Del Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Men den autogenererte gir deg ikke det du trenger, gjør den vel? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Er det en liten sort Asrock ION (1) du har? Jeg skrudde opp min forrige uke for å undersøke om det er mulig å gjøre den mer stille, men 30mm? vifte med ganske mange RPM og en 20mm på GPU er ikke akkurat noe du har ekstradeler av. Jeg vurderer å ta ut DVD-leseren og sette inn en 120mm vifte på innsiden, og jeg tror jeg bare et par dager leste at noen her hadde gjort akkurat det. Det var meg. Foreløpig sitter det hele fast i en papp-plate jeg har teipet fast i toppen, så pent er det ikke.. men når jeg får tilgang på noe verktøy som gjør det mulig å lage noen pene hull i den originale toppen, så blir det forhåpentligvis litt vakrere. 120mm vifte går akkurat oppi når DVD-spilleren er ute. 2,5" disk la jeg med litt gummi for isolasjon rett over hovedkortet på ene siden. Funker bra nok kjølemessig til at jeg kunne koble fra de to andre viftene, nå hører jeg den ikke uten å nærmest legge øret helt inntil. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Okay, en liten rapport etter ~12t med Unity. Først og fremst, 12.04 er kanskje den beste releasen siden 10.04. Canonical ser ut til å ha gjort mye riktig denne gangen. Installeren gikk nokså smertefritt, all there is well. Der har riktignok Ubuntu gjort det riktig en stund, så det hadde vært dumt med en regresjon nå. Så til det som egentlig er interessant, nemlig Unity. For det første begynner tempoet omsider å komme på plass. Ørlitegranne sluggish til tider, men innenfor hva jeg kan tolerere. Langt mer stabilt er det og, selv om jeg har opplevd et par merkelige ting mens jeg har rotet med instillingene. HUD er ganske glimrende i grunn, absolutt et STORT kryss i taket for Ubuntu sin del. Dette gleder jeg meg til kommer i KDE også, som gjør at begge desktoper fyker langt forbi hva Apple og Microsoft har klart å spy ut. Vil tro at Gnome3 faktisk da er den kjipeste av de tre, tjah, "moderne" desktopene (Gnome Shell, Unity, KDE4). Det som er et stort mangel, however, er mangelen på fleksibiltetet. Docken/panelet til venstre er ganske kjedelig å ha med å gjøre og jeg hater at jeg MÅ ha trash-ikonet nede til venstre. Uansett, når det er på autohide med hot corner i upper left blir det levbart. For å få det frem bruker jeg stort sett expo uansett. Men etter noen tweaks blir det også levbart. Kontrollpanelet (System settings) er dessverre ubrukelig. Der har de noe å lære av KDE. Mange instillinger som rett og slett ikke finnes. Det er noe galt når man må ha to forskjellige verktøy for instillinger av samme tingene. Ellers er den vel ok, spesielt alt som tuner alt som IKKE har med Unity direkte (backup, details, user accounts, etc) Font-rendering er dessverre et trist kapittel mot KDE. Igjen, her har de en jobb å gjøre. Det Unity trenger nå som det begynner å bli mer stabilt er themability. Ambience/radiance er bare så og så bra, og det er ikke voldsomt mye bra å velge i. Men men, det kommer etterhvert. Storm Corrosion endelig ute med noe det går ann å lytte til. Alt i alt en positiv opplevelse. Nå gleder jeg meg veldig til KDE4.9 Edit: en ting til: default task switcher i Unity er GRUSOM, og det er umulig å fjerne "show desktop" derfra. Den forsvant fort, gitt. Edit2: enda en: Dash' søkefelt er UBRUKELIG sammenlignet med krunner. my GOD. Endret 24. april 2012 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 HUD er ganske glimrende i grunn, absolutt et STORT kryss i taket for Ubuntu sin del. Dette gleder jeg meg til kommer i KDE også, som gjør at begge desktoper fyker langt forbi hva Apple og Microsoft har klart å spy ut. Vil tro at Gnome3 faktisk da er den kjipeste av de tre, tjah, "moderne" desktopene (Gnome Shell, Unity, KDE4). I told you so. 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Hvordan er Ubuntu One integrasjonen? Direkte backup ut av boksen? Noe annet U One-knask du får tilgang til? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Jeg har ikke brukt Ubuntu One (og helt ærlig har jeg ikke planer om det. Jeg har ikke voldsomt behov for skytjenester, men setter pris på å kontrollere min egen integrasjon). Det å sette backup til ubuntu one er forøvrig en smal sak. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Jeg tenker på backup av PIM og slikt. Det hadde vært en ganske bra features for normale geiter. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Vel, Deja dup tar vare på .mozilla og .thunderbird. Edit: Den tar strengt tatt vare på hele /home unntatt Downloads + Trash, med mindre du eksplisitt sier noe annet. Endret 24. april 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Jeg har tenkt på en sak, og det er at Ubuntu egentlig burde bli flinkere til å "brande" programvaren de shipper opp mot merkenavnet Ubuntu, evt Ubuntu One. F.eks. Ubuntu Chat/Ubuntu One Chat, Ubuntu One Mail, Ubuntu One Backup.. Særlig hvis de vil appellere til massene. Jeg vet at ingen her inne eller i kjernesamfunnet rundt Ubuntu vil se nødvendigheten av det, men det at Canonical er villige til å sette sitt eget merkevarenavn på sentrale komponenter vil nok virke betryggende på en del potensielle brukere. Det er jo det samme som Microsoft gjør med Windows Live, og mitt inntrykk er at folk med en gang blir mer tillitsfulle til programvaren. (Hvordan noen kan være tillitsfulle til Microsoft er et helt annet spørsmål ) De trenger ikke å gjøre noen endringer på programvaren, annet enn å gi den et nytt navn og selvfølgelig male på Ubuntu-temaet som de allerede gjør. Tror ikke det hadde skadet merkevaren om de brukte solide ressurser frem til 14.04 på å utvikle et sammenhengende grensesnitt for alle kjerneappsene heller.. Synes det er håpløst nå som Ubuntu One er skrevet i Qt med et design, Nautilus er GTK med et annet design, Empathy er har et annet design igjen, mens Thunderbird bryter med alle de andre med sin designfilosofi og Gwibber er totalt annerleder fra den igjen.. Veldig uryddig og lite profesjonelt. Er det noe Apple har lært industrien er det jo at "design is everything" - og der skorter det voldsomt hos Canonical, synes jeg. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Det var meg. Jeg tror jeg kommer til å gjøre det samme, DVD-rommen har uansett bare blitt brukt til å installere XBMC med når jeg ikke finner USB-pinner. Jeg er usikker på hvor fint jeg vil greie å få det, men det er egentlig ikke så viktig for min del. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Mamma har sendt meg en smsm med at pc-en hennes gjør masse rare ting. 12.04 er vel en LTS, så den har vel opdater seg, tenkr jeg. Blir en morsom supportkveld. (Eller dag, i morgen.) Angående task-switcheren, Lychantrope, er det litt trist. Den var utrolig klønete ii 11.10 også. Dash-søkefeltet var en annen fullstendig åpenbar svakhet. Synd om de ikke har fikset disse, synes jeg. Har de fått på plass støtte for notification icons, eller krever de fortstatt at absolutt alle app kodes om for å fungere, selv om det fungerer ut-av-boksen med alle andre DE-er og trays i hele linuxverdenen? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Startet nettopp Cisco AnyConnect og den dukket ikke opp i trayet. Switcher (ubrukelig), dock (fleksibilitet) og dash (søkingen) er de tre store svakhetene til Unity nå. Resten begynner å komme seg. Veldig uryddig og lite profesjonelt. Er det noe Apple har lært industrien er det jo at "design is everything" - og der skorter det voldsomt hos Canonical, synes jeg. Mja, det krever vel også at Canonical faktisk styrer det. De kan jo selvfølgelig aliase, men spørs om Gwibber-utviklerne setter pris på "Ubuntu something"-navn på programmet sitt. De kan jo skrive programvaren selv, men det fører jo med seg sine problemer. Endret 24. april 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Mamma har sendt meg en smsm med at pc-en hennes gjør masse rare ting. 12.04 er vel en LTS, så den har vel opdater seg, tenkr jeg. Blir en morsom supportkveld. (Eller dag, i morgen.) Neppe, release date er 26. april. