del_diablo Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Litt googeling påsto at testdisk skulle fungere, noe annet påstå ddrescue(gddrescue?). Noe annet påstå at ultimatebootcd også kom med noe, men vet ikke hva det er for noe. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Har en ubegrunnet oppfatning av at det ikke finnes så mange bra tools for data recovery i tilfelle filsystem metadatakorrupsjon?For eksempel, la oss si at jeg har et raid som underbygger en stor ext4-partisjon. Dersom et eller annet korrumperes og metadataene for partisjonen forsvinner, hvilke muligheter har jeg for å kunne evt. mounte partisjonen og recovre filene jeg allerede har?Spørs hvilken raid løsning du har. I linux er mdadm vanlig å bruke for software raid, du finner mye google hits for ymse recovery der. For korrupt filsystem ansees ext3 og ext4 for å være godt dekket gjennom standard verktøy. Hadde noe dårlig ram på en maskin som lot meg teste det ved gjentatte anledninger før jeg endelig rotet meg til å finne det egentlige problemet. Btrfs begynner å komme seg, men her har du alt på en gang (raid innebygget i filsystemet), så recovery verktøy ansees ikke som ferdig der ennå. Det stopper ikke Oracle fra å nå tilby det til sine kunder (hovedutvikleren av btrfs er Oracle ansatt).Well shit. Noen som har en anbefalning til recovery software?For partisjoner har jeg dekket det her:http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/For_entusiasten_og_bedriften#Fra_speiling_av_disk_til_bit-kirurgi Jeg foreslår Xubuntu istedenfor Ubuntu + xubuntu-desktop, og plutselig betyr det Arch + XFCE? Wat. Sorry, skjønner ikke hva du vil frem til. Lenke til kommentar
TomatKet Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Jeg bare lurer på en ting. Jo flere "apps" jeg laster inn til Ubuntu, jo treigere blir det. Jeg vet jo at dette er en selvfølge, men det blir ikke så treigt i Windows. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Jeg bare lurer på en ting. Jo flere "apps" jeg laster inn til Ubuntu, jo treigere blir det. Jeg vet jo at dette er en selvfølge, men det blir ikke så treigt i Windows. Selvfølge? Jeg visste ikke engang at det ble treigere. Hvor har du hørt dette? Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Nei, det blir ikke treigere. Kun nye tjenester kan ha den effekten, og da normalt fordi du går tom for ram. Applikasjoner vil ikke gjøre systemet tregere overhodet. Lenke til kommentar
TomatKet Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Jeg har 4GB Ram. Dette fungerte da utmerket i Windows 7 og Windows 8. Er det slik at Ubuntu/Linux generelt krever mer ram? Til info har jeg en i7 2670QM og Nvidia GTS540. Så på det punktet har jeg mer enn nok kraft. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Da vil du ikke merke noe til at du installerer ekstra pakker med mindre det er en minnelekkasje i noen av pakkene. Endret 24. mars 2012 av Del Lenke til kommentar
TomatKet Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Har Ubuntu noen oppgavebehandler? Søkt litt på internett, men finner ikke stort. Savner stort å se hvor mye prosessoren ligger på, og hvor mye ram som blir brukt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Programmet heter system monitor eller lignende, du finner det hvis du titter blant det som er installert. Lenke til kommentar
TomatKet Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Tusen takk! Jeg fant det. Skal faen meg ALDRI skifte tilbake til Windows eller OS X. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Installerte programmer påvirker ikke ytelsen til systemet. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Pfft. Ubuntu LTS har før EOL så utdatert programvare at man ikke kan loge seg inn flere steder/bruke flere sider fordi du får beskjed om at nettleseren din er for gammel. Ikke-LTS oppdateres hver 6. måned. Advarsel: Major breakage-risk ahead! What? Ubuntu 10.04 har siste Firefox og Flash (de begynte å oppdatere Firefox etter at Mozilla kuttet støtten for 3.6). Selv kjører jeg Google Chrome, som oppdateres fra Google sin pakkebrønn. Ellers har jo Firefox hatt PPA hele veien. BankID fungerer fint med OpenJDK. Det fine med LTS er dessuten at det finnes PPA for alt mulig. PPA-ene X-updates og Lucid-bleed gir det nyeste innen skjermdrivere og alt mulig innen multimedia. Uansett hvilken Ubuntu-versjon jeg kjører legger jeg inn WINE sitt PPA. Kjører jeg en nyere Ubuntu-versjon ender jeg ofte opp med i legge inn mange PPA-er likevel, for å få siste versjon av de programmene jeg bruker mest. Har man ny veldig ny HW kan selvfølgelig 10.04 bli problematisk. Selv kjører jeg 10.10-kjernen (fra 10.04 sin pakkebrønn), da 10.04-kjernen ikke støtter TRIM (kjører SSD). Siste NVIDIA-driver får jeg fra X-updates PPA. HP har PPA med driver for den nye fancy skriveren min. Ser liten grunn til å gå bort fra GNOME 2 + Docky + Synapse (launcher). Kjører GNOME Shell på netbook og Unity i VM. Ikke like effektiv der, dessverre. GNOME Shell får gjennomgå ganske hardt i denne grundige testen av Fedora 16: http://www.tomshardw...eview,3155.html Endret 24. mars 2012 av oj88 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Jeg sitter fortsatt og venter på Canonical's HUD: Er da bare å trykke ALT, det? Ihvertfall hvis du kjører 12.04 allerede. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) For partisjoner har jeg dekket det her:http://wiki.diskusjo...til_bit-kirurgi Takker, men viser seg at det er bare Parted som tuller seg. Sorry, skjønner ikke hva du vil frem til. Nei, jeg skjønner ikke helt hva du sier heller, så da kan vi bare la det ligge på det. Er da bare å trykke ALT, det? Ihvertfall hvis du kjører 12.04 allerede. Slik som jeg har forstått det må programmene følge en API som gjør dette mulig. Menyene vil fortsatt være der, men du kan bruke HUD-en til samme formål. Jo flere "apps" jeg laster inn til Ubuntu, jo treigere blir det. Jeg vet jo at dette er en selvfølge, men det blir ikke så treigt i Windows. Er dette ett problem du har eller bare noe du lurer på? Med mindre ett program sliter med en stor minnelekkasje eller noe lignende skal ikke dette være ett problem. Linux bruker forøvrig mye mindre RAM enn Windows, jeg bruker ~200MB når systemet idler (dvs. kun window manager, X og annet smådill). Endret 24. mars 2012 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Spørs hva du bruker. Med KDE og alt påslått går det ram så det suser Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Nåh, selv med 1gb til nepomuk har jeg bare bruk ~10% RAM. :-D Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Heh, heldigvis har Sebastian og de andre fått ryddet opp bra i Nepomuk. Gleder meg til å hoppe over på KDE 4.8. Hadde sikkert gjort det i helgen hadde det ikke vært for alt tullballet i altinn tråden. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 (endret) Altinn-tråden? Hjelper forresten at jeg oppgir i prosent. Tror KDE tar ~1.5-2GB Edit: + firefox og thunderbird. Endret 24. mars 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1424347&st=0 du vet den som kneler hvert år når folk trenger den. Nedetiden var kun fra tirsdag til fredag denne gangen Lenke til kommentar
TomatKet Skrevet 24. mars 2012 Del Skrevet 24. mars 2012 Problem løst. Re-innstalerte ubuntu, og nå fungerer alt knirkefritt. Meget fornøyd. Oppstarten er kjapp, og alt er meget "snasent". Forelsket meg helt i Ubuntu. Chrominum er jo helt fantastisk. Supporten fra Ubuntu sin side er meget bra. Sees aldri Windows, sug meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå