Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, ska prøve å bli vant med det, er vel litt for mye windows som henger igjen her :p

 

Jeg har faktisk omtrent samme måte å jobbe på i Gnome 3 og Windows 7. Dvs, trykk start-knapp, begynn å skriv navnet på det jeg vil starte. De mest brukte prgrammene ligger på taskbaren i Windows, på dock-saken i Gnome 3.

Lenke til kommentar

Noen som har mye erfaring med SFTP-jails her?

 

For å utdype problemet mitt: jeg har noen filer jeg ønsker å dele. Jeg ønsker også å åpne for skrivetilgang.

 

Men.

 

Filene jeg ønsker delt ligger på /media/thetha/files. Tingen er at dette directoriet har nokså strenge regler for struktur, så jeg ønsker å kontrollere hva som skrives dit. Derfor vil jeg ha et eget upload dir, say /media/omega/upload

 

Problemet er at verken FTP eller SFTP ser ut til (så langt jeg kan se, hvertfall) å la meg jaile forskjellige rettigheter i forskjellige dirs. proftpd lot meg sette et upload og et download dir, men begge måtte være under samme root. Det å symlinke fra downlods -> /media/ gikk IKKE (som i grunn er naturlig nok).

 

Jeg kan omgå det ved å la /media/theta/files ligge under /ftproot for så å peke fra /theta til ftproot, men det ønsker jeg naturlig nok å unngå.

 

Noen forslag på hvordan jeg kan gå frem?

Lenke til kommentar

Den mest uovertrufne måten å starte programmer på er jo hotkeys, IMO. Super+F=Firefox, Supper+W=LibreOffice Writer, Super+T=Konsole, osv.

 

Noe jeg har bitt meg merke i i både Gnome og KDE, er at nyinstallerte programmer ikke finnes av Alt+F2-launcheren før de er kjørt en gang. Litt småirriterende. Startmenysøketingen finner dem.

Lenke til kommentar

De finnes ikke før de enten er kjørt eller at indekseringstjenesten har kjørt. Den oppdaterer seg ikke kontinuerlig heldigvis.

 

Jeg bruker Katapult/Krunner som launcher og «launcher» alle applikasjoner. Startmenyer, skrivebordsikoner og slikt sluttet jeg å bruke den dagen jeg oppdaget Katapult. Jeg har også Yakuake på F12 som brukes til filbehandling og hvor torrent-klienten bor.

 

Jeg leste forresten en blogg et par dager siden av ett eller annet menneske som konkluderte med at Linux ikke var modent fordi han ikke greide å få ikoner på skrivebordet i Unity, byttet derfor på flekken til XFCE hvor filbehandler Thunar ikke støtter SMB og så gav opp og reinstallerte Windows. "When in Rome" osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor ia ll verden byttet han ikke til KDE? Det er vel det som er mulig å få nærmest windows. Funker finfint, gjør det også så langt under Fedora 16. Men det har noen bugs jeg burde somle meg til å rapportere. Dolphin husker f.eks. aldri login/passord til samba-shares. Nesten så jeg vurderer å prøve ut KEPIM-programmene igjen, men tror jeg venter med det til i sommer evt., for da trenger jeg noent imer for å lage bugrapporter, feature request og usability bugrapporter. :wee:

Lenke til kommentar

Det var verre enn jeg husket, han prøvde også KDE.

 

Quote-rant under. :)

 

 

Gnome 2 on Linux Mint 11 x64:

..

It worked pretty well up until I got frustrated with the horrible vertical grid for desktop icons. It does have a grid, but the grid is much too fine in the vertical dimension, so you end up with icons in neat columns but messy rows. And there’s no way to change the grid short of hacking Gnome 2 (believe me, I looked into this hard).

So I attempted to install XFCE in parallel. That borked the whole system and I had to reinstall the os.

..

XFCE on Xubuntu 11.10 x64:

I found it very nice, simple and clean. Less tweaking was needed than Gnome 2. But Thunar (XFCE’s file manager) is completely incapable of handling Samba (smb:) shares on other machines. I tried some complex instructions to work around this and borked the whole machine.

..

KDE4 on Kubuntu 11.10 x64:

I found the Plasma desktop very complicated and unfamiliar. One I found the “folder view” things got better, but I never did figure out how to get shortcuts/links/launchers for apps onto the desktop (or even the panel, which was easy on Gnome 2 and XFCE), or how to copy/move files on the desktop (worked fine in Dolphin tho). The default theme needed a lot of tweaking that I never got to (the text on the taskbar had such low contrast that it was mostly unreadable, etc.).

 

Og kommentarer i bunnen fra andre:

But what really killed me was the drivers. I needed to hunt down a partially supported video driver and install it (all the while operating at 640×480 resolution). Then, when I upgraded the OS – which of course with Ubuntu happens every 6 months – it nuked the video driver! Silly me, I hadn’t saved the URL of the site where I found the driver. So I was back to 640×480, browsing the web to find it again.

Var dette i 1998?

 

In about 15 to 20 minutes on a windows system with a parallel printer connected and shared, I can setup just about any other PC on the system to print to that printer across a network (Windows 7 or WIndows XP).

Parallellprinter? Var dette i 1998? I 8.04 som var forrige gang jeg var borti en ikke-nettverks-printer ble den automatisk delt med zeroconf for alle i rommet 1.2 sekunder etter at kabelen ble koblet i.

 

Once I read, good software is based on how far one can get into getting

things done without having to refer to the manual.

 

My experience with Linux is same as yours. I love to work in UNIX environment in office but when it comes to GUI no one beats Windows. Within last two months, I have tried many distros but none of them lasted for more than 1 Week. Right now I am testing Kubuntu but for last two days I am searching the Internet to find solution to align icons on desktop. OMG.. why these simple tasks are difficult in this environment. My laptop has dual boot with Linux and Windows till ubuntu does not have unity desktop. Let’s hope one day Linux will become mac os.

 

Now what we want is painfully simple. We want free versions of MS Windows workstation and server. Windows works well enough and the interface is intuitive. We never have to return to 1970s command-line computing and we can always call the evil empire (which is not actually evil, just capitalist) for support. If you guys in the Linux world can rustle-up a completely inflexible and straight-forward distro to that effect, with as few options as possible, clear intuitive paths to accomplish the most frequent computing tasks, and easy-access help (a la F1 key, not a man page), then you’ll be welcoming a lot more new Linux users. As it stands, many of our attempts to make the jump from MS Windows to Linux fail simply because Linux is too different, too counter-intuitive, and too complex.

 

http://nerdfever.com/?p=1733

 

 

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker har btrfs mulighet til å kun skrive endrede byte (eller bits?) i en fil og holde orden på dette med snapshots (veldig upresis forklaring, men de som skjønner hva jeg mener er vel også de som sannsynligvis har et svar). Finnes det noen backup-løsning basert på dette?

 

Vil f.eks Back In Time som bruker rsync kunne dra nytte av det for å redusere størrelsen på backups?

 

Og hvordan står det egentlig til med btrfs nå? Mener det snart er et år siden det først var snakk om at verktøy for feilsjekk var under utvikling og siste store hindring før det ble et seriøst alternativ. Hvordan er ståa nå?

Lenke til kommentar

Lite spørsmål til dere KDEere her inne:

 

Om jeg bruker flere desktops* og har et Skype-vindu oppe i desktop 1 så vil dette vinduet poppe opp i taskbaren til alle andre desktops også om det "oppdateres"/får fokus (f. eks ved en ny melding i en samtale). Det blir borte fra taskbaren om jeg går til desktop 1 og velger vinduet, men veldig irriterende om man jobber på et desktop og har chat osv. på på et annet at det hele tiden popper opp på taskbaren.

 

Er det mulig å låse aktiviteten til et vindu til kun et desktop?

 

*f. eks tilgjengelig via desktop grid som er ctrl+f8 standard

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker har btrfs mulighet til å kun skrive endrede byte (eller bits?) i en fil og holde orden på dette med snapshots (veldig upresis forklaring, men de som skjønner hva jeg mener er vel også de som sannsynligvis har et svar). Finnes det noen backup-løsning basert på dette?

 

Vil f.eks Back In Time som bruker rsync kunne dra nytte av det for å redusere størrelsen på backups?

 

Og hvordan står det egentlig til med btrfs nå? Mener det snart er et år siden det først var snakk om at verktøy for feilsjekk var under utvikling og siste store hindring før det ble et seriøst alternativ. Hvordan er ståa nå?

Kjenner ikke til back-up løsninger basert på btrfs snapshots, utover at Fedora innbygget det for pakkeoppgradering (altså muligheten til å rulle tilbake om noe går galt). Kan godt hende noen har lagt inn noe, men generelt må du antagelig vente med å få det inn i diverse gui. Fra kommandolinja derimot er btrfs en drøm.

 

Btrfs ser ut til å ha modnet fint. Ytelsesproblemene fra i fjor ser ut til å være fikset, uten at jeg har fått testet selv. Grub2 burde også vært støttet godt nå, men senest i dag feilet mitt forsøk på å installere Kubuntu 12.04 beta2 med btrfs som rotfilsystem, så fortsatt rusk i maskineriet. Feilsjekk og reparasjonsverktøyet er endelig sluppet, men stemplet som eksprimentelt, så ingen garantier. Fedora har ennå ikke tatt inn btrfs som standard.

 

Kort svar: Vent gjerne et halvt år til med mindre du har lyst til å være med på testing.

 

Occi, tror ikke det du er ute etter er lagt inn.

 

Endelig fått lagt inn 12.04 i dag, det blir jobbigt. To regresjoner å spore siden sist. Lukter mange timer av slikt. En i kjernen, og en i wine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...