Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Det er først og fremst programstarting det virkelig suger balle på. Tre alternativer, ingen av dem fungerer i nærheten av tilfredsstillende.Kanskje SYnapse skal legges inn hos modern.

 

I tillegg har den elendig vindushåpndtering når det gjeldr programmer med flere vinduer. Disse vises ikke med mindre man trykker pilen nedover samtidig som man holder in alt mens man alttabber. fullstendig meningsløst. (Mulig jeg blaner med Gnome Shell på det siste her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i dag har altså en rekke ting gått til helvete etter at jeg tok min første reboot på laptopen som kjører Gnome 3.2.1 på en uke. Kjedelig å bruke dagen på å fikse ting som man i utgangspunktet forventet at skulle fungere..

 

For det første har nå GTK-stylingen av Skype/SkypeTab av en eller annen grunn sluttet å fungere. Nå husker ikke jeg alt hva jeg har oppdatert den siste uken, men jeg tror ikke noen av de to er oppdatert.

 

Prøvde å installere lib32-gconf på min x64-installasjon bare for å se om det fungerte, vel vitende om at det ville ta evigheter å compile + ta masse unødvendig plass. Men nei, absolutt ingen endring (prøvd å reboote).

 

Kanskje enda værre er at nå fungerer ikke user-theme-extensionen til Gnome-Shell i det hele tatt. Startet med at på boot var theme borte, så sjekket i Gnome Tweak Tool og på magisk vis har extensionen faktisk blitt slettet i listen over extensions. Den var heller ikke tilstede i hverken ~/.local/share/gnome-shell/extensions og heller ikke i /usr/share/gnome-shell/extensions.

 

Har prøvd å installere via extensions.gnome.org, men får bare error. Det står at det ikke fungerer for versjoner før 3.3 så det kanskje ikke så rart.

 

Pakken gnome-shell-extension-user-theme-git var fortsatt installert, og up-to-date. Prøvde å kjøre pakken en gang til men tilsynelatende skjedde ingenting. Prøvde også å fjerne og deretter installere på nytt, men samme skjedde (dvs. muligens ingenting).

 

Har også prøvd å laste ned tarballen manuelt og compile og legge inn mappen user-theme@gnome-shell-extensions.{gcampax.github.com, gnome.org} (det er gjort en navneendring, har derfor prøvd begge) i både ~/.local/[..]/extensions og /usr/[..]/extensions.

 

Har også lagt inn den tilhørende org.gnome.shell.extensions.user-theme.gschema.xml i /usr/share/glib-2.0/schemas/ og deretter kjørt sudo glib-compile-schemas /usr/share/glib-2.0/schemas/ uten hell. Har prøvd både restarte shell og reboote uten at det har hjulpet.

 

Fortsatt så kan jeg ikke se user-theme-extensionen i Gnome Tweak Tool, men jeg kan i alle fall se at .xml-filen er lagt til i glib under org.gnome.shell.extensions.user-theme i dconf-editor.

 

Fatter ikke hvordan det her på magisk vis kan ha blitt tilbakestilt etter reboot, og nå nekter alt å fungere. Noen som har noe tips?

 

Hadde også vært fint om noen som har et fungerende oppsett med shell-theme kunne gitt meg deres user-theme@gnome-shell-extensions.{gcampax.github.com, gnome.org} mappe. Er ikke helt sikker på om jeg har de riktige filene i mappa:

 

[email protected] > ls
convenience.js  extension.js  metadata.json  stylesheet.css

 

Håper fargene hjelper noe å skille mellom alle de forskjellige filene/pathene, går litt i surr her selv :p

Endret av Occi
Lenke til kommentar

På sistnevnte punkt er det der alt+| kommer inn :)

Det gjør jo EN operasjon til TO. Ittje braaaa.

@Alkaw: SIkkert ikke noe dumt valg. :)

Vel for meg gir det i grunn mening at det er forskjell på å bytte mellom vinduer og programmer. Finner det relativt effektivt også at man slipper å bla gjennom samtlige vinduer :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Jeg trenger litt hjelp med noe jeg tror er så basic at jeg ikke finner noen how to på det. Lastet ned en ferdig conky herifra: http://community.linuxmint.com/software/view/conky-all

 

Installerte packagen alt er ferdig og flott. Nå, hvordan får jeg kjørt det? Prøver å søke opp conky på maskina men finner ikke noe. Har hatt det samme greiene med en package jeg installerte gjennom Synaptic Package Manager, som jeg strengt tatt ikke aner hva er for noe. Greid å bli sjuk så har sittet og tuslet med Linux Mint i hele dag og storkost meg! (Stort sett)

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å forbli på Linux på lengre sikt ville jeg holdt meg til et DE/Shell med litt pondus og med fremtidsplaner. Med det mener jeg at det ikke er noen vits å klamre seg til Gnome 2.x eller Mint-versjoner som forker det for å tilfredsstille de som ikke takler endringene. Skal du lære deg noe nytt kan du like gjerne lære deg det som er fremtidsrettet.

 

Likevel fins det nok av valg. Unity, Gnome-shell, KDE, XFCE og LXDE for å nevne de mest aktuelle. Kanskje med hovedvekt på de tre første.

 

Det blir litt for dumt å hevde at Cinnamon ikke er fremtidsrettet. Cinnamon har på kort tid blitt et meget godt alternativ for de mange av oss som ikke er begeistret for Unity. Cinnamon har kommet for å bli. Hva gjelder MATE er fremtiden noe mer usikker.

 

Nå er det forøvrig heller ikke vanskelig å benytte seg av flere DE/Shell på samme installasjon. Logg ut, velg DE/Shell og logg inn på nytt. Slik kan den enkelte selv finne ut hva som passer best.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, i dag har altså en rekke ting gått til helvete etter at jeg tok min første reboot på laptopen som kjører Gnome 3.2.1 på en uke. Kjedelig å bruke dagen på å fikse ting som man i utgangspunktet forventet at skulle fungere..

 

For det første har nå GTK-stylingen av Skype/SkypeTab av en eller annen grunn sluttet å fungere. Nå husker ikke jeg alt hva jeg har oppdatert den siste uken, men jeg tror ikke noen av de to er oppdatert.

 

Prøvde å installere lib32-gconf på min x64-installasjon bare for å se om det fungerte, vel vitende om at det ville ta evigheter å compile + ta masse unødvendig plass. Men nei, absolutt ingen endring (prøvd å reboote).

 

Kanskje enda værre er at nå fungerer ikke user-theme-extensionen til Gnome-Shell i det hele tatt. Startet med at på boot var theme borte, så sjekket i Gnome Tweak Tool og på magisk vis har extensionen faktisk blitt slettet i listen over extensions. Den var heller ikke tilstede i hverken ~/.local/share/gnome-shell/extensions og heller ikke i /usr/share/gnome-shell/extensions.

 

Har prøvd å installere via extensions.gnome.org, men får bare error. Det står at det ikke fungerer for versjoner før 3.3 så det kanskje ikke så rart.

 

Pakken gnome-shell-extension-user-theme-git var fortsatt installert, og up-to-date. Prøvde å kjøre pakken en gang til men tilsynelatende skjedde ingenting. Prøvde også å fjerne og deretter installere på nytt, men samme skjedde (dvs. muligens ingenting).

 

Har også prøvd å laste ned tarballen manuelt og compile og legge inn mappen user-theme@gnome-shell-extensions.{gcampax.github.com, gnome.org} (det er gjort en navneendring, har derfor prøvd begge) i både ~/.local/[..]/extensions og /usr/[..]/extensions.

 

Har også lagt inn den tilhørende org.gnome.shell.extensions.user-theme.gschema.xml i /usr/share/glib-2.0/schemas/ og deretter kjørt sudo glib-compile-schemas /usr/share/glib-2.0/schemas/ uten hell. Har prøvd både restarte shell og reboote uten at det har hjulpet.

 

Fortsatt så kan jeg ikke se user-theme-extensionen i Gnome Tweak Tool, men jeg kan i alle fall se at .xml-filen er lagt til i glib under org.gnome.shell.extensions.user-theme i dconf-editor.

 

Fatter ikke hvordan det her på magisk vis kan ha blitt tilbakestilt etter reboot, og nå nekter alt å fungere. Noen som har noe tips?

 

Hadde også vært fint om noen som har et fungerende oppsett med shell-theme kunne gitt meg deres user-theme@gnome-shell-extensions.{gcampax.github.com, gnome.org} mappe. Er ikke helt sikker på om jeg har de riktige filene i mappa:

 

[email protected] > ls
convenience.js  extension.js  metadata.json  stylesheet.css

 

Håper fargene hjelper noe å skille mellom alle de forskjellige filene/pathene, går litt i surr her selv :p

 

 

Fikk det til slutt til å fungere igjen. Tydeligvis er det noe i APIen eller noe slikt som har endret seg fordi når pakken for user-theme fra git ble oppdatert så holdt det heller ikke å endre versjonsnummer i metadata.json til 3.2.1/3.2. Derimot funket det å bruke den som er i det offisielle repositoryet, selv uten å endre versjonsnr. Denne har ikke funket før, men det kan ha vært pga. det har vært litt kaos i filene både lokalt og i repos mtp. hvilken versjon som er den som er oppdatert og satt som stable.

