Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Uff, irriterer meg at linux - som burde være det selvsagte valget til hptc-bruk om man ikke er nødt til å ha øyeblikkelig avspilling av Blu Ray fra fysisk medie eller streamingtjenester, faller fullstendg gjennom på grunna v manglende støtte for bitstreaming av HD-lyd. Intel-kort fungerer for alt untatt DTS-HD MA, Ati kort fungerer ikke for NOE, og nvidia fungerer for alt med en betsemt, ganske gammel, driverversjon. Og du får ingen brukbare moderne alternativer som inlkuderer on-board nvidia, det er Intel- eller AMD-APUer for alle pengene. Isj. Som om mangelen på streamingtjenester ikke er/blir prekr nok den nærmeste tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Great. Fant ut at faget 'Webapplikasjoner' som jeg skal ha nå til høsten på studiet bachelor i informasjonsteknologi på HiOA involverer bruk av .NET. I tillegg sier studieplanen at vi skal lære oss å bruke Silverlight.. Fatter og begriper ikke hvordan en skole kan velge å lære bort .NET for da spesielt webutvikling (men også generelt sett naturligvis).

 

Dette er virkelig triste saker.

 

0Mbug.jpg

Lenke til kommentar

Om du går Media Kommunikasjon på videregående får du låne en Mac. Apple liker formatene PDF og RTF som begge er veldig fine formater, åpne, og støttet uten å kjøpe noe ekstra software. Oppgaver skal leveres i Docx. Furthermore! Lærerne vet ikke hvordan å åpne et tar-arkiv, svg-bilde eller webm-video fil. Går man spilldesign på NITH lærer man ikke å programmere, men man lærer likevel "C#". Selvfølgelig er dette bare småting som XNA eller whatever framwork de liker, ikke lar deg gjøre ved å clicke på knapper.

Lenke til kommentar

Om du går Media Kommunikasjon på videregående får du låne en Mac. Apple liker formatene PDF og RTF som begge er veldig fine formater, åpne, og støttet uten å kjøpe noe ekstra software. Oppgaver skal leveres i Docx. Furthermore! Lærerne vet ikke hvordan å åpne et tar-arkiv, svg-bilde eller webm-video fil. Går man spilldesign på NITH lærer man ikke å programmere, men man lærer likevel "C#". Selvfølgelig er dette bare småting som XNA eller whatever framwork de liker, ikke lar deg gjøre ved å clicke på knapper.

Selv om dette også er rimelig ille, så gir det mer mening da Mac tross alt er ganske foretrukket innen media og kommunikasjon. Innen webapplikasjoner ruler Linux og åpne løsninger (PHP, Python, Ruby, Perl) og det gir faktisk fint lite mening å lære noe som er closed source, mindre populært og sannsynligvis gir mindre jobbmuligheter og fleksibilitet generelt sett. Og samme som du nevner koster jo denne plattformen og dens løsninger dessuten penger.

 

Vi har allerede hatt et kurs med webprogramming hvor vi lærte PHP og JS, mens nå blir det også mer fokus på bruk rammeverk/MVC ser det ut til som er forsåvidt bra, men hvorfor bytte språk i det hele tatt når vi allerede har et grunnlag, samt det er et språk som ikke ligner på noen av de andre språkene vi har lært (utenom Powershell, som vi hadde bittelitt om i OS-faget)?

 

Er ikke spesielt fan av PHP som språk, men "it get's shit done", og vil mye heller bruke PHP enn .NET i alle fall. PHP funker jo også på både Linux og Windows. Liker hittil Python bedre, har brukt det litt på jobben med Pylons og det funker knall.

 

Forøvrig er det ganske drøyt at noen på media og kommunikasjon ikke veit hva .SVG er.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Det var .docx biten jeg ville legge trykk ved =P Selvfølgelig er jeg enig med deg i at det er tåpelig å lære .NET, men mente å 'si' det er sånn siden det er det lærerne har kompetanse innen. Om jeg skulle bestemt hva som lå i pensum ville jeg nok også gått for PHP og Python.

 

Det finnes et OS-fag? Hva lærer man der? Å lese Solaris dokumentasjonen =P?

Lenke til kommentar

Selv om dette også er rimelig ille, så gir det mer mening da Mac tross alt er ganske foretrukket innen media og kommunikasjon. Innen webapplikasjoner ruler Linux og åpne løsninger (PHP, Python, Ruby, Perl) og det gir faktisk fint lite mening å lære noe som er closed source, mindre populært og sannsynligvis gir mindre jobbmuligheter og fleksibilitet generelt sett. Og samme som du nevner koster jo denne plattformen og dens løsninger dessuten penger.

 

>implying microsoft didnt pay them

Lenke til kommentar

Mon tro om noe slikt faktisk kunne skjedd. Skolen har jo allerede avtaler med Microsoft ved at de bruker Windows 7 på alle PCene som står rundt omkring på skolen etc. (serverne kjører Linux though), men om de faktisk har en finger med i spillet når det velges hvordan fag skal utformes.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig samme lærer i Webprogrammering og Webapplikasjoner, så det gjør det hele enda litt merkeligere. Irriterende å måtte kaste bort tid på fag man ikke er interessert i når det gjelder høyere utdanning, man er jo på en måte en "kunde" og utdanningen du velger er et produkt, kontra grunnskole hvor du kun er elev og derfor ikke har de samme mulighetene til å velge.

Lenke til kommentar

Vedr. Webapplikasjoner.

 

Arbeidsmarkedet er definitivt interessert i .NET (MS Visual Studio :o) ) kompetanse så det er ikke dumt å ha vært innom det. Men sett på en annen side, de kunne sikkert ha brukt Java i undervisningen også.

 

Silverlight er bortkastet tid, verden går mot html5.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

Har distrohoppet fra Ubuntu 10.04 LTS, Ubuntu 12.04 (Unity vad i helvede?!) LTS, Fedora 16, Fedora 17, Slackware 13.37 og Debian 6.

 

I Ubuntu støter jeg på bugs jeg ikke forstår (Unity/video problemer).

I Fedora støtter jeg på bugs jeg finner ut av og rapporter (føler meg som en Red Hat tester).

Slackware virker ganske solid, men det er tidkrevende å løse avhengigheter manuelt og "/" tar masse diskplass (full install).

 

Jeg er ikke i tvil, de gamle er fortsatt eldst. Debian er en fantastisk distribusjon på en to års gammel laptop. LXDE+XFCE4 skrivebord, og programvaren ett "apt-get" tastetrykk unna. :)

 

Noen som har flere suksesshistorier å dele?

Lenke til kommentar
Noen som har flere suksesshistorier å dele?
Ubuntu 12.04 LTS. ;)

 

 

Jeg prøvde Debian stable en stund for å prøve Gnome3, men det ble noe rot med locale eller noe som jeg ikke fant så lett ut av. Det fungerte i hvert fall ikke ut av boksen slik som Ubuntu. Men til server har jeg mange gladhistorier med Debian, selv om jeg har gått over på FreeBSD på ikke-desktop-ting i det siste (ruter og filserver).

Lenke til kommentar

*BSD har jeg ikke helt klart å tatt i bruk, men det har sikkert mest sammenheng med at jeg bruker bærbar og skrivebordsprogrammer meste parten av tiden. Mange BSD'ere bruker visst Mac på skrivebordet virker det som (har brukt det også men OS X føles litt for tilpasset iMan og iWomans).

 

Jeg har forsåvidt en filserver som kjører Ubuntu 11.10 Server og jeg er veldig fornøyd med den, men ssh + CrashPlan tjeneste er ikke akkurat kompliserte greier.

 

Har også hatt suksess med CentOS for PHP utvikling på desktop. Det er helt greit å bruke noe som ligner produksjonsmiljøet. Også er CentOS/Red Hat ganske forutsigbar.

 

Det er definitivt ikke noe one-size fits all i (F)OSS verdenen, men jeg har alltid endt opp med å gå tilbake til Debian/Red Hat familiene av en eller annen grunn. :)

 

Yes. Fritt ord i dag.

Lenke til kommentar

Jeg bruker CentOS på serveren, men holder meg til Ubuntu og Fedora på desktopen.

 

Men ubuntuen her er ikke akkurat noen suksess historie for tiden; dropbox installasjonen henger på 99% nedlastning ...

 

Setting up nautilus-dropbox (0.7.1-2) ...

 

Dropbox is the easiest way to share and store your files online. Want to learn more? Head to http://www.dropbox.com/

 

Downloading Dropbox... 99%

Lenke til kommentar

Ang. suksesshistorier så prøvde jeg nylig Archbang i VM på jobben, trengte noe som var rimelig raskt å sette opp, lightweight og noe jeg var kjent med. Da stod det mellom Archbang og Crunchbang, men endte med Archbang da Arch faktisk er rimelig stabilt (og om noe så er det bare å ikke oppdatere noe særlig) samt jeg er så vant med AUR and all that. Også litt moro å prøve openbox, og er medium fornøyd med den (syns WMen er litt lacking i forhold til KWin).

 

Klar over at Archbang går veldig imot det meste Arch står for for, men syns uansett det er bedre enn alternativene. Å sette opp Arch fra bunn av for å lage et testmiljø føler jeg er litt overdrevent. Kan absolutt anbefale Archbang om noen har lyst å prøve en distro som krever (og gir) litt mer, selv om den beste opplevelsen tror jeg kommer fra å lære seg å sette opp og tweake alt selv om man har tid og interessen er tilstede.

 

Har distrohoppet fra Ubuntu 10.04 LTS, Ubuntu 12.04 (Unity vad i helvede?!) LTS, Fedora 16, Fedora 17, Slackware 13.37 og Debian 6.

Siden du allerede har prøvd Slackware så kanskje Arch Linux (evt. Archbang) er en idé? Jeg har ikke prøvd Slack selv, men på papiret så ser valget for meg ut ganske enkelt. Her er en sammenligning fra Arch wikiet, samt jeg fant denne artikkelen som var ganske en ganske interessant sammenligning.

 

Merk at ofte blir det nevnt som noe negativt at Arch er så ustabilt, men jeg har kjørt Arch i 10mnd på laptopen og 8mnd eller noe slikt på desktopen, og ingen av problemene jeg har hatt har vært grunnet Arch. Ingen. Rolling release er forøvrig veldig deilig, er ikke spesielt moro å breake en upgrade av f. eks Ubuntu.

 

Forresten så ser ikke jeg lenger på bleeding edge som noe veldig stort pluss lenger, selv om dette er noe som legges frem som noe pluss for Arch. Dette da hvis jeg vil ha noe som er bleeding edge så er det som oftest enkeltprogrammer fra da ofte Git som er mer oppdatert (dev builds). Vanlige pakker føler jeg ikke er så viktig å alltid være 100% updated, men som nevnt har ikke jeg hatt noen ustabilitetsproblemer grunnet Arch (men dessverre mye grunnet hardware) så har heldigvis ikke blitt noen bekymring.

 

Men ubuntuen her er ikke akkurat noen suksess historie for tiden; dropbox installasjonen henger på 99% nedlastning ...

Føler du at du trenger nautilus-integrasjonen da? Funker ikke kun servicen greit nok? Har ikke helt merket savnet etter å ha Dropbox integrert i min Dolphin, selv om det ikke hadde gjort noe så klart. Er ikke akkurat ofte jeg trenger det Dropbox legger til i context menu'en merker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...