Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har noen fått anledning til å teste nye Xeon E5 med GNU/Linux?

Hvor får jeg kjøpt?

 

Jeg skal nok om et par uker sette sammen to servere med så mye CPU-omph som mulig for så lite penger som mulig. Jeg ser på i7 3930k til omtrent 3900,- uten moms.

Nextron.

 

Jeg drømmer om et par E5-2687W...

Lenke til kommentar

Dersom du leier et co-location skap hos en rimelig leverandør blir nok bare prisen et par ganger så høy, men det er likevel en grei besparing når du skal ha noe så enkelt som en boks som kverner video. Kontrollapplikasjonen håndterer at noder legges til og faller ut.

Det finnes en mellomting mellom at en node faller helt ut, og at den gjør jobben den er satt til. Minnefeil er et typisk problem som kan gi mange rare utslag. Disker og strømforsyning som tar kvelden er også vanlig. Derfor var jeg nysgjerrig på hvordan erfaringen din er i forhold til å kjøre jobbene på noder med dårlig RAS. Blir det en del knot?
Lenke til kommentar

Hva betyr RAS i denne sammenhengen?

 

EDIT: Det jeg kan legge til er at jeg kan huske fire issues det siste året. En maskin har fått en kernel panic. To har droppet NFS-tilkoblingen og ikke fått den opp igjen og strømmen gikk en gang som tok ut alle nodene.

 

Ved kernel panic ble den rebootet og 15 sekunder senere er den tilbake på jobb, ved NFS-problemer er en manuell fstab -a løsningen og når strømmen gikk startet vi de virtuelle backup maskinene hos Elastichost til problemet ble løst.

 

Så si at det er omtrent ett problem med én node i kvartalet, og disse har kjørt i omtrent to år.

 

EDIT2: Etter omtrent to år er disse maskinene utdatert mtp. effekt og strømbruk, så vi har ikke opplevd maskinvarefeil enda. Vi har allerede faset ut to quad core 2.4GHz som ble for trege.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Med andre ord gode erfaringer med å bruke standard desktop oppsett. Fordel med å være en mindre aktør med fleksibilitet, og behov som ikke krever høy oppetid.

Vi har også god erfaring med å bruke standard desktop oppsett i mange tilfeller; det som er viktig i slike tilfeller, er å ikke kjøpe de aller billigste komponentene :)

Lenke til kommentar

pacman -Syu -> broken fglrx

 

:thumbdown:

 

Fin måte å feire bursdagen på.

AMD er som vanleg ikkje interisert I å støtte nye versjoner av Xorg frå dag ein. Ikkje forvent å sjå støtte for 1.12 før suse/ubuntu tar den i bruk i neste utgåve. Noko som er synd fordi 1.12 har store forbetringer når det gjeld multitouch/tablet o.l.

 

Archlinux stlutta å pakke catalyst p.g.a. at det tok evigheter før dei støtta nye versjoner av Xorg, og p.g.a, mangelfull/dårleg respons frå amd, sjølv på den private support epostlista for distributører/utviklere som amd drifter.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Fullt klar over dette. Ikke første gang jeg krasjer i samme vegg pga. FGLRX. Nå sitter jeg på xf86-video-ati igjen, men den dårlige powermanageren irriterer meg hver jævla gang jeg bruker denne driveren.

 

Skulle ønske jeg hadde Intel-kort, da det er kun de som har dugelige OSS-drivere akkurat nå. Nouveau er på vei ett sted, og er vel i bedre tilstand enn xf86-video-ati, men Intel virker fortsatt som de har de beste OSS-driverne (så lenge du ikke går inn på GMA500 serien).

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Noen som har fulgt med på programvare for teknisk tegning? Tenker på tegninger beregnet for å søke byggesaker. Såvidt jeg kan se funker Google Sketchup i wine, openoffice draw har noe funksjonalitet, blender gjør mye, men er kanskje ikke så enkel å lære.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppdatere på nettverkssaken.

 

Jeg har funnet kilden, og den er faktisk ikke serveren. Når en annen stasjonær i heimen (som sliter med driveren til realtek-kontrolleren) må bufre video o.l. fra NFS sliter hele serveren. Når jeg gjør det fra en av de andre maskinene (f.ex. HTPCen) er det ingen problemer, som er grunnen til at jeg tidlig utelukket akkurat det.

 

Så var det å løse det, da. Tror jeg må prøve en annen driver, den skal visstnok være problatisk

 

Idéer tas imot med takk.

Lenke til kommentar

Noen som har fulgt med på programvare for teknisk tegning? Tenker på tegninger beregnet for å søke byggesaker. Såvidt jeg kan se funker Google Sketchup i wine, openoffice draw har noe funksjonalitet, blender gjør mye, men er kanskje ikke så enkel å lære.

 

Qcad CE, Cademia?

 

Spørs hva du ønsker å gjøre, da.

Lenke til kommentar

Qcad CE er vel en av de beste frie autocad-etterligningene. Glimrende til å tege tekniske strektegninger i både 2D og 3D, målsette og lage viewports med proffe tittelfelt. Men det krever sikkert en kvelds trening før tegningsarbeidet begynner å flyte.

 

http://www.osalt.com/autocad

http://www.blender3darchitect.com/2010/07/list-of-open-source-and-free-alternatives-to-autocad/

 

Jeg har bare fyrt opp programmet noen få ganger for lett uttesting. Men jeg har god erfaring med Autocad så det gjør det litt lettere å vite hva man vil og hvor man skal lete etter ting.

 

Jeg vet ikke om noen gode åpne BIM-programmer så dere må gjerne si i fra om dere vet om det. BIM vil si at man ikke tegner så mye streker og sånt, men søker frem predefinerte eller egendefinerte bygningselementer "byggeklosser" som bjelker, plater osv og pusler de sammen. Med Qcad CE har man ikke noe bibliotek over bygningselementer, men tegner hver detalj fra bunnen av. Skjønt man kan selvsagt lage blokker av streker som kan kopieres, men det er ikke lagt opp som et søkbart bibliotek slik grunntanken med BIM er.

 

Når modellen er klar roterer du bare den til en passende vinkel, klipper ut og limer inn i Gimp, oppå et foto av bygget og bakken som skal utvides. Litt triksing med lag og transparens så ser det nesten profesjonelt ut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...