og webprogrammering i liten og stor skala).

 

Skal ikke si for sikkert at det er bortkastet tid å lære seg en editor som vim/emacs, avhenger igjen av smak og hvor god man faktisk er med en av de editorene I guess. Jeg tipper jeg kommer til å bruke greit mye tid resten av livet mitt i vim, og på sikt så tror jeg at jeg får mye igjen for det. Er mange situasjoner hvor jeg ikke programmerer noe større, men scripts over ssh f. eks.

 

Og må jo innrømme at jeg også syns det er litt morsomt å konfigurere slikt og da :)

Skjønner absolutt at folk har lyst å "bare bruke" i stedet for å konfigurere alt mulig rart bare for å få ting til å funke som forventet.

Lenke til kommentar

Jeg ser absolutt argumentet med å slippe å bruke tid på å bryte gjennom læringskurven (muren) til verktøy som vim, men personlig synes jeg det er morsomt å utforske mulighetene som finnes :)

 

Etter å ha brukt vim så mye som mulig i et par år klarer jeg meg ikke uten, og benytter alt jeg kommer over av plugins og slikt som bringer annen software nærmere vim (vimperator til firefox etc).

Lenke til kommentar

Tja.. Finnes jo noen mindre omfattende utvidelser til chromium.

 

Mupdf er en fin pdf-leser som kjører full vim-syntaks. Dessverre ikke fullkommen med tanke på funksjonalitet, men støtter f.eks marks, noe som gjør den nyttig til lesing av lengre dokumenter :)

 

Ellers har jeg mye keybindings i vindusbehandleren som ligner på vim, men det er i stor grad egen config.

 

edit: skulle gjerne hatt flere egentlig, men kan ikke komme på noe særlig annen software jeg bruker.. Finnes det vim-plugin til gimp eller darktable kanskje

 

Edit2: av og til skulle jeg nesten ønske jeg hadde en modal terminal også. Er altfor mye stress å flytte høyrehånda til piltastene hele tida :p

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Jeg brukte Vimium eller hva den het til Chromium før, men den var ikke på langt nær like omfattende/kraftig som Vimperator, brukte den kun for hints og custom scrollkey :p

 

Bruker forresten piltastene aktivt selv i vim, er helt ødelagt etter å ha gamet i alt for mange år så jeg takler ikke home row for fem øre. Skriver heldigvis raskt allikevel (>120wpm), men er jo litt kjedelig mtp. Vim er lagt opp til at man skal bruke home row. Fungerer uansett greit nok, men må bevege fingrene mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Mangler tolmodighet til å øve inn vim dessverre. Kult at enkelte nettsider fungerer med hjkl. Må være typiske *nix brukere som finner på noe sånt. :D

 

Add og edit.. Jeg merket noe snodig i dag.

 

0,15,30,45 16-23 * * 1-5 CMD virker hos meg, men */15 16-23 * * 1-5 CMD virker ikke? (crontab) :o

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg vim fungerer flott uten masse ekstra plugins. Dessuten er vim installert på de fleste unix-maskiner (eller i det minste vi...), så jeg prøver å unngå for mye plugins for å kunne ha en portabel vimrc-fil. Bruker kun noen få til blant annet latex. Den eneste uvanen jeg har opparbeidet meg er bytte av caps lock og esc, som skaper store problemer straks jeg bytter maskin. :p Og hvis jeg skal forsøke meg på word eller tilsvarende ender det alltid med at dokumentene flyter over med "jjjjkllh", "yyp" osv. og til slutt rage med "q!"...

 

Hva bruker man piltastene til i vim? Kanskje den viktigste grunnen til at jeg begynte å snuse på vim var vel for å slippe å flytte hendene bort til piltastene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...