 

Oh well. User-theme funker i alle fall nå. Skype m/GTK-theme gjør derimot fortsatt ikke og jeg er helt clueless når det gjelder hvorfor det plutselig sluttet å virke :\

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å forbli på Linux på lengre sikt ville jeg holdt meg til et DE/Shell med litt pondus og med fremtidsplaner. Med det mener jeg at det ikke er noen vits å klamre seg til Gnome 2.x eller Mint-versjoner som forker det for å tilfredsstille de som ikke takler endringene. Skal du lære deg noe nytt kan du like gjerne lære deg det som er fremtidsrettet.

Nå vil jeg jo si det er Gnome 3 og særlig Unity gjengen som har forker det til ...

 

Skal man først komme med noe nytt så må det være reelle forbedringer og mere effektive måter å jobbe på. Og det er der Unity og Gnome 3 svikter.

Lenke til kommentar

Det er ikke så værst med extensions. Default er det derimot en utrolig frustrerende opplevelse. Det er egentlig ikke så mye som skal til før det er greit nok, men det er ingen mulighet for å gjøre dette gjennom noen system settings av noe slag og du må derfor ty til hacks og extensions (som ofte er en og samme ting). Håper de klarer å sy sammen en sterk API etterhvert og ting begynner å roe seg ned slik at ikke ting breaker fra update til update. Men det kommer vel I guess.

Lenke til kommentar

Det er ikke så værst med extensions. Default er det derimot en utrolig frustrerende opplevelse. Det er egentlig ikke så mye som skal til før det er greit nok, men det er ingen mulighet for å gjøre dette gjennom noen system settings av noe slag og du må derfor ty til hacks og extensions (som ofte er en og samme ting). Håper de klarer å sy sammen en sterk API etterhvert og ting begynner å roe seg ned slik at ikke ting breaker fra update til update. Men det kommer vel I guess.

Jeg kan være enig at Gnome 3 blir brukanes med de riktige extensions. Men det e jo et tegn på at det er noe galt i grunndesignet når det finnes såpass mange extensions som gjør mer eller mindre det samme.

 

Gnome 3 vil nok stabilisere seg snart, det gikk jo en del runder før Gnome 2 ble spiselig også.

Lenke til kommentar

Vel for meg gir det i grunn mening at det er forskjell på å bytte mellom vinduer og programmer. Finner det relativt effektivt også at man slipper å bla gjennom samtlige vinduer :)

Tanken er muligens god - hvis det hadde virket. For min del så gjør skillet alt mer tungvindt. En veldig vanlig hendelse for meg, er at jeg sitter å gjør noe i et terminal-vindu på server x, så får jeg en mail som beskriver et problem på server y - så da skal jeg jo over dit. Poenget er at jeg aldri vet om jeg skal tilbake til samme vindu i samme applikasjon som sist.Og da blir det bare surr å må forholde seg til to forskjellige måter å navigere på.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør du ting da? Hvert vindu har sin plass på en oppgavelinje? :)

Bruker alt-tab - mus er i veien når man kan bruke tastaturet ;)

e

edit: Har man autohide på oppgave-linja, så kan man bruke en stor en med mange ikoner ... Eller man kan prøve å beherske seg å ikke ha oppe vinduer som man egentlig ikke har bruk for.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg skal klone en harddisk som jeg har problemer med (får I/O-error o.l.) til en annen som er av samme modell og derfor akkurat lik størrelse etc. Lest at dd er programmet for jobben men det jeg ikke klarte å finne ut var om dd kopierer over all metadata eller om den bare skriver filene på nytt. Vil den ta vare på når filer ble opprettet f. eks? Helst vil at det skal være 100% kloning med andre ord.

 

Skulle også gjerne ha prøvd å lagret filstrukturen før jeg starter, noen om har et tips til et program for dette? Dvs. jeg vil mer eller mindre lagre outputen fra programmet tree el.l. Jeg kan vel forsåvidt prøve å bruke tree, men veit ikke om det vil være det raskeste når det er flere hundre tusen filer (1.3TB+). Dette da det kan hende at kloningen av disk kan gå skeis, og da vil jeg i alle fall ha mulighet til å laste ned det jeg har mistet av filmer, serier o.l. så jeg ikke glemmer hva jeg skulle se :p

Lenke til kommentar

Satans udugelie drittsamsung har alså ikke en gang klart å implementere mtp-standarden korrekt! Som en følge av dette, kan man bare glemme å bruke skjiten nkelt med noe annet enn M$ Windows, på linux og OSX må man inn i nettverksinsillinger(!) og velge å koble den til som en vanlig usblagringsenhet hver jøvla gang man skal koble den til. Hurra...

 

Fantastisk mye hardware for pengene, men det blir nok definitivt siste gang jeg kjøper en Samsung-telefon. Så jævla udugelige skal det ikke være lov å være på softwarefronten. Feil, på feil, på feilm på feil på feil, på alvorlig atteribug, på feil, på feil, på feil.

 

Det burde ikke være LOV å si at et produkt støtter standad X med mindre den faktisk STØTTER standard X UTEN MS-crapware-tillegg.

 

/rant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...