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Vel, Deja dup tar vare på .mozilla og .thunderbird. Flott, det høres ut som noe jeg bør rulle ut på foreldrenes maskiner. Jeg søkte forresten på "deja dup kde" og fant dette som første treff: http://askubuntu.com/questions/2596/comparison-of-backup-tools ~20 alternativer listet. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Mamma har sendt meg en smsm med at pc-en hennes gjør masse rare ting. 12.04 er vel en LTS, så den har vel opdater seg, tenkr jeg. Blir en morsom supportkveld. (Eller dag, i morgen.) Angående task-switcheren, Lychantrope, er det litt trist. Den var utrolig klønete ii 11.10 også. Dash-søkefeltet var en annen fullstendig åpenbar svakhet. Synd om de ikke har fikset disse, synes jeg. Har de fått på plass støtte for notification icons, eller krever de fortstatt at absolutt alle app kodes om for å fungere, selv om det fungerer ut-av-boksen med alle andre DE-er og trays i hele linuxverdenen? Fra 10.04 eller? Det kan bli spennende Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Startet nettopp Cisco AnyConnect og den dukket ikke opp i trayet. Switcher (ubrukelig), dock (fleksibilitet) og dash (søkingen) er de tre store svakhetene til Unity nå. Resten begynner å komme seg. Veldig uryddig og lite profesjonelt. Er det noe Apple har lært industrien er det jo at "design is everything" - og der skorter det voldsomt hos Canonical, synes jeg. Mja, det krever vel også at Canonical faktisk styrer det. De kan jo selvfølgelig aliase, men spørs om Gwibber-utviklerne setter pris på "Ubuntu something"-navn på programmet sitt. De kan jo skrive programvaren selv, men det fører jo med seg sine problemer. Klart, men jeg regner med at Canonical kan klare å få til en deal med de ulike utviklerne som gjør at de kan rebrande programvaren deres for å passe bedre med OS-et. Nå kjenner jeg ikke til lisensene til alle de ulike programmene, men jeg vil jo tro at det meste er under en GPL/LGPL-variant, så da -kan- jo Canonical være biatch og bare rebrande uten å spørre.. Men det tror jeg er å skyte seg selv i foten ang. goodwill fra samfunnet.. Men om Canonical spytter inn noen £££ i utviklingen av de utvalgte appene mot at de får klistre navnet sitt på dem tror jeg ikke noen utviklere vil ha veldig mye i mot det. Er ikke som om utviklerne tjener store penger på de produktene uansett Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 De kan også kjøre en hardere linje: "Skal du inn i Ubuntu default-utvalg MÅ programmet følge disse kravene: GTK, full Unity-support" etc etc. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Nei, jeg oppdaterer den hvert halvår, men har satt på at den kun skal vise LTS-oppdateringr. Men det har ikke skjedd enda altså, bra. Da får jeg trikse og mikse litt i morgen. Ikke noe poeng i at den makker med noe før jeg er hjemom en tur i mai. Og da tror jeg jeg skal ta en bakup av hjemmemappen hennes og slenge inn skjiten fra scratch. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Det er helt klart også en mulighet, og helst noe jeg ville sett i en slik avtale, men jeg tror de i utgangspunktet bør vektlegge å være imøtekommende. Få utviklerne over på sitt lag, og så sette langsiktige mål; "I løpet av to utviklingsreleaser skal programmet ditt oppfylle disse standardene", slik som du sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå