Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Canonical prøver seg jo på den fronten.

Har forøvrig aldri hatt lydproblemer på desktopene mine. HTPCen har vært litt knotete (men det fungerte ut av boksen med siste XBMCbuntu), men det er fordi jeg gjerne vil ha parallell lyd til TV og forsterker, samt at jeg kanskje var hakket gnien på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter i Arch, og opplever lyden veldig ustabil. Sliter nå med at programmer delvis ikke klarer å spille av lyd samtidig, og før har det ikke gått i det hele tatt i perioder, og noen ganger går det helt fint. Prøvd ren ALSA, men også med Pulseaudio. Utenom det opplever jeg lite trøbbel med Linux, bortsett fra knotete 3. partsdrivere der det ikke finnes open source-drivere, f. eks WiFI-drivere på skolelaptopen.

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Har opplevd fint lite av problemer med lyd i buntu1204, men nå har jeg en ren intel-laptop på den ene siden og en *noen*-år gammel stasjonær på den andre siden, så lyd skulle egentlig aldri være noen issues.

Dessverre er det jo slik at alt for mange distroer opplever alt for mange problemer med lydkort og lyd som stort sett bare er plug'n'play i windows. OSX spiser både GNU/Linux og Windows til frokost, lunch, middag og dessert. Apple har forstått noen ting (men fullstendig misforstått andre ting!)

Lenke til kommentar

Den sammenligningen dukker alltid opp i denne situasjonen og er like tåpelig hver gang. Det er to helt forskjellige scenarioer. Og ingen må tro at OS X kjører feilfritt det heller, selv ikke på et så snevert utvalg hardware.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Den sammenligningen dukker alltid opp i denne situasjonen og er like tåpelig hver gang. Det er to helt forskjellige scenarioer. Og ingen må tro at OS X kjører feilfritt det heller, selv ikke på et så snevert utvalg hardware.

Mja, plug'n'play-greia på proprietær apple-hardware er det få som gjør etter dem. Men klart, de funker ikke like godt med ikke-eple ut av boksen.

Lenke til kommentar

Du finner nok bugs der og. ;) Men det er da klart det, innenfor en sånn setting stemmer det. Men det blir å sammenligne epler og pingviner mtp at det ene er at et spesialisert OS som ikke skalerer veldig godt mot en general-purpose og svært fleksibel stack.

Forøvrig er det nok av andre ting (blant annet hardware) som er plug 'n' play i linux og, og som HVERTFALL håndteres bedre enn av OS X. NTFS for å nevne noe*. :-D

* Okda, du må ha NTFS-3g, men vi diskuterte jo desktop-distroer.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Helt klart. Men det er jo nettopp Apples enorme fokus på sluttbrukeropplevelsen som har gjort dem store. Ok, når ble dette en debatt om Apple? Beklager, jeg har snart satt en hel vinflaske til livs på, vel, relativt kort tid. Sånn går det når man jobber med luremus!

Nok om det.

Men ja, Linux har mange artige triks i ermet som ofte overrasker, særlig i de senere år, spesielt mtp peripherals.

Og hvor mange ganger har jeg vel ikke revet meg i håret over Win7 sin håpløse håndtering av diverse problemstillinger som buntu og GNU/Linux selvfølgelig løser på en 1000 ganger bedre måte :)

Lenke til kommentar

Haha, ha du åpnet en flaske til i sorg over musen som lute seg unna? :wee:

Det jeg IKKE liker i linux, er mtp-støtten. Glem å koble flere android 4-mobiler til linux, om du vil det skal fungere. Mt har forbedret seg såpass at mtp-detect ikke krøsjer når den detekterer den lenger, men KDe sier at kameramodulen har krasjet når jeg åpnr den i Dolphin, og mtp list-funksjonene påstår at det er 0 filer eller mapper på enheten. Got jeg kan stille den i USB-modus, men det er og blir unntaket heller enn regelen fremover, kan det se ut som.

red: Forumet krymper ikke bilder så lenge de får blass i bredden.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Endelig, for eldre kort har de åpne driverne blitt konkurransedyktige. Hadde nesten gitt opp håpet.

http://www.phoronix....n_2012old&num=1

Dvs. de åpne driverne ligger nå under fire år bak de lukkede fra AMD.

Å kalle de konkurransedyktige er vel i beste fall en overdrivelse. Dette er snakk om sammenligning mot gamle ATI-drivere, siden ATI ikke lenger støtter så gammel maskinvare. Det er fint for de som ønsker å kjøre ny Linux på gammel maskinvare, men selv der klarer ikke Gallium å holde følge.

Forøvrig har nVidia god støtte for såpass "gammel" maskinvare.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Det er ingen overdrivelse. Hvis du leser artikkelen ser du at ytelsen er på nivå. I tillegg er funksjonalitet på dagens gallium AMD drivere fullt på høyde med datidens catalyst. Som sagt, knapt fire år bak er status nå.

Lenke til kommentar

Ikke så altfor lett å utvikle en fri driver når ATi og Nvidia er så opensource fiendtlig i tillegg til at de ikke gir ut en snev av informasjon om kortene, og alt som blir utviklet innenfor frie drivere er etter flere timers reverse engineering.

Jeg bruker fortsatt den frie driveren, fordi Catalyst rett og slett er noe ræl, og gir meg mange problemer.

Lenke til kommentar

Ikke så altfor lett å utvikle en fri driver når ATi og Nvidia er så opensource fiendtlig i tillegg til at de ikke gir ut en snev av informasjon om kortene, og alt som blir utviklet innenfor frie drivere er etter flere timers reverse engineering.

Du har ikke fulgt med de siste årene. Nvidia løfter ikke en finger for åpen driver, null dokumentasjon, null kode, og det er offisiell holdning fra selskapet. ATI derimot gjorde helomvending da AMD tok over. De har gitt ut store mengder dokumentasjon, de har mannet opp et driverteam som utvikler den åpne driveren. Mens Nouveau utvikles av Red Hat og andre, utvikles radeon av AMD/ATI med lite drahjelp fra andre. Litt urettferdig i grunnen, Nvidia får svært ufortjent goodwill.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...