Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Meh, klarer ikke helt å se for meg hvordan jeg skal klare å hacke frem en lignende funksjon heller. Har selvfølgelig satt på "Only show tasks from the current screen/desktop/activity" uten at det hjelper.

Får vel bare slutte å sjekke vinduet slik at det hele tiden reset'er seg inntil videre.

Tror du forøvrig dette er noe som er verdt å rapportere videre? Er det noen sjangs for at det kan bli implementert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som deler dette problemet med meg?

Jeg har en HTPC med et Nvidia ion2 i. Jeg har koblet dets HDMI-port mot en switch (TVen tjener som monitor for flere saker), noe som dessverre lager mye tullball.

Ettersom den ikke er koblet rett i TVen får jeg stadig vekk "No screens found". Jeg antar dette er fordi X ikke klarer å se monitoren direkte. TTY1-6 funker utmerket. Jeg har prøvd IgnoreEDID i xorg.conf, uten xorg.conf og med flere forskjellige driverversjoner uten at det egentlig har gjort noen forskjell.

Tips?

Lenke til kommentar

Gjør denne feilmeldingen noe? Er ikke alt ok så fort du kobler den til TV-en via switcher, i stedet for at en er "død"?

Antar det kan være et potensielt problem om man kjøper en veldig enkel switch som ike gjør noe annet enn å fysisk koble valgt enhet til valgt enhet. Jeg har ingen liknende problemer med htpc-en min koblet via en receiver.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål til dere KDEere her inne:

Om jeg bruker flere desktops* og har et Skype-vindu oppe i desktop 1 så vil dette vinduet poppe opp i taskbaren til alle andre desktops også om det "oppdateres"/får fokus (f. eks ved en ny melding i en samtale). Det blir borte fra taskbaren om jeg går til desktop 1 og velger vinduet, men veldig irriterende om man jobber på et desktop og har chat osv. på på et annet at det hele tiden popper opp på taskbaren.

Er det mulig å låse aktiviteten til et vindu til kun et desktop?

*f. eks tilgjengelig via desktop grid som er ctrl+f8 standard

Her er et kwin-script som ser ut som det gjør det du vil:

https://projects.kde...ncurrentdesktop

Jeg tror ikke dette funker med 4.8, så du må kanskje vente til 4.9, hvis ikke du installerer fra git da.

Lenke til kommentar

Gjør denne feilmeldingen noe? Er ikke alt ok så fort du kobler den til TV-en via switcher, i stedet for at en er "død"?

Vel, X starter ikke når jeg koblet rett mot switchen, så det gjør noe. :)

Antar det kan være et potensielt problem om man kjøper en veldig enkel switch som ike gjør noe annet enn å fysisk koble valgt enhet til valgt enhet. Jeg har ingen liknende problemer med htpc-en min koblet via en receiver.

Jeg tror det er det den gjør. Det er en sånn en: http://www.octavainc.com/HDMI%20switch%204port_toslink.htm

Jeg klarer å løse problemet (inntil videre, hvertfall) ved å starte X med den koblet direkte mot TVen for så å bytte tilbake til switchen etterpå. Ingen god løsning, men det funker nå hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er det den gjør. Det er en sånn en: http://www.octavainc...ort_toslink.htm

Jeg klarer å løse problemet (inntil videre, hvertfall) ved å starte X med den koblet direkte mot TVen for så å bytte tilbake til switchen etterpå. Ingen god løsning, men det funker nå hvertfall.

Den var jo såpass dyr at den burde fungere "ordentlig". Men for noe annet enn htpc-er er det vel ikke et problem med en slik bare-metal-løsning, fordi HDMI-enheter normalt bare kjører en ny negotiate/kontaktopplegg når de merker a en HDMI kabel har blitt dratt in/ut.
Lenke til kommentar

X starter ikke fordi den ikke har skjerm tilkoblet? X starter når den har skjerm tilkoblet?

Dersom de to utsagnene over stemmer vil scriptet jeg beskriver så lenge X ikke kjører prøve å starte X. I det en skjerm blir switchet over til maskinen vil dermed X starte neste gang scriptet kjører.

Lenke til kommentar

Er vanvittig irriterende. Har som sagt prøvd å ignorere EDID i xorg.conf uten hell (det kunne jo gitt mening), men dessverre hjalp ikke det.

Når sant skal sies har det en stund vært 50/50 om den klarte å starte X pent eller ikke, men de siste forsøkene har vært dødfødte. Jaja, nå som jeg har installert vifte skal forhåpentligvis ikke boksen slås av på 100+ dager.

Lenke til kommentar

Du kan tvinge frem en konfigurasjon i xorg.conf, men da må du nok legge inn en modeline også (siden skjermen ikke rapporterer sine egenskaper må du sette dem eksplisitt). Er en stund siden jeg lagde egen modelines, men det finnes vel fortsatt verktøy som hjelper deg å lese ut egenskapene til din skjerm.

Hvorvidt nvidiadriveren faktisk respekterer xorg.conf er en annen sak, kryss fingrene ;)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Er det en liten sort Asrock ION (1) du har? Jeg skrudde opp min forrige uke for å undersøke om det er mulig å gjøre den mer stille, men 30mm? vifte med ganske mange RPM og en 20mm på GPU er ikke akkurat noe du har ekstradeler av. Jeg vurderer å ta ut DVD-leseren og sette inn en 120mm vifte på innsiden, og jeg tror jeg bare et par dager leste at noen her hadde gjort akkurat det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...