Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt med enhetskonvertering i KRunner, må jeg absolutt legge til. Noen andre tips?

Også kjekt at den er sømløst innebygget med/integrert i kalkulatoren. Skriver jeg =120W/12V svarer den 10A. :wee: Det er faktisk overraksende hvor nyttig den funksjonaliteten er. Jeg husker hva jeg regner ut, og kaster ikke bort tid på å bekymre meg for om jeg har husket riktig hva som skulle ganges med eller deles på Y for å få Z.
Lenke til kommentar

For enkle utregninger bruker jeg dette scriptet:

 

function math {
   echo "scale=2 ; $*" | sed -e "s:x:*:g" | sed -e "s:,::g" | bc
}

 

Kan gjøre utrolig mye rart med det, og har alltid oppe en terminal for slike generelle ting uansett, så er kjekkere enn å bruke kcalc om det er simpelt.

Lenke til kommentar

Kan gjøre utrolig mye rart med det, og har alltid oppe en terminal for slike generelle ting uansett, så er kjekkere enn å bruke kcalc om det er simpelt.

Alt+F2+skriv må da være raskere enn "navigere til riktig terminalvindu og riktig fane+skriv? :p
Lenke til kommentar

Kan gjøre utrolig mye rart med det, og har alltid oppe en terminal for slike generelle ting uansett, så er kjekkere enn å bruke kcalc om det er simpelt.

Alt+F2+skriv må da være raskere enn "navigere til riktig terminalvindu og riktig fane+skriv? :p

Jaja, tenkte på vs. å starte KCalc, ikke gjøre det gjennom KRunner :) Forøvrig var jo enhetskonvertering lagt inn allerede, trodde det var noe jeg måtte legge til.

Lenke til kommentar

Er heldigvis(?) sjelden jeg må regne ut noe som er så komplisert at jeg trenger noe mer enn Kcalc. I tilfelle er det fordi det er for mange operasjoner eller tall involvert, og da bruker jeg heller et regneark i Calc (LO) så jeg ser og husker hva jeg holder på med.

 

Jeg liker ikke K-navngivningen selv, men ikkje gjør hvis du'kje gjennomføøøør.

Lenke til kommentar

Hmm, hvis jeg bruker calculator-plugin i KRunner så går Nepomuk amok. Starter 1-3 prosesser som alle står og henger på 100%, virker som om de er child av hverandre og eller noe slikt fordi det er kun når jeg tar sigkill (kill -9) på en av de om det er flere at det ikke bare startes på nytt og på nytt når jeg dreper de.

 

Har ikke tid til å sjekke det opp akkurat nå, men høres jo helt vilt ut bare for å starte litt utregning :p

 

Forøvrig kom jeg over en ganske kjekk bandwidth-monitor kalt noe så enkelt som Bandwidth Monitor NG. Den går under pakken 'bwm-ng' i Arch.

 

snapshot165.png

 

Kan forresten dele et kjekt upload script jeg har skrevet i bash som jeg bruker for å laste opp ting på servern min under http://dump.thevoid.no. Husker ikke helt om jeg har postet det før men kom på det nå som jeg lastet opp bildet over. Skrev da jeg var åpenbart lei av å skrive rsync + url i firefox manuelt hver gang :p

 

#! /bin/bash

if [ $# -lt 1 ]; then
   echo -e "\033[1;37mUsage: \033[0;37mdump \033[0;34mfile \033[0;36m[destination]"
   exit 1
fi

file=$1
filename=$(basename $1)
dest=${2#\/}

if [ ! -f $file ]; then
   echo -e "\033[0;31mCould not find: \033[0;33m$file"
   exit 1
fi

if [ -z "$dest" ]; then
   dest="tmp"
fi

rsync -aqP --chmod=a=rw,g=r,o=r -e ssh $file [email protected]:/var/www/dump/$dest

if [ $? != 0 ]; then
   echo -e "\033[0;31mError during upload."
   echo -e "\033[1;30m-------------------"
   echo -e "\033[0;33m$!"
   exit 1
fi

echo -e "\033[1;30m---------------"
echo -e "\033[1;37mDone uploading: \033[0;36m$filename"
echo -e "\033[1;37mLink:           \033[0;34mhttp://host.com/${dest%\/}/$filename"

exit 0

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hmm, hvis jeg bruker calculator-plugin i KRunner så går Nepomuk amok. Starter 1-3 prosesser som alle står og henger på 100%, virker som om de er child av hverandre og eller noe slikt fordi det er kun når jeg tar sigkill (kill -9) på en av de om det er flere at det ikke bare startes på nytt og på nytt når jeg dreper de.

Jeg hadde faktisk og det problemet på Arch. Hele KRunner ble ubrukelig. Sikkert nok en ny detalj der KDE-teamet har bæsjet på leggen i forbindelse med en oppgradering - det var da problemet startet ihvertfall. Fungerer fint i Fedora.
Lenke til kommentar

At ikke KDE-gjengen tar en gjennomgang av programmene sine og gir dem skikkelige navn i stedet for Ktøys og Ktull er ganske uforståelig for meg. Finnes vel bedre måter å signalisere at programvaren er skrevet for KDE på..

gDe Gvar Gikke Galene Gom Gdet ;) Men gnome folket kuttet det ut etterhvert.

Lenke til kommentar

At ikke KDE-gjengen tar en gjennomgang av programmene sine og gir dem skikkelige navn i stedet for Ktøys og Ktull er ganske uforståelig for meg. Finnes vel bedre måter å signalisere at programvaren er skrevet for KDE på..

At ikke Apple-gjengen tar en gjennomgang av programmene sine og gir dem skikkelige navn i stedet for iTøys og iTull er ganske uforståelig for meg. Finnes vel bedre måter å signalisere at programvaren er skrevet for OSX på..

 

Tog du han? Apple er genierklært for å kopiere navngivingen til KDE, mens KDE tror navngivingen har noe av skylden for at KDE ikke er mer populært. Navnet skjemmer ingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ikke KDE-gjengen tar en gjennomgang av programmene sine og gir dem skikkelige navn i stedet for Ktøys og Ktull er ganske uforståelig for meg. Finnes vel bedre måter å signalisere at programvaren er skrevet for KDE på..

gDe Gvar Gikke Galene Gom Gdet ;) Men gnome folket kuttet det ut etterhvert.

 

Nettopp, de innså at det egentlig bare var teit å drive på slik. Altså, for min del er det helt greit det bokstaven passer naturlig inn, som i "amarok" eller Konsole, men å bare dytte inn en K helt random ser teit ut og gjør det umulig å uttale navnet skikkelig.

Lenke til kommentar

At ikke KDE-gjengen tar en gjennomgang av programmene sine og gir dem skikkelige navn i stedet for Ktøys og Ktull er ganske uforståelig for meg. Finnes vel bedre måter å signalisere at programvaren er skrevet for KDE på..

At ikke Apple-gjengen tar en gjennomgang av programmene sine og gir dem skikkelige navn i stedet for iTøys og iTull er ganske uforståelig for meg. Finnes vel bedre måter å signalisere at programvaren er skrevet for OSX på..

 

Tog du han? Apple er genierklært for å kopiere navngivingen til KDE, mens KDE tror navngivingen har noe av skylden for at KDE ikke er mer populært. Navnet skjemmer ingen.

 

Jeg er ikke noen videre fan av iTull-navngivingen til Apple heller, men det er i det minste mulig å uttale det på en nogenlunde smidig måte, og "i"-betegnelsen gir en mer personlig tilnærming til programmet. K-benevningen er bare Knotete.. (tog du an?)

 

De kunne egentlig heller brukt Qt-prefiks i stedet for K.. QtMovie, QtCalc (uttales selvfølgelig Cute movie eller Cutie movie) osb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...