Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eclipse sin ubrukelighet gjør meg så rasende innvendig at helsen ikke har godt av det. Nei slikt er det bare én kur for, ordentlig editor, ordentlig programmeringsspråk, cola og sjokoladekjeks!

C is for cookies, that's good enough for me!

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Et godt alternativ til Eclipse når det gjelder IDE er Netbeans. Har brukt begge deler, og foretrