Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Er det noen god grunn til å ikke oppgradere til Ubuntu 12.04 nå? Hvor mye endringer vil det bli frem mot release? :)

 

Endringer skal det i utgangspunktet ikke komme, men en masse bug-fiksing gjenstår. Jeg ville ikke kjørt 12.04 som eneste system. Jeg har testpartisjon med 12.04 på 3 forskjellige bærbare og oppdager nesten daglig bugs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på det motsatt. Er det noen grunn til å oppgradere? Jeg har ikke tenkt å oppgradere før i september/oktober når mine 11.04-installasjoner blir EOL.

Er en del forbedringer jeg ser frem til. Blant annet batteritidfix, mer snappy Unity og oppdatering av en del programvare. Blant annet LibreOffice og VLC. Vet jeg kan bruke PPA til sistnevnte, men syns det er minst like greit å komme meg over på 12.04 som det er å styre med PPA nå når en oppgradering er rett rundt hjørnet uansett :)

Lenke til kommentar

Jeg ser på det motsatt. Er det noen grunn til å oppgradere? Jeg har ikke tenkt å oppgradere før i september/oktober når mine 11.04-installasjoner blir EOL.

 

For så vidt enig. Men jeg har 2 naboer jeg driver "support" for, og de flytter utenlands 28. april. Derfor skulle jeg gjerne ha lagt inn en LTS versjon som fungerer innen den tid. Om det gjenstår litt er ikke så nøye, bare det ikke daglig kommer feilmeldinger og nye oppdateringer. Resten kan jeg fikse via Teamviewer.

Lenke til kommentar

Kubuntu 12.04 hadde i hvertfall en alvorlig break i xorg og kde på fredag som gjorde mine installasjoner ubrukelige. Sikkert mulig å fikse de, men det var ikke produksjonssystemet mitt og da orket jeg ikke stresse med det.

 

Jeg har et inntrykk av at Ubuntu-variasjonene ligger litt etter. Jeg har mye større problemer med Xubuntu og Lubuntu, enn med Ubuntu. Dette er vel for så vidt naturlig, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

https://wiki.ubuntu.com/PrecisePangolin/ReleaseSchedule

 

Det skal ikke være noen større endringer fram mot lansering, men bugfiks og småting kan fortsatt endres om det anses for å være viktig. Små kvalitetsoppdateringer kommer nok på løpende bånd den første tida. Jeg kunne godt lagt det inn på første PC nå, men jeg har det ikke travelt og tenkte jeg skulle prøve Kubuntu 12.04 fra helga etter lansering.

Lenke til kommentar

Omnithunder: Det er litt den følelsen jeg sitter med og. I tillegg klarer jeg ikke å bli kvitt følelsen av at Kubuntu er et litt "half-assed"-prosjekt i forhold til Ubuntu (noe det selvsagt er, men jeg syns det er i overkant merkbart.) Dessverre sliter jeg med å finne en annen god debian-basert distro med KDE som primærfokus.

Lenke til kommentar

Omnithunder: Det er litt den følelsen jeg sitter med og. I tillegg klarer jeg ikke å bli kvitt følelsen av at Kubuntu er et litt "half-assed"-prosjekt i forhold til Ubuntu (noe det selvsagt er, men jeg syns det er i overkant merkbart.) Dessverre sliter jeg med å finne en annen god debian-basert distro med KDE som primærfokus.

 

Jeg installerte lubuntu-desktop fra Ubuntu 12.04, og dette fungerer merkelig nok bedre enn Lubuntu. Vet ikke om det samme gjelder for Kubuntu, men du kan jo prøve.

 

Edit: Ellers vet jeg at mange er fornøyd med Linux Mint 12 KDE

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt planer i flere år tok jeg i går steget og gikk over fra Windows 7 til Ubuntu. Og jeg må si det hele er litt uoversiktlig så langt, selvfølgelig en vanesak. Tingen er at det er masse ting jeg vil gjøre og lære meg å bruke, men når jeg googler dette finner jeg som regel kun løsningen til Gnome, og ikke Unity... Ser mange her nekter å gå over til Unity, burde jeg installere en eldre versjon med Gnome?

 

Noen med noen flotte kom i gang tips til en helt fersk Ubuntu bruker, bortsett fra at jeg prøvde det ut for 4 år siden og syntes det egentlig var mer oversiktlig. I tillegg skulle jeg gjerne hatt at når jeg trykker inn hjulet på musa at jeg bare kan dra nedover for å scrolle, finner ikke løsningen i Unity.

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til å oppgradere?

 

batteritidfix, mer snappy Unity og oppdatering av en del programvare

 

..jeg har 2 naboer jeg driver "support" for, og de flytter utenlands 28. april.

 

To(+) veldig gode grunner til å oppgradere. :)

Om dette er rett tidspunkt å oppgradere vet jeg ikke, men som Simen1 skriver er dagens versjon hvertfall veldig nær siste "freeze". Jeg har tidligere oppgradert en uke og to før launch og eneste ulempe var at jeg på launch fikk mye oppdateringer.

Lenke til kommentar
Noen med noen flotte kom i gang tips til en helt fersk Ubuntu bruker..

Ikke prøv å lære deg systemet, bruk det! Får du ikke noe til med en gang, ikke bruk mer enn to minutter på å google det, ta det heller på sikt, det kan være at når du har samme tanke om en uke så vet du nøyaktig hva du skal gjøre. Med andre ord, du brukte mange år på å lære deg Windows, ikke prøv å komme til samme kunnskapsnivå på mindre enn et par måneder med GNU/Linux.

 

/grumpy-my-computer-is-a-tool-guy :)

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt planer i flere år tok jeg i går steget og gikk over fra Windows 7 til Ubuntu. Og jeg må si det hele er litt uoversiktlig så langt, selvfølgelig en vanesak. Tingen er at det er masse ting jeg vil gjøre og lære meg å bruke, men når jeg googler dette finner jeg som regel kun løsningen til Gnome, og ikke Unity... Ser mange her nekter å gå over til Unity, burde jeg installere en eldre versjon med Gnome?

 

Noen med noen flotte kom i gang tips til en helt fersk Ubuntu bruker, bortsett fra at jeg prøvde det ut for 4 år siden og syntes det egentlig var mer oversiktlig. I tillegg skulle jeg gjerne hatt at når jeg trykker inn hjulet på musa at jeg bare kan dra nedover for å scrolle, finner ikke løsningen i Unity.

 

Det er ingenting i veien for å installere Gnome 3 / Gnome shell på Ubuntu. Vil du ha noe som ligner mer på "gamle" Gnome, anbefaler jeg Linux Mint 12 med Cinnamon eller MATE. En god guide her http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=42&t=86813

 

Cinnamon installeres lett fra Synaptic. Cinnamon finnes også for Ubuntu, men foreløpig ikke i siste versjon.

 

Sider som..

http://omgubuntu.co.uk/

http://www.webupd8.org/

http://www.noobslab.com/

..er greie å følge med på for nyheter, tips og triks

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt planer i flere år tok jeg i går steget og gikk over fra Windows 7 til Ubuntu. Og jeg må si det hele er litt uoversiktlig så langt, selvfølgelig en vanesak. Tingen er at det er masse ting jeg vil gjøre og lære meg å bruke, men når jeg googler dette finner jeg som regel kun løsningen til Gnome, og ikke Unity... Ser mange her nekter å gå over til Unity, burde jeg installere en eldre versjon med Gnome?

 

Noen med noen flotte kom i gang tips til en helt fersk Ubuntu bruker, bortsett fra at jeg prøvde det ut for 4 år siden og syntes det egentlig var mer oversiktlig. I tillegg skulle jeg gjerne hatt at når jeg trykker inn hjulet på musa at jeg bare kan dra nedover for å scrolle, finner ikke løsningen i Unity.

Hvis du har planer om å forbli på Linux på lengre sikt ville jeg holdt meg til et DE/Shell med litt pondus og med fremtidsplaner. Med det mener jeg at det ikke er noen vits å klamre seg til Gnome 2.x eller Mint-versjoner som forker det for å tilfredsstille de som ikke takler endringene. Skal du lære deg noe nytt kan du like gjerne lære deg det som er fremtidsrettet.

 

Likevel fins det nok av valg. Unity, Gnome-shell, KDE, XFCE og LXDE for å nevne de mest aktuelle. Kanskje med hovedvekt på de tre første.

 

Ellers er faktisk JohndoeMAKT sitt råd ganske godt (han har generelt en del gode holdninger til data som verktøy og har hatt funksjon som fot plantet på jorden for meg et par ganger når jeg tilsynelatende har begravet meg i for store prosjekter). Du kan se på opplæringen din som en sprint eller som et maraton. Førstnevnte er ikke nødvendigvis mest effektivt og etter å ha brukt systemet en stund kan det godt ende ting du ikke fikk til før faller seg naturlig. Likevel er det ingen skam å spørre om ting her :)

Lenke til kommentar

Takker for gode tips. Tanken var at når jeg først skulle gå inn for å lære meg noe helt nytt, da måtte jeg velge det "beste." Tenker det blir til at jeg holder meg til Unity for nå. Har irritert meg over folk som har klamret seg til XP i en årrekke, så da skulle det bare mangle at jeg er litt fremtidsrettet når jeg nå prøver meg på Linux.

Lenke til kommentar

Takker for gode tips. Tanken var at når jeg først skulle gå inn for å lære meg noe helt nytt, da måtte jeg velge det "beste." Tenker det blir til at jeg holder meg til Unity for nå. Har irritert meg over folk som har klamret seg til XP i en årrekke, så da skulle det bare mangle at jeg er litt fremtidsrettet når jeg nå prøver meg på Linux.

Ignorer hernil akkurat når det gjelder Unity. I siste lanserte versjon (11.10) er Unity fortsat noe tungvindt drit som r langt unna å være klar for prime time. Da det kom var det en gedign forvering, og jeg ville droppe helt å bruke det til 12.04 er klar - kanskje det da faktisk er omtrent på nivå med det det ønsket å erstatte. Men Unity er i dag noe halvsammenrasket skjit de ikke er noen vits i å utsette seg selv for. Det irritrer mye, og forbedrer ingenting.
Lenke til kommentar

Hehe, smaken er som baken^^

 

Selv syns jeg Unity i 11.10 er helt ok, men ser frem til forbedringer i 12.04. Når det er sagt så skal det sies at den delen av Unity jeg foretrekker er global menu og generell plassparing på skjermen, alt+tab og alt+| -funksjonene og virtuelle skrivebord (som ikke er unikt for Unity akkurat). Videre liker jeg hvordan varslinger fungerer. Alt som er start av programmer og åpning av filer bruker jeg Synapse og tildels Nautilus til så den delen av Unity flest har klaget på bruker jeg ikke til vanlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...