Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

http://www.omgubuntu...-tabs-must-die/

 

Jeg liker noen av tankene i artikkelen, men må si jeg ikke helt forstår hvordan 50+ faner i en nettleser skulle takles av en dock :hmm:

 

Det må selvfølgelig føre til en redesigning av dock/shell/DE. Mye sant i det han skriver, hvorfor skal programutviklerne også implementere en funksjon som allerede burde vært håndtert av DE?

 

Desverre vil det ikke fungere med dagens DE tror jeg, nettopp fordi utviklingen ikke har gått den veien. Idéen er god, men krever mye for å klare å gjenomføres, og som vanlig vil nok GNU/Linux gå først, men ting vil ikke ta av før Apple eller Windows også gjør det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns tanken er god. Det er sant at faner er litt malplassert i en del tilfeller. F.eks har jeg flere ganger hatt flere vinduer med Nautilus oppe med flere faner og irritert meg over at jeg måtte sjekke forskjellige vinduer for å se hvor det jeg skulle ha lå. Oppgavebehandling er tross alt noe DE skal ta seg av og legge til rette for og faner blir en applikasjonspesifikk mellomting som liksom ikke passer helt inn alltid.

 

Dog ser jeg vanskelig for meg hvordan titalls faner i en nettleser skulle kunne behandles på en tilfredsstillende måte av en DE/WM uten å kræsje med behandling av oppgaver fra andre programmer. I en flat presentasjon vil jo 50 faner gjøre det nærmest umulig å få oversikt over to vinduer med filbehandling. Videre vil en applikasjonsrettet metode gjøre at hver fane i en nettleser får alt for lite fokus sammenlignet med andre oppgaver i andre programmer.

 

Jeg ser for meg at Gnome sin metode for å gjøre nettsider til applikasjoner kan være en slags mellomting, det at du kanskje vil gi Gmail applikasjonsstatus betyr ikke at de 10 artiklene du har åpnet for å lese litt senere bør få samme status.

 

Jeg tror det kan løses på en smart måte, men jeg tror det trengs mye planlegging ogr grunnleggende nytenkning. Dessverre har vel sutringen rundt Unity og Gnome shell vist at mange er grunnleggende negative til nytenkning og det er gjerne de som roper høyest og svært sjelden har konstruktiv kritikk å komme med.

 

Det hele ligger nok en god stund i fremtiden, men spennende og sannsynligvis nødvendig problemstilling å ha i bakhodet allerede nå når nye programmer og DEs skal utvikles videre.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor katastrofalt dårlig Unitys håndtering av programmer med flere vinduer er i dag (horibelt!), tror jeg neppe vi ser noen gode nyinninger innen det feltet fra den kanten.

 

Om bare Fedora kunne legge fra seg patentredselen sin (eller ihvertfall gjøre det overkommelig å installere det man trenger or å spille videofiler etc) tror jeg det er dn distroen jeg evt. kommer tilo å gå for, hvis jeg skulle bli lei Arch.

 

Over til noe heltannet: Noen som vet om non god MTP-løsning for linux? Finner ikke noe til hvekren gnome, XFCE eller KDE som kan håndtere en nyere Androidtelefon som bruker MTP som standard i stedet for mass storage.

Lenke til kommentar

Ang. tabs så er det i alle fall avgjørende at en erstatning ikke krever flere klikk/tastetrykk/berøringer for å skifte tab/vindu enn det det gjør i dag.

 

Forresten, noen andre som opplever at når dere poster innlegg på forumet (etter oppdateringer), så kommer det "Lagrer innlegg...", men så skjer det ikke noe mer? Må oppdatere siden for å se innlegget.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Om bare Fedora kunne legge fra seg patentredselen sin (eller ihvertfall gjøre det overkommelig å installere det man trenger or å spille videofiler etc) tror jeg det er dn distroen jeg evt. kommer tilo å gå for, hvis jeg skulle bli lei Arch.

 

rpmfusion.org, et par museklikk, så har man de pakkene man trenger. Aldri opplevd krøll, konflikter e.l med pakkene fra rpmfusion, de "føles" som en del av Fedora.

Lenke til kommentar

Når vi allerede er inne på emnet tabs:

 

http://www.youtube.com/watch?v=gtQEBIqjNvs

 

Kvaliteten er litt shitty pga. rar oppløsning, så kan hende at originalen som er å finne på servern min er bedre: link

 

Dette er altså tabs i Firefox som går helt klikk. Skjer ikke med standard theme, men kan like godt være pga. en addon. Vimperator blir også som dere ser grusomt treig når dette skjer.

 

Theme brukt er denne (mørk hos meg pga. transparent, bør/må endres hvis noen skal finne på å bruke den).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

rpmfusion.org, et par museklikk, så har man de pakkene man trenger. Aldri opplevd krøll, konflikter e.l med pakkene fra rpmfusion, de "føles" som en del av Fedora.

Joda, men hvilke pakker trenger man? Det grafiske ad/remove packages-verktøyet som følger med, gjør kun AND/OR søk og nekter å utføre AND søk, noe som gjør det ganske vanskelig finne codecer. Etter å ha installert alt som finnes av gstreamer-plugins fikk jeg fortsatt ikke spilt av en del filer.

 

I tillegg er Wikien deres et sorgens kapittel, i stedet satser de på en dokumentasjonsløsning på nett som dessverre er relativt hjelpeløs, og i illegg stort sett har utdatert innhold. De gangene jeg har lut på noe,har jeg som regel endt opp på en random bogpost på en eller annen persons blogg, enten det eller en halvferdig forumpost-løsning, som ikke en gang forklarer hva den gjør - litt samme problemet som jeg har med Ubuntu mao.

 

Men ellers virker det som et solid arbeid, greit at ting er litt mer ferdig satt opp en på Arch, samtidig som de meste er siste versjon, og ikke tuklet for mye med. Tror nok det kan bli dagligbruks-dstroen min på sikt.Mange tredjepatslevrandører har jo rom/Fedora-pakker, men savnet etter noe som tilsvarer AUR er fortsatt merkbart.

 

Har fedora noe tilsvarende Ubuntu/debians løsning som lar deg lage en pakke av nedlastet kildekode stedet for å installere, slik at elle endringer enkelt kan avinstalleres? Og vil dette også funger på binære tar.gz-nedlastninger som enkelte tredjeparter gjerne legger ut med stygge install-script?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Tja, med mplayer, VLC og XBMC som jeg bruker har jeg aldri manglet en codec.

 

Du kan lage pakker av kildekode med rpmbuild (i pakken rpm-build). Det kan imidlertid være litt kinkig, man må lage en såkalt SPEC-fil hvor man peker til kildekoden, setter opp avhengigheter etc. Jeg har ikke fiklet så mye med det.

Lenke til kommentar

Får komme med en liten fortelling. Jeg fiklet litt med laptopen min i går kveld (vel, natt) og så på hva synaptics-driveren var i stand til. Jeg har fra tidligere hatt twofinger scroll, men nå har jeg konfigurert horizontal scroll i Firefox til å tolkes som back/forward (haha! suck on that, macfags!). Blir mer og mer imponert over egenskapene til laptopen, tatt i betraktning at den kostet 6000 kroner for to år siden.

Lenke til kommentar

Del: Jeg vil helst at Dolphin/KDE viser enheten som en montebar enhet i enhetslisten til venstre, slik det gjøres i Windows. Ser dessverre ikke ut til at noen av DE/filutforskerne støtter dette atm, noe som er litt synd ettersom det blir mer og mer vanlig.

 

@Sokkalf, ok, det hlrtes litt ut som Arch sine PKGBUILDs. Ingen checkinstall-funksjonalitet altså? Jeg skulle spille av en helt vanlig .mkv-fil med H264 i avspilleren som følger med XFCE-sinen til Fedora 16, og det klarte den ikke.

 

Forbasket irriterende at den Ad/remove packages-saken ikke støtter AND-søk hvem i ¤#%&)(/%#¤ mener det duger til å søke gjennom 50k pakker?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Får komme med en liten fortelling. Jeg fiklet litt med laptopen min i går kveld (vel, natt) og så på hva synaptics-driveren var i stand til. Jeg har fra tidligere hatt twofinger scroll, men nå har jeg konfigurert horizontal scroll i Firefox til å tolkes som back/forward (haha! suck on that, macfags!). Blir mer og mer imponert over egenskapene til laptopen, tatt i betraktning at den kostet 6000 kroner for to år siden.

 

Sjekk ut touchégg. Med det så kan du swipe mellom workspaces.

Lenke til kommentar

Del: Jeg vil helst at Dolphin/KDE viser enheten som en montebar enhet i enhetslisten til venstre, slik det gjøres i Windows. Ser dessverre ikke ut til at noen av DE/filutforskerne støtter dette atm, noe som er litt synd ettersom det blir mer og mer vanlig.

Er for øyeblikket på påskefjellet, så får ikke testet. Men av det jeg husker så kommer MTP device automatisk opp i tray i KDE. Applikasjoner som Amarok vil også få dem opp automatisk. Husker ikke Dophin, men er du sikker på at du ikke får den opp der med oppdatert mtplib? Enig i at det burde funke.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...