Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en ubegrunnet oppfatning av at det ikke finnes så mange bra tools for data recovery i tilfelle filsystem metadatakorrupsjon?For eksempel, la oss si at jeg har et raid som underbygger en stor ext4-partisjon. Dersom et eller annet korrumperes og metadataene for partisjonen forsvinner, hvilke muligheter har jeg for å kunne evt. mounte partisjonen og recovre filene jeg allerede har?

Spørs hvilken raid løsning du har. I linux er mdadm vanlig å bruke for software raid, du finner mye google hits for ymse recovery der. For korrupt filsystem ansees ext3 og ext4 for å være godt dekket gjennom standard verktøy. Hadde noe dårlig ram på en maskin som lot meg teste det ved gjentatte anledninger før jeg endelig rotet meg til å finne det egentlige problemet. Btrfs begynner å komme seg, men her har du alt på en gang (raid innebygget i filsystemet), så recovery verktøy ansees ikke som ferdig der ennå. Det stopper ikke Oracle fra å nå tilby det til sine kunder (hovedutvikleren av btrfs er Oracle ansatt).

Well shit. Noen som har en anbefalning til recovery software?

For partisjoner har jeg dekket det her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/For_entusiasten_og_bedriften#Fra_speiling_av_disk_til_bit-kirurgi

Jeg foreslår Xubuntu istedenfor Ubuntu + xubuntu-desktop, og plutselig betyr det Arch + XFCE? Wat.

Sorry, skjønner ikke hva du vil frem til.
Lenke til kommentar

Pfft. Ubuntu LTS har før EOL så utdatert programvare at man ikke kan loge seg inn flere steder/bruke flere sider fordi du får beskjed om at nettleseren din er for gammel. Ikke-LTS oppdateres hver 6. måned. Advarsel: Major breakage-risk ahead!

 

What? Ubuntu 10.04 har siste Firefox og Flash (de begynte å oppdatere Firefox etter at Mozilla kuttet støtten for 3.6). Selv kjører jeg Google Chrome, som oppdateres fra Google sin pakkebrønn. Ellers har jo Firefox hatt PPA hele veien. BankID fungerer fint med OpenJDK. Det fine med LTS er dessuten at det finnes PPA for alt mulig. PPA-ene X-updates og Lucid-bleed gir det nyeste innen skjermdrivere og alt mulig innen multimedia. Uansett hvilken Ubuntu-versjon jeg kjører legger jeg inn WINE sitt PPA. Kjører jeg en nyere Ubuntu-versjon ender jeg ofte opp med i legge inn mange PPA-er likevel, for å få siste versjon av de programmene jeg bruker mest.

 

Har man ny veldig ny HW kan selvfølgelig 10.04 bli problematisk. Selv kjører jeg 10.10-kjernen (fra 10.04 sin pakkebrønn), da 10.04-kjernen ikke støtter TRIM (kjører SSD). Siste NVIDIA-driver får jeg fra X-updates PPA. HP har PPA med driver for den nye fancy skriveren min. Ser liten grunn til å gå bort fra GNOME 2 + Docky + Synapse (launcher). Kjører GNOME Shell på netbook og Unity i VM. Ikke like effektiv der, dessverre.

 

GNOME Shell får gjennomgå ganske hardt i denne grundige testen av Fedora 16:

http://www.tomshardw...eview,3155.html

Endret av oj88
Lenke til kommentar
For partisjoner har jeg dekket det her:

http://wiki.diskusjo...til_bit-kirurgi

 

Takker, men viser seg at det er bare Parted som tuller seg.

 

Sorry, skjønner ikke hva du vil frem til.

 

Nei, jeg skjønner ikke helt hva du sier heller, så da kan vi bare la det ligge på det. :)

 

Er da bare å trykke ALT, det? Ihvertfall hvis du kjører 12.04 allerede.

 

Slik som jeg har forstått det må programmene følge en API som gjør dette mulig. Menyene vil fortsatt være der, men du kan bruke HUD-en til samme formål.

 

Jo flere "apps" jeg laster inn til Ubuntu, jo treigere blir det. Jeg vet jo at dette er en selvfølge, men det blir ikke så treigt i Windows.

 

Er dette ett problem du har eller bare noe du lurer på? Med mindre ett program sliter med en stor minnelekkasje eller noe lignende skal ikke dette være ett problem.

 

Linux bruker forøvrig mye mindre RAM enn Windows, jeg bruker ~200MB når systemet idler (dvs. kun window manager, X og annet smådill).

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Problem løst. :D

 

Re-innstalerte ubuntu, og nå fungerer alt knirkefritt.

 

Meget fornøyd.

 

Oppstarten er kjapp, og alt er meget "snasent".

 

Forelsket meg helt i Ubuntu. Chrominum er jo helt fantastisk. Supporten fra Ubuntu sin side er meget bra.

 

 

Sees aldri Windows, sug meg. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...