Lycantrophe Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Det er alltid en risiko, men det skal godt gjøres. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Så lenge ikke du gjør en feil så skal det mye til for at en linux distro skal ødelegge windows installen din. men ta en backup i tilfellet noe feil skjer(f.eks du velger feil disk i installasjonsprosessen) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Uansett hvilket OS man installerer så bør man nappe ut alle disker som ikke skal slettes. Bare for å være på den dobbeltsikrede siden. Ps. Mint 13, basert på ferske Ubuntu 12.04 LTS er ventet å komme i Mai måned. Endret 9. mai 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Ser den, får gjøre det. Regner med jeg tester på en bærbar først, for å se om det er Mint jeg vil ha. Er Red Hat og Mandrake/Mandriva (eller hva det kalles i disse dager) fortsatt brukbare valg når jeg kommer over kneika igjen, eller skal jeg bare gå rett på Debian når jeg føler meg ferdig med Mint? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Ser ikke hvorfor du skulle ønske å holde på med Red Hat for desktop. Ubuntu, Fedora, Arch og Debian er typisk fine desktop-distroer. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Ah, then I know. Rota litt med Red Hat og Mandrake for mange herrens år siden, da jeg ville ha et alternativ til Win2k eller hva det var, men forsto ikke så veldig mye på det stadiet. Blir vel Debian eller Fedora da. Føler meg litt ferdig med Ubuntu, etter å ha holdt på med Ubuntu 6 i et års tid. Det var greit nok, men ... Nå er jeg så ute av systemet at jeg har en del å lese meg opp på for å komme i gang igjen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Ubuntu nå og Ubuntu6 er to forskjellige ting. Prøv det, har blitt ganske fint. That being said er Debian veldig fint, og sikkert Fedora også. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Den siste flash-oppdateringen jeg fikk et par tre-fire dager siden har vist seg virkelig ugrei. Kraftig minnelekkasje og imponerende høy ressursbruk ved oppstart. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Ubuntu er ikke hva det var for noen år siden. Utviklingen på brukergrensesnittet bare de siste to årene er rett og slett uten sidestykke. Det spørs i bunn og grunn hva du ønsker ved å komme tilbake til Linux. Med 12.04 føler jeg meg endelig trygg på å anbefale systemet til folk som bare vil at det funker. I tillegg er det lettere å argumentere for at det er verdt å prøve noe nytt når man føler at selskapet bak faktisk har en langsiktig visjon med et mål og at alt ikke bare kommer til å endre seg eller forsvinne innen noen år. Vet at det skurrer litt med det de gjorde med Unity, men jeg har lite tro på at en sånn endring vil skje igjen. En maskin ferdig satt opp og konfigurert med Ubuntu 12.04 er et system som vil fungere "for folk flest" hvor det eneste vanlige brukere vil syns er rart er mangelen på MS Office (regner ikke med gamere). 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Ah, vel, alt til sin tid. Først og fremst skal jeg starte med Mint. Hvem vet, kanskje jeg en dag erstatter hele systemet med en eller annen distro og kjører spillene mine via Wine. I stedet for MS Office, kan man da bare bruke OpenOffice. Så vidt jeg husker, støttes det. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Mente mer at de ikke vil like at LibreOffice ikke er nøyaktig lik MS Office, men det er ikke noe stort tap for de fleste Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Herregud! Jeg prøver meg på Gentoo på min svake Netbook, og systemet krever 200 pakker for at jeg skal kunne sette opp distcc for å fjern-kompilere pakker på serveren min. 200 pakker er mye når du kompilerer omtrent 1 pakke hvert femte minutt. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Herregud! Jeg prøver meg på Gentoo på min svake Netbook, og systemet krever 200 pakker for at jeg skal kunne sette opp distcc for å fjern-kompilere pakker på serveren min. 200 pakker er mye når du kompilerer omtrent 1 pakke hvert femte minutt. One does not simply install software in Gentoo. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 200 pakker er mye når du kompilerer omtrent 1 pakke hvert femte minutt. Da har ihvertfall Netbooken din noe å gjøre i kveld Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Mente mer at de ikke vil like at LibreOffice ikke er nøyaktig lik MS Office, men det er ikke noe stort tap for de fleste Det er lettere å gå fra Office 2003 til LibreOffice, enn fra Office 2003 til Office 2007. I hvert fall for Ola Kontor-Dunk. True story. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 One does not simply install software in Gentoo. Sant. Selvsagt så forventet jeg nå dette iom, at deler av Gentoo sin filosofi er at man skal kompilere alt fra bunnen av. Da har ihvertfall Netbooken din noe å gjøre i kveld Jupp. Det er litt kos også, men jeg forstår ikke hvorfor det er depencency helt oppe i ALSA for å installere distcc. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Mente mer at de ikke vil like at LibreOffice ikke er nøyaktig lik MS Office, men det er ikke noe stort tap for de fleste Har opplevd en del problemer med lagring i MS Office .doc (Mulig .docx, husker ikke helt i farta) format og. Formatering blir blant annet ødelagt en del ganger. Tenkte jeg skulle kjøre inn Ubuntu på mine foreldres PCer, men akkuratt det satte en grei stopper for det mtp på jobbdokumenter, databaser osv som må fungere. Så det er fortsatt litt mer enn UIet i LibreOffice som kan savnes. Opplever også en del stabilitetsproblemer på skolemaskina med Unity og Gnome3, men det kan godt være maskinvaren. Tror jeg skal bytte ut Arch noen måneder, bare for å teste ut hvordan Unity og Gnome faktisk er å jobbe med. Endret 9. mai 2012 av hakonvl Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Det er lettere å gå fra Office 2003 til LibreOffice, enn fra Office 2003 til Office 2007. I hvert fall for Ola Kontor-Dunk. True story. Men så suger Office 2007 balle også. Har brukt Office 2003 i 9 år nå, og har ingen planer om å oppdatere. Har brukt 2007-versjonen nok på skole og på netbooken som kom med det forhåndsinstallert. Æsj, sier nå jeg. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Problemet er jo nettopp at noen er dumme nok til å lagre dokumenter andre skal åpne i docx. Jeg storkoser meg hver gang noen skal printe ut noe på jobb, og kan se langt etter å åpne docx-filen i Word 2003 på jobb. De spør jo selvfølgelig meg hvorfor det ikke går. "Microsoft lager nye formater som ikke fungerer med gamke kontorprogrammer for å tvinge alle til å oppgradere for å slippe surr og drit som ikke fungerer. Derfor kjører alle med respekt for seg selv LibreOffice i stedet. Forresten finnes det websider som kan konvertere for deg, det tar alt fra fem minutter til fem timer. Lykke til med googlingen." Bortsett fra "med respekt for seg selv"-biten da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå