Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør ikke noe at den er liten om man ikke skal lagre noe særlig på den, kanskje en liten server feks. Derimot antyder størrelsen at den er fryktelig gammel, jeg hadde ikke lagt noe verdifullt eller noe som er avhengig av å fungere på den, da den kan ta kvelden når som helst.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Er en maskin jeg har fått tak i som manglet disk og har kun en 6GB 2.5" IDE disk liggende. Skulle gjerne hatt en større..

Kjenner at jeg blir skeptisk med så gammel disk. Den er stor nok til å installere f.eks. xubuntu som jeg foreslå; og da kan du få lekt deg litt. Men en noe større disk er nok lurt hvis du faktisk skal bruke boksen til noe.

Lenke til kommentar

Hvis maskinen støtter det, hadde det ikke vært bedre å bootet fra en minnepinne eller et SD-kort? Jeg ser for meg at den disken er ekstremt treg.

Det er jo en ide; men da må det bli minnepinne. Har PC'en en SD kortleser, så er det nok standard SD. Mao. 2GB maks. OK - 4GB med flaks.

 

Disken er nok 4200rpm. Men kan være 5400rpm.

Lenke til kommentar

Noen som har noe tips til nettverksdiagnostikk? Har de siste to dagene merket lag over både NFS og irc. Mtr fra den stasjonære til serveren har plutselige pings på ~1000ms før de faller tilbake på 0.2. Verken diskbruk eller cpu-bruk tilsier dette, så jeg tror det sitter en annen plass.

 

1000 pings har gitt meg avg på ~300ms.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Høres merkelig ut, vi har vel samme router og firmware. Selv fra trådløs har jeg ping som ligger rundt 1ms med en og annen slenger, men jeg har ikke klart å måle 300ms ennå.

 

Riktignok bruker jeg nå samba, ikke nfs.

 

EDIT: Forresten, har du benket ytelsen du får med nfs? Ser ut til at jeg med montert mappe over samba (eldre Maxtor 320GB USB-disk) får jevnt 12MB/s overføringhastighet på større filer. Med kio (ikke montert) får jeg oppi 7MB/s.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Det er kun serveren. En annen maskin (som av mange grunner har dårligere tilkobling) har avg. på 7ms etter 2000 pings over samme router, spikes som antagelig kommer ettersom den akkurat nå brukes til å se på film (over NFS, hihi).

 

Problemet ser dermed ikke ut til å sitte i routeren, hvertfall som helhet. Isåfall er det i porten mellom routeren og serveren. Men jeg tror det sitter i selve serveren.

 

Edit: Jeg har ikke nådd begrensning ytelsesmessig, men jeg ser det som et symptom på at noe er på vei til å feile. Proaktiv etc.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Noen som har noen gode verktøy for å teste CPU. Tenker da på ytelse, ala Super PI, men helst noe som ligger i Apt (Mint + Ubuntu)

 

Har testet "echo "scale=10000; 4*a(1)" | bc -l" (+timing seff) men den kjører bare i en tråd/kjerne, så lite vits på en dual core.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Hadde en forelesing på torsdagen som tok for seg forskjellene i systemarkitekturen til Windows og Linux, og der ble det blant annet nevnt at Linux har valgt å pushe endel systemfunksjoner ut i user mode vs. å ha det meste i kernel mode, og dette gjelder også da f. eks GUI (vanligvis basert på X). I Windows derimot kjørte både grafikkdriverne og Windows' GUI i kernel mode. Husker ikke helt hva som ble sagt, men utgangspunktet er i alle fall at det er mer komplisert å arbeide i kernel mode siden hvis noe går galt - så kræsjer sannsynligvis hele systemet i motsetning til hvis man kjører noe i user mode. Fordelen er vel da at man har tilgang til flere ressurser.

 

Spørsmål mitt er da; siden Windows har GUI-biten + grafikkdrivere i kernel mode, vil det si at Windows i utgangspunktet er bedre rustet for å kjøre grafikkrevende prosesser, da hovedsaklig spill? Eller vil alle andre faktorer gjøre en så stor forskjell at Linux vil være raskere der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...