Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende ja, at det er alt rundt som heller har mer å si enn akkurat hvor grafikken behandles. Men om det kjører i kernel så har man jo i utgangspunktet "ubegrenset" spillerom - men er det noe her som kun kan oppnås i kernel mode som man ikke har tilgang til i user mode (mao. at Windows har en fordel)?

Lenke til kommentar

Bruker ofte split view (F3) i Dolphin, og irriterer meg over at jeg ikke kan hoppe mellom raskt med en shortcut (du kan dog bruke tab,tab,tab...,tab, men det er treigt). Fant en bug report på akkurat dette temaet, men den er altså ikke løst (selv om den er fra 2008, står til og med som NEW :p). Er det mulig å lage en egen shortcut selv, en eller annen hack?

 

Raskeste nå er å bruke musa :(

Lenke til kommentar

Hadde en forelesing på torsdagen som tok for seg forskjellene i systemarkitekturen til Windows og Linux, og der ble det blant annet nevnt at Linux har valgt å pushe endel systemfunksjoner ut i user mode vs. å ha det meste i kernel mode, og dette gjelder også da f. eks GUI (vanligvis basert på X). I Windows derimot kjørte både grafikkdriverne og Windows' GUI i kernel mode. Husker ikke helt hva som ble sagt, men utgangspunktet er i alle fall at det er mer komplisert å arbeide i kernel mode siden hvis noe går galt - så kræsjer sannsynligvis hele systemet i motsetning til hvis man kjører noe i user mode. Fordelen er vel da at man har tilgang til flere ressurser.

 

Spørsmål mitt er da; siden Windows har GUI-biten + grafikkdrivere i kernel mode, vil det si at Windows i utgangspunktet er bedre rustet for å kjøre grafikkrevende prosesser, da hovedsaklig spill? Eller vil alle andre faktorer gjøre en så stor forskjell at Linux vil være raskere der?

 

Windows gjorde vel en stor jobb med Vista hvor de flyttet mye av grafikkbiten (også en del av driveren) til user mode, såvidt jeg husker.

 

Forskjellen på linux og Windows her tror jeg ikke er så stor når et spill har "optimale forhold" begge steder. (Kjøring gjennom WINE e.l. kan ikke ses på som optimalt)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Bruker ofte split view (F3) i Dolphin, og irriterer meg over at jeg ikke kan hoppe mellom raskt med en shortcut (du kan dog bruke tab,tab,tab...,tab, men det er treigt). Fant en bug report på akkurat dette temaet, men den er altså ikke løst (selv om den er fra 2008, står til og med som NEW :p). Er det mulig å lage en egen shortcut selv, en eller annen hack?

 

Raskeste nå er å bruke musa :(

Du kan jo patche dolphin. Det er ganske enkelt, bare legg til følgende kode sammen med de andre actionene her:

https://projects.kde.org/projects/kde/kde-baseapps/repository/entry/dolphin/src/dolphinmainwindow.cpp?rev=KDE%2F4.8#L1652

 

KAction* toggle_view = actionCollection()->addAction("toggle_active_view");
toggle_view->setText(i18nc("@action:inmenu View", "Toggle Active View"));
toggle_view->setShortcut(Qt::CTRL | Qt::Key_G);		
connect(toggle_view, SIGNAL(triggered()), this, SLOT(toggleActiveView()));

Også må du rekompilere dolphin.

 

Jeg har ikke testet det, men jeg tror det skal funke.

 

 

Edit:

 

PKGBUILD: dolphin-toggle-view.tar.gz

Endret av FraXinuS
Lenke til kommentar

Transkode video. Jeg trenger cores og minnebåndbredde og ellers så lite som mulig.

 

Vi har i dag fire hexa core og fire quad core maskiner og har lyst på mer kraft. Jeg har som vane å kjøpe fra Komplett og ser at det eneste SB-E de har med seks kjerner til OK pris er i7 3930K hvor det koster 15k for to komplette maskiner uten moms.

 

Jeg vil trolig på fredag legge inn en bestilling på de to maskinene.

Lenke til kommentar

15k for to stykk, altså 7500,- stykket. Jeg glemte forøvrig en viktig del i regnestykket: strøm.

 

Mest CPU-kraft per watt per fysisk maskin per krone er den egentlige prioriteringen. AMD er helt ute av regnestykket når det kommer til CPU-kraft/watt. Angående prioriteringen på så få fysiske maskiner som mulig er grunnen at vi per i dag produserer fire til åtte forskjellige formater (codecs og bitrates), så én jobb vil aldri utnytte mer enn maks åtte maskiner, så i tider uten kø vil vi tape effektivitet på å ha flere maskiner.

 

Med andre ord: Flest mulig Intel-kjerner på én sokkel sett bort fra toppmodellen ($9999 USD) er hva som passer oss best.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Det var klønete skrevet, jeg hadde handlekurven på Komplett forran meg og rundet bare og skrev inn tallet.

 

500GB disk, nVidia 210 silent, ASUS x79 2011 hovedkort, 4x2GB RAM (quad channel), A4tech kabinett til 300,-, 500W Silver Power PSU, Cooler Master 212 og Intel-prosessoren til 3900,-.

Lenke til kommentar
Det at du ikke kan utnytte mer enn en makin per format er vel en ulempe?

Med dagens kildemateriell er det egentlig ikke et problem. Det meste av video vi transkoder er et par minutter lange og en hexa core dytter ut omtrent 200 FPS som er omtrent 7x real time. Med first pass/second pass er vi nede i 3x real time som betyr en produksjonstid på omtrent ett til tre minutter på åtte formater i parallell. (H.264/VP8, 360p/468p/540p/720p)

 

Skal du dele et format over flere maskiner må du dele fila opp i flere segmenter og til slutt sy sammen resultatet, noe vi har vurdert å implementere, men for 99% av innmaterialet er det ikke hensiktsmessig for å spare et par sekunder.

Lenke til kommentar

De kjører Ubuntu Server uten monitor tilkoblet, så skjermkortet er der bare for installasjonen og for å sørge for at maskinen booter. (Mange systemer kan ikke kjøre 100% headless)

 

Encoding med GPU og andre spesialprosessorer som Intels Quick Sync (?) er faktisk en ganske trist historie. Det finnes ofte bare én driver som er Windows only, støtter bare én codec (H.264) hvor du ikke kan stille bildekvalitet eller codec-kompleksitet og som egentlig ikke er voldsomt mye raskere enn å bruke en CPU som er mye mer anvendelig. X264 som er en open source H.264-codec er omtrent referanse-codecen for H.264 og rask som faen.

Lenke til kommentar

Vi har rackutstyr i skikkelige datasenter omkring i verden også som fallback, men omph/krone er en helt annen divisjon når du har plass til grå bokser stablet i et lite rom. Jeg tror ikke jeg bløffer når jeg skriver at kostnadene er omtrent 10% på selvbygde non-rack i forhold til de fleste alternativer.

Lenke til kommentar

Ti gangen er kanskje å ta i, men serverdeler blir fort dyrere ja. Timer koster gjerne også en del. R815 gir mye konsolidering, og står på 24/7 uten hikke. Har hatt en stående i et års tid med 512GB, skulle ikke forundre meg om det er et drøyt år siden den ble re-bootet. Med Magny-Cours vil jeg tro klokkefrekvensen til din er eneste fordel på ytelse og watt. DVs. en slik node kan bortimot erstatte fire dekstopsdbokser som du tenker på. Men hvis re-boots og generelt dårlig RAS ikke er noe problem, så ser jeg godt at desktopdeler er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...