Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Installerte Ubuntu 12.04 for et par dagers siden, men oppdaget fort noen småproblemer. Bestemte meg bare for å reformatere og reinstallere, men nå når jeg prøve får jeg opp etter ei stund at harddisken er ødelagt. However, når jeg kjører extensive SMART diagnostics så viser den ingen problem med disken. SMART status er også OK.

 

Hva skal jeg stole på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang Spotify har jeg selv hoppet over til Deezer - men på tross av et API som visstnok er mye bedre enn SPotifys på enkelte punkter (hver enkelt bruker av pluginen må ikke skaffe seg en egen dev-nøkkel og kompilere den selv.) er det tydeligvis ikke utbredt nok til at noen lager plugins til noen ting. :(

Lenke til kommentar

Hva sier deg at harddisken er ødelagt, og hva skjer når det kommer opp?

Om det kun er i den nye Ubuntu-installen ville jeg kanskje vurdert å prøve å reinstallere hele/deler av Ubuntu som påvirker denne delen.

 

Det skjer når jeg skal installere Ubuntu, under selve installasjonsprosessen. Kjører installasjonen fra USB-penn, kan det ha noe å si? Skal prøve å få tak i screenshot.

Lenke til kommentar

Det kan være noe med at du installerer fra USB pinne. Det er en bug i 12.04 som gjør at den prøver å installere grub på minnepinnen istedet for hard disken...

 

edit:

Hos meg så fikk jeg ikke en feil; men kunne kun boote når minnepinnen sto i usb porten.

 

Jeg tipper at den feiler fordi det ikke finnes en partisjonstabell på minnepinnen (imaget ligger på /dev/sdx istedet for /dev/sdx1)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det kan være noe med at du installerer fra USB pinne. Det er en bug i 12.04 som gjør at den prøver å installere grub på minnepinnen istedet for hard disken...

 

Mulig du har et poeng, men det skjer ikke hvis du velger egendefinert / tilpasset installasjon. Der kan du også velge hvor GRUB skal installeres.

Lenke til kommentar

Absolutt, fantastisk nyhet! Da er det bare å vente på at patenttrollene Apple og Microsoft også må bite i gresset. Årets største IT-nyhet, og hva prydet forsiden til hardware.no? Jo, nok en gang klistres Metro skjermbildet i trynet mitt fra hele forsiden.

Lenke til kommentar

[hidden]

Installerte Ubuntu 12.04 for et par dagers siden, men oppdaget fort noen småproblemer. Bestemte meg bare for å reformatere og reinstallere, men nå når jeg prøve får jeg opp etter ei stund at harddisken er ødelagt. However, når jeg kjører extensive SMART diagnostics så viser den ingen problem med disken. SMART status er også OK.

 

Hva skal jeg stole på?

Hva sier deg at harddisken er ødelagt, og hva skjer når det kommer opp?

Om det kun er i den nye Ubuntu-installen ville jeg kanskje vurdert å prøve å reinstallere hele/deler av Ubuntu som påvirker denne delen.

 

Det skjer når jeg skal installere Ubuntu, under selve installasjonsprosessen. Kjører installasjonen fra USB-penn, kan det ha noe å si? Skal prøve å få tak i screenshot.

Det skjer når jeg skal installere Ubuntu, under selve installasjonsprosessen. Kjører installasjonen fra USB-penn, kan det ha noe å si? Skal prøve å få tak i screenshot.

 

Formater USB-pennen og legg over Ubuntu på nytt før du prøver å installere på nytt.

[/hidden]

(Funker ikke skjul-funksjonen?)

 

Lol, ord kan ikke beskrive ironien ved at jeg nettopp prøvde og poste dette fra den stasjonære og at skjermen gikk i hvitt akkurat da jeg skulle skrive "ødelagt".

 

Anyways, mistenker at harddisken er ødelagt allikevel, diverse programmer har problemer med å starte, og jeg får ikje kjørt sudo; får beskjed om at man kun kan lese fra harddisken. Har fått denne meldingen før, men ikke tenkt noe over det. Pluss at til tider så får jeg opp meldinger når jeg booter, noe om ata3 og masse errors, husker ikke i hodet.

 

Lurer på hvorfor SMART-status viser at harddisken er i orden, når alt annet tilsier noe annet. Er ikke SMART-status til å stole på?

 

Noen anbefalinger til SSD-disk? Tenker og kjøre hvertfall / på SSD, /home kan jeg ha på den andre disken min som er stor nok. / trenger ikke allverden med plass heller, så noe over 100GB trenger jeg ikke.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Du prøver ikke Arch, du er archbang-scrub. Teller ikke.

 

Hehe. Jeg kan helt erlig si at det er for å unngå den onde WPA-sirkelen jeg kommer i med Arch. Jeg kan ikke få internett fordi jeg ikke har internett og jeg orker ikke å tukle med wpa-supplicants, så da er det bedre å bare installere et komplett Archbang-system.

 

Helvetes hipstere, hele gjengen!

 

AUR er pure master race :---D

 

Er så utrolig herlig å bare tenke på et program, så finner jeg det nesten uansett i enten de offisielle brønnene eller AUR.

Lenke til kommentar

Gavekort: Jeg har bare brukt det et par minutter. KDE siden 3.5.2 eller noe slikt et par fire år.

 

Har jeg forresten i det siste nevnt hvor glad jeg er for at jeg bruker GNU/Linux? Jeg har en spillmaskin med Windows og Diablo 3, og jeg er rett og slett blitt helt ubrukelig når det kommer til Windows etter å ha brukt andre systemer så lenge. Hvordan overfører du f.eks en fil på et par gigabyte fra en maskin til en annen over internett under Windows? Hvordan lister du hvilke versjoner av diverse DirectShow-filter du har installert? Og hvordan avinstallerer du slike?

 

Og måten du oppdaterer Nvidia-drivere på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...