Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter i Arch, og opplever lyden veldig ustabil. Sliter nå med at programmer delvis ikke klarer å spille av lyd samtidig, og før har det ikke gått i det hele tatt i perioder, og noen ganger går det helt fint. Prøvd ren ALSA, men også med Pulseaudio.

Lyd i Linux er et sørgelig kapittel, spesielt etter Pulseaudio dukkket opp. Jeg kan kræsje hele lydserveren med jackkabelen min, avspilling av lyd krever 30% av CPU. Ren ALSA eller OSS er fremdeles bedre.

 

Ang. diskusjonen om skjermdrivere. X.org og div drivere har vært ødelagt (endeløs beta) siden 2007, pr. idag er det nesten umulig å bruke Intel GMA 9xx på "moderne" distroer, GUI lagger, video lagger osv. Jeg vil ikke se video gjennom GL, gi meg XV, det fungerte.

 

nVidia lager iallefall stabile og funksjonible drivere, de får min støtte.

 

"It's the future, it's advanced ...." :p

Lenke til kommentar

Alle de frie driverne støtter da XV? Det er jo en av grunnene for at jeg bruker den frie ATI driveren. Og hvordan X har vært ødelagt siden 2007 må du komme med kilder på.

 

EDIT: Bør påpekes at jeg har prøvd en god del drivere på en god del hardware, og hver gang har de frie driverne klart seg helt fint, om det skulle være nouveau, xf86-video-ati eller Intel drivere.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere problemer med nvidias drivere enn jeg kan telle. Den lukkede driveren stinker hardt. At andres drivere stinker mer hjelper ikke. Den stinker. Omtrent det eneste positive jeg kan si om den i dag er at mange wine utviklere bruke den. Nouveau er imponerende, men den fins til tross for nvidia.

 

Olear, langt mellom pulseaudio problemene nå. Den ser ut til å være stabil, og trekker lite ressurser. Med forbehold om at jeg ikke kjenner ditt oppsett.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Lyd i Linux er et sørgelig kapittel, spesielt etter Pulseaudio dukkket opp. Jeg kan kræsje hele lydserveren med jackkabelen min, avspilling av lyd krever 30% av CPU. Ren ALSA eller OSS er fremdeles bedre.

Hadde lignende problemer med ren Alsa og, kun ett programm kunne spille lyd om gangen. Trodde det skyldtes at lydkortet mitt ikke støttet hardwaremiksing, men mener jeg kom fram til at det gjør det. Uansett, bør vell prøves på nytt.

Lenke til kommentar

Nei, det jeg sier nå er at i mange tilfeller er dmix brukket. Det funker ikke. Det gir bare lyd fra ett program.

 

Når det kommer til clipping-problemet mitt, så var det når jeg spilte av lyd og PCM var lavere enn 100%. Skulle gjerne postet en fiks, men helt ærlig vet jeg ikke hva som skapte det eller hvordan jeg fikser det. Jeg vet bare at jeg ikke bruker dmix lengre, og det virker som dette fikset det. Hvordan jeg fikk vekk dmix har jeg ikke peiling på, det bare plutselig funket med samme configfil som skapte problemet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Fordi det betyr at jeg må installere gconf, noe jeg ikke støtter på grunn av fragmentering i "standarden" med at all config skal i sin egen fil i /etc/. Både pavucontrol og paprefs er GTK3, mens GTK themet mitt er GTK2. I tillegg har jeg ett merkelig problem der Pulseaudio fucker til X11, slik at systemet blir ubrukelig. Økt lydkvalitet med bruk av pure ALSA er også greit.

Lenke til kommentar
Hva mener du her? Er det noe spesielt med ditt oppsett, eller tror du lyden blir bedre uten pulseaudio?

 

Den blir merkbart bedre. Det er nok ikke noe jeg bare tror du.

 

Kan godt være det er placebo, men jeg synes den ble betraktelig bedre.

 

Fordi noen er fattige plebeier, mer eller mindre. Ingen som vet hvem mannen er er villig til å stjele fra han.

 

Om jeg leste det rett skjedde det under talen, og da vil jeg tro fyren visste hvem han var.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar
Hva mener du her? Er det noe spesielt med ditt oppsett, eller tror du lyden blir bedre uten pulseaudio?
Den blir merkbart bedre. Det er nok ikke noe jeg bare tror du. Kan godt være det er placebo, men jeg synes den ble betraktelig bedre.
Det har jeg vanskelig for å tro (med mindre det er noe kødd med driveren din). Det eneste jeg kan tenke meg som faktor er resamplingsalgoritmen som brukes. Den som er valgt som standard burde være innenfor placebo definisjonen, men du kan tweake den på bekostning av cpu-bruk. Eksempelvis les mer her:

http://proaudio.tuxfamily.org/wiki/index.php?title=PulseAudio#PulseAudio

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...