Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Dette er ting jeg tenker på, JohndoeMAKT, som for meg som ikke har praktisk erfaring er vanskelig å vite. Det jeg har sett av guides går skjelden dypere enn å starte apache og legge inn Hello World i www. Har allerede endret loggnivå men skal se på de andre forslagene.

 

Ikke godt konfigurert er egentlig ikke riktige ord, men heller at det er vanskelig å forstå for selv grunnleggende funksjonalitet siden bakgrunnen ikke er der hos meg. Dette handler mest om jeg er usikker på hva som er akseptert standard, og innstillingene jeg gjør kan jo utgjøre en sikkerhetsrisiko. Er det anbefalt å kjøpe litteratur eller finnes det andre kunnskapskilder for innføring i konfigurasjon av LAMP som heller anbefales?

 

Bruker apache.org for å løse de problemene som dukker opp. LAMP gir så store muligheter, og det syntes lett å gå seg bort i mulighetene. Dog finnes ingen snarvei. Det er i allefall spennende. :) Takk for tips.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig spilt noen runder med OpenRA (http://openra.res0l.net/), som bringer tilbake gode spillminner. Men det har vært noe plagsomt at spillet går ganske tregt til tider, jeg fant etter hvert ut at det skyldes at motstanderen sender 200+ infanteri mot basen, og den dårlige optimaliseringen gjør at pathfindingen blir for tung :p God unnskyldning for å kjøpe ny PC ;) Det ble etter hvert et slags forvarsel på hver bølge av angrep fra fienden.

 

BTW: OpenRa fungerer ikke på alle versjoner av Mono(!), på en Ubuntu 11.10-maskin måtte jeg inn med pakken fra 11.04.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Elsker disse kampanjene som gir meg muligheten til å gi litt tilbake til gode prosjekter. For tiden Kdenlive, en åpen videoeditor alle burde se nærmere på. Sjekk ut kdenlive i denne supre serien:

http://opensource.com/life/11/11/introduction-kdenlive

Skal du være med på kampanjen er det bare tida og veien, pengene er snart i boks. Jeg la inn $100:

http://www.indiegogo.com/kdenlive-re?a=503754

Lenke til kommentar

Prøver det med jevne mellomrom, og kdenlive har fått mye funksjonalitet over et par år. Problemet dette prosjektet har er stabilitet, ytelse og kodek-støtte(delvis). Det mangler altså kvaliteten som en del konkurrenter har. Jeg håper at prosjektet snart kan komme på et nivå der jeg trygt kan anbefale det til mindre avanserte brukere.

 

BTW, Pinnacle har horribel stabilitet...

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Har ikke testet, men avhcd skal være støttet. Nå skal kdenlive i siste versjon ha støtte for proxy-clip, og da burde alle formater gå smooth. Siste jeg sjekket var ikke proxy-funksjonaliteten stabil, men det er noen revisjoner siden, så jeg vil tro det funker greit nå.

 

Når det gjelder encoding bruker kdenlive ffmpeg, og denne støtter forsåvidt både flertråding og gpu-aksellerering, så du får nok langt over 10% av premiere.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Min erfaring da jeg prøvde for noen få måneder siden var at lavoppløst video gikk ganske greit, men høyoppløst video(f.eks. AVCHD som nyere kamera bruker) blir veldig tungt å redigere, og det har stor betydning for flyten i redigeringen hvor greit det blir med forhåndsvisning på effekter og lignende. Den dagen ordentlig akselerasjon kommer på plass vil selv en relativt svak maskin med et middels skjermkort ha ingen vansker med videoredigering, og det tror jeg vil ha stor innvirkning på programmets suksess, og til å lokke brukere over til Linux.

 

ffmpeg støtter mange kjerner ja, men ikke GPU-akselerasjon (som standard i det minste)

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Sette opp passordinnlogging på en mappe i Apaches default webroot:

 

sudo mkdir /var/www/files

sudo chown user:user /var/www/files

htpasswd -c /var/www/files/.htpasswd user

echo -e "AuthUserFile /var/www/files/.htpasswd\nAuthName Sekrit\nAuthType Basic\nrequire valid-user\nOptions +indexes" > /var/www/files/.htaccess

 

Legge en fil tilgjengelig til nedlasting:

ln -s /home/hernil/Ubuntu-10.04.iso /var/www/files

Lenke til kommentar

Nei, "user" er et hvilket som helst brukernavn du vil at det skal være mulig å logge inn med. Du kan også legge til flere brukere:

 

htpasswd -c .htpasswd jon

htpasswd .htpasswd per

htpasswd .htpasswd janne

 

Og ja, resten er bare å symlinke det du ønsker tilgjengelig til /var/www/files

Husk at du kan endre til Options -indexes om du ikke vil at Apache skal vise alle filer tilgjengelig som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...