Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da misforstod jeg rimelig stygt. Denne Altinn diskusjonen går meg på nervene. Lurer på hvor mange astroturfere Microsoft og deres gullpartnere har som lager kvalme rundt omkring på nettet.

Altinn er nok til få hvem som helst til å kaste seg på flaska ...

 

Jeg siktet ikke til noen bestemt; har bare lagt merke til at det er et par som snakker mye om Arch - de deler både gleder og sorger. Sammenlignet med enkelte Canon/Nikon "sauer" borte på foto-delen så er det rimelig snilt.

Lenke til kommentar

Da misforstod jeg rimelig stygt. Denne Altinn diskusjonen går meg på nervene. Lurer på hvor mange astroturfere Microsoft og deres gullpartnere har som lager kvalme rundt omkring på nettet.

Mener du at de ikke går ut og sier "Det var en tabbe å bruke Sharepoint som bruker fjorten ganger mer ressurser enn de gratis og langt mer tilpansingsdyktige alternativene som kunne vært implementert lettere og skalerer bedre?" :p

 

Men driver de virkelig og sprer FUD om opensource-cachen? Nå er det vel fantastisk usannsynlig at det er FLOSS-cachen i seg selv som skulle være problemer, men jeg lurer på hvem i H... som mener det er en god idé å cache en personlig, privat side for en innlogget bruker?

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg var mektig lei av WIndows, så prøvde meg på Ubuntu i dag. Meget fornøyd! Veldig vanskelig i starten.

 

Jeg har mange spørsmål som jeg ikke klarer å løse.

 

Jeg har lastet ned Wine, men får ikke iTunes til å fungere, det står bare at jeg må reinstalere iTunes, som jeg ar gjort flere ganger.

 

Hvordan får jeg innholdet som jeg har fra Windows inn til Ubuntu?

 

Når jeg kobler inn min eksterne harddisk i Linux (ubuntu) så dukker det ikke opp noe. finner den heller ikke under min maskin? men i windows fungerer det. det virker som ubuntu ikke finner den.

 

hvordan avinstalere programmer? sliter med det også.

 

når jeg laster ned utorrent for linux, så klarer jeg ikke å åpne opp filen, wtf?

 

 

hilsen fornæyd nybegynner

Endret av TomatKet
Lenke til kommentar

Drit i itunes, lær deg amarok, eller en litt lettere spiller hvis du har lite ram. Drit i utorrent, bruk ktorrent. Wine brukes kun til nødsfall. Ubuntu har eget program for installering og avinstallering av programmer, slik som market på android og appstore på ios. Ekstern disk skal komme rett opp hvis den er USB, hvis det er en SATA disk skal den fortsatt komme opp i filutforsker. Bruker ubuntu nautilus ennå?

Lenke til kommentar

takker for hjelp. man trenger ikke virus program til ubuntu har jeg hørt?

 

jeg vil også gjerne ha det jeg har på den innebygde harddisken over til ubuntu. hvordan gjør man dette?

 

 

skal legge på en video imorgen, med det som skjer når jeg plugger inn den eksterne harddisken.

Lenke til kommentar

Well shit. Noen som har en anbefalning til recovery software? Jeg sitter og installerer Gentoo, så slettet jeg 2 viktige partisjoner fordi FDISK faen ikke viser ting på en brukbar måte (slettet extended partisjon, tydligvis forårsaket det at to partisjoner som ikke lå under den forsvant).

 

Jeg har ikke skrevet noe mer enn partition table, så det burde gå bra.

 

EDIT: Fdisk viser partisjonene nå. Parted gjør fortsatt ikke dette. Da går jeg utifra at de fortsatt ligger der.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent, så har du kun uttalt at Arch fungerer for deg.

 

Selvfølgelig gjør jeg det når noen sier at Arch er noe herk eller ikke funker bra.

 

Trenger ikke å være fanboy av den grunn. Det blir bare dumt.

 

Jeg kjørte forøvrig Debian på laptopen før jeg begynte med Gentoo-prosjektet mitt.

 

Åh herregud, snakk om nerdestorm i vannglass. Jeg er da vel ingen gnome2+ubuntu fan. Det var heller ikke så jævlig fjernt å lese mellom linjene at Kay vel så godt så for seg Arch som XFCE.

 

Jeg foreslår Xubuntu istedenfor Ubuntu + xubuntu-desktop, og plutselig betyr det Arch + XFCE? Wat.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på i rollen som deltidslinuxbruker:

Har en ubegrunnet oppfatning av at det ikke finnes så mange bra tools for data recovery i tilfelle filsystem metadatakorrupsjon?For eksempel, la oss si at jeg har et raid som underbygger en stor ext4-partisjon. Dersom et eller annet korrumperes og metadataene for partisjonen forsvinner, hvilke muligheter har jeg for å kunne evt. mounte partisjonen og recovre filene jeg allerede har?

Vet man har typisk e2fsck, men det krever vel en viss tilstedeværelse av filsystem for i det hele tatt å kunne kjøre? Utover det - hva finnes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...