tomsi42 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Noen som har fulgt litt med på diskusjonen om åpen kildekode vs. lukket mtp. lisensiering på digi.no i det siste? Nei, ga egentlig opp digi.no for en del år siden. Men dette var jo en interessant diskusjon - takk for tipset. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Det har jeg vanskelig for å tro (med mindre det er noe kødd med driveren din). Det eneste jeg kan tenke meg som faktor er resamplingsalgoritmen som brukes. Den som er valgt som standard burde være innenfor placebo definisjonen, men du kan tweake den på bekostning av cpu-bruk. Eksempelvis les mer her: Tja, det er nok placebo. Det betyr derimot ikke at jeg installerer Pulse nå som jeg endelig fikk ALSA til å bruke hardware mixing. Har også ett merkelig problem der X fucker til når jeg installerer pulse, slik at jeg ikke har ett brukbart grafisk system lengre. Endret 11. juni 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Noen som har fulgt litt med på diskusjonen om åpen kildekode vs. lukket mtp. lisensiering på digi.no i det siste? Ja, jeg blir bare så oppgitt at jeg ikke gidder. Vanskelig å engasjere seg konstruktivt når en bare får lyst til å velte eder og galle over SI. Flott å se tilsvaret fra Redpill, det ga tydelig uttrykk for hvor latterlig SI er. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Noen som har fulgt litt med på diskusjonen om åpen kildekode vs. lukket mtp. lisensiering på digi.no i det siste? :Nei, men om du linker meg dit ville det vært fint(lenge leve latskap ) Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Leste innlegget til fyren, og han har et poeng med at veldokumenterte og standardiserte bildeler er vanskelig å sette sammen om man ikke vil lese manualen, er lite nevenyttig eller ikke gidder å mekke egen bil. Utover det hadde han ikke noe poeng. Endret 11. juni 2012 av RattleBattle Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Da har jeg brukt litt tid på de nyeste releasene og slåss litt mer med Unity og Gnome 3. Det blir mer og mer klart for meg at de som lager unity og Gnome 3 jobber på en helt annen måte enn meg; de miljøene er bare gjennomført uproduktive. Gnome 3 lar seg temme opp til et visst nivå, men det er fortsatt knotete. XFCE, for meg i Xubuntu sin drakt, fungerer greit og er ikke i veien. Men er muligens en smule kjedelig og gammeldags. Men jeg er fortsatt mer produktiv ... Jeg har samtidig kikket litt på nyeste versjon av KDE, og det ser faktisk brukbart ut nå. Så jeg skal spandere et par dager på det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Fedora 17 med KDE ser lovende ut så langt, bortsatt fra at SELinux fucker opp som vanlig. Denne gangen inneholdt Fedora-wikien en løsning - den var riktignok fullstendig bak mål, men etter litt google-fu fant jeg en som fungerte - i bugtrackeren. Det er jo et overraskende kurant sted, kanskje jeg skal begynne der i stedet for i wikien fra nå.. Merk: Jeg bruker egentlig svært få KDE-programmer fordi KMail, og de andre akonadi/PIM-programmene etter min mening fortsatt er for dårlige. Men KDE som brukervennlig og lettvint DE fungerer bra så langt. Et par irritasjonsmomenter som at GUI systemapper ber om root-passord og brukerpassord om hverandre, og jeg vil ha den til å alltid be om brukerpassord (sudo). Finnes sikkert en løsning, har ikke tatt meg tid til å sjekke midt under hjemmeeksamen. Oppgraderingen fra F16 tok jo litt tid den også.... Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Jeg er i alle fall produktiv i KDE da jeg slipper å henge meg opp i irritasjonsmomenter eller tungvinte løsninger som jeg opplever i Gnome 3 på laptopen. Ting liksom bare... fungerer! Føler liksom alt er mye mer konsistent og gir mer mening, og ting jeg forventer å være tilstede er som oftest det. F. eks hide border på enkeltvinduer er kjempeenkelt. Rightclick på titlebar -> advanced -> no border (har den selv på meta+b). På Gnome 3 måtte jeg laste ned noe som heter Gdevilspie som er veldig kranglete å bruke i forhold. Må lage en regel for en applikasjon/vindu hver gang man vil endre noe på vinduets oppførsel (som f. eks border/decoration). Mye av grunnen til at jeg liker KDE er vel egentlig pga. KWin når jeg tenker meg om. Forbehold om det kanskje finnes en bedre løsning, men det er i alle fall eneste mulighet jeg har funnet ut for å hide borders i Gnome 3. Endret 14. juni 2012 av Occi Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Mye av grunnen til at jeg liker KDE er vel egentlig pga. KWin når jeg tenker meg om.KWin, Konsole, KRunner, Dolphin (selv om Konqueror egentlig er enda bedre), Plasma Task Manager og Plasma System Tray er de jeg omtrent ikke kan leve uten. De bare fungerer, og er funksjonsmessig i toppklasse. Jeg blir alltid litt trist når KDE blir kommentert som «pent, men like tungt som Gnome og QT-alternativene er ofte ikke like gode som GTK+-ene» når det er f.eks hva som skjer når du høyreklikker i filbehandleren eller plugger en dings inn i maskinen magien skjer. Avslutter med et screenshot fra 60 sekunder siden tatt med KScreenshot som cropper for meg. (KRunner har plugin for enhetskonvertering) Endret 14. juni 2012 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Konsole er fin den, men er blitt så vant til å bruke tilingen i Terminator at jeg kun bruker den. Og det er akkurat som du sier, GTK+-applications tilknyttet Gnome 3 mangler ofte magien som Qt-applications i KDE har Og er vel KSnapshot du tenker på, den er også utrolig god. Digg å slippe å måtte åpne Gimp for å crop'e regioner eller vinduer. Kjekt med enhetskonvertering i KRunner, må jeg absolutt legge til. Noen andre tips? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hm.. Kanskje jeg må teste ut KDE igjen, høres fristende ut slik dere holder på. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det er meningen En ting som er ganske greit å vite om fra dag én som KDE-bruker er QtCurve. Når man først har begynt å bruke det går man trolig ikke tilbake. Kort fortalt så kan du få både Qt- og GTK-applications til å se (tilnærmet) like ut ved dette, og da føles det ikke så ille ut å blande inn litt GTK. Står endel om hvordan du setter det opp på bla.a Arch Wikiet. Kjekt er også suites, da får du kanskje et fullt tweaket oppsett avhengig av suiten som kan være et fint utgangspunkt. Finnes f. eks noen her. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Om man vil ha en enklere KDE-hverdag, kan det være en idé å teste ut f.eks. Fedora KDE-Spin. Da er ting tilpasset KDE fra dag en. I tillegg har Fedora greit utvalg av QT-frontend til LibreOffice og sånt. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Måten jeg fjerner vindu chrome i Gnome er at metacity themen min har alle borders og slikt satt på 0. Har ikke titlebar heller. Har en taste-snarvei for titlebar kontekst menyen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Tingen er jo det at det hender man kanskje ikke vil ha alt uten borders eller alt med borders, men blande litt. Jeg bruker flere workspaces hvor noen har borders og floater med mellomrom, mens andre hvor alt er tettpakket uten border. Spørs hva jeg driver med og hva jeg har oppe. Å måtte velge enten eller høres ikke ut som en god løsning når man kan ha begge deler Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Når er borders positivt? Noe jeg hater med Qt er at det alltid er flere meter med ubrukelig chrome rundt alt. At du liker å kunne bytte flexibelt skjønner jeg, men jeg kan ikke forestille meg et scenario der jeg har lyst på borders rundt et program. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Bumper vell litt i drøyeste laget nå, men avinstallerte Pulseaudio, og avspilling av lyd fungerer helt knirkefritt med mixing. Har ikke testet mikrofonen ennå, men regner med at det går i boks. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Når er borders positivt? Noe jeg hater med Qt er at det alltid er flere meter med ubrukelig chrome rundt alt. At du liker å kunne bytte flexibelt skjønner jeg, men jeg kan ikke forestille meg et scenario der jeg har lyst på borders rundt et program. Jeg syns det er litt deilig å ikke ha alt tettpakket på alle workspaces, og syns border/decoration ser finere ut. Har vanligvis "main" workspace med browser, chat og en terminal i floating med border, da jeg ikke føler jeg trenger å utnytte hele skjermplassen. Er litt digg med luftig syns jeg bilde Slipper og å bevege synet heeelt fra venstre om jeg f. eks har firefox i maximized, for å se se heeelt til høyre for å se på f. eks Skype. Trenger uansett ikke større vinduer på vinduene jeg har oppe på dette workspacet. Når jeg jobber med noe og har mange ting oppe pleier jeg å ha alt tettpakket og uten border derimot. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det eneste jeg savner i konsole sammenligned med gnome-terminal er at gnome-terminal spør om du er sikker på at du vil avslutte terminalen når den har et kjørende program i seg, det er litt kjedelig med konsole da jeg av og til alt-taber til en terminal trykker alt-f4 også viste det seg at det var en som ikke skulle lukkes og hadde et viktig kjørende program. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Jeg liker også luft, har som regel luft mellom vinduer, men chrome har jeg ikke! =P Nå lar jeg jo enda iconer, toolbars og liknende bli da, selvfølgelig. At du synes det er finere er en annen ting dog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå