Lycantrophe Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Linus rage tyme. Endret 19. juni 2012 av Lycantrophe 4 Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 ---Det er ikke--- Jeg tror de fleste er enige i det Linus faktisk sa, som er at GNU/Linux kan godt hete GNU/Linux for min del, men Linux fungerer fint på egenhånd, så det er teit å si alt som har med Linux å gjøre skal hete GNU/Linux, siden GNU/Linux og Linux er to forskjellige ting. Og der sånn viser han jo fingeren til Nvidia som en spøk. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Lykke til med å kjøre Linux uten GNU. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Android-telefonen min gjør det helt fint. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Android er heller ikke en "ren linux". Å kjøre Linux alene er som å ha en motor uten resten av bilen (Bil-analogi for å provosere Kaymeerah). Jeg vet det er flisespikking, men poenget er at Linux er veldig mye GNU, og det er rimelig håpløst å kun kjøre Linux. Endret 19. juni 2012 av Gavekort Lenke til kommentar
hernil Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Men er det en grunn til å kverulere hver gang noen sier Linux i sammenhenger hvor det ikke spiller noen rolle? Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Linux er ikke veldig mye GNU. [insert distro her] er veldig mye GNU. Linux funker helt fint. Linux er ikke laget til å funke uten andre komponenter, men det trenger ikke være komponenter som er en del av GNU. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg hadde nå håpet på flere bilder og mindre seriøst diskusjon, men men. Kan ikke få alt. 2 Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 =P Kan vel pådra meg skylden der. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Android er heller ikke en "ren linux". Å kjøre Linux alene er som å ha en motor uten resten av bilen Jeg vet det er flisespikking, men poenget er at Linux er veldig mye GNU, og det er rimelig håpløst å kun gjøre Linux. Linux klarer seg fint uten GNU, men jeg kjører GNU/Linux. That said, jeg referrerer til systemet mitt som ett Linux system, fordi hvis jeg valgte å gjøre det kunne jeg byttet ut all GNU programvare. EDIT: Det er også enklere å skrive Linux enn GNU/Linux. (Bil-analogi for å provosere Kaymeerah). Fuck you. Endret 19. juni 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Du kunne byttet ut linux også. Debian/kFreeBSD Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Det var ikke det jeg mente. Jeg vet godt at Linux klarer seg uten GNU, men Linux slik som vi bruker det klarer seg ikke godt uten GNU, derav min flotte analogi om at Linux er en motor. Et Linux-system uten GNU er rimelig håpløst å bruke som desktop, og du får problemer allerede ved GRUB og helt ut til Coreutils. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Men kjernen i diskusjonen er vel det at Linux er så mye mer enn bare desktop. WLAN-aksesspunktet mitt kjører Linux uten GNU, det samme gjør telefonen og TVen. Samt milliarder av andre dingser rundtomkring i verden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Riktig. Jeg snakker i hovedsak om "GNU/Linux" og vektlegger hvor viktig GNU-delen er. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg hadde nå håpet på flere bilder og mindre seriøst diskusjon, men men. Kan ikke få alt. Nei gud forby om vi får en seriøs diskusjon for en gangs skyld. Anywho, GNU er ikke Linux, Linux er ikke GNU. De fleste distroer bygger på GNU/Linux, men ingen av de avhenger av hverandre. GNU-gjengen begynner vel å få spikret sammen Hurd-kernelen til noe som kan brukes litt etterhvert, noe som hele tiden var intensjonen helt til Linux kom og overflødiggjorde Hurd da. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Det var ikke det jeg mente. Jeg vet godt at Linux klarer seg uten GNU, men Linux slik som vi bruker det klarer seg ikke godt uten GNU, derav min flotte analogi om at Linux er en motor. Et Linux-system uten GNU er rimelig håpløst å bruke som desktop, og du får problemer allerede ved GRUB og helt ut til Coreutils. Skal jeg kalle systemet GNU/XFree86/Linux da? Altså, jeg er alt for GNU, og jeg er veldig glad i konseptet. Jeg er derimot uenig i at GNU burde legges til i navnet. Endret 19. juni 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Er det noen som har noen gode ideer til sikring av webmin? Har planer om å bruke det til administreringen av server når jeg er hjemmefra, både fordi vpn på ruteren nekter å fungere, og fordi det er kjekt å ha tilgang fra overal, og ikke være avhengig av (å installere på lånt maskin) en brukbar terminal og ssh. https er jo en selvfølge, men er det noen andre ting man burde tenke på? Nerden i meg sikler jo litt på portknockd, men det er jo ikke så portabelt plutselig. Finnes det noen tofaktorautentiseringsopplegg til webmin? Dels paranoid, men først og fremst lysten på å gjøre det "rett". Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Få VPN til å funke? Eventuelt forwarding gjennom ssh med nøkler. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 jada, jeg kan alltids sette opp vpn på serveren i stedet for routeren, men det er jo ikke det jeg har lyst å prøve på nå, nå har jeg lyst til å sikre webmin med tofaktorautentisering, eller noe annet fancy. Evt. et annet webshell. Ser at PAm kan bruke google authentcator blandt annet, men da trenger man jo å ha mobilen med seg - skjønt det er kanskje en akseptabel løsning. Hadde egentlig sett for meg forhåndsdefinerte snigle use passwords, og ikke itds- og enhetsavhengige. Tror kanskje jeg tester med google authenticator først, kun for webmin. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Gammel artikkel, men. http://blogs.computerworld.com/london_stock_exchange_to_abandon_failed_windows_platform Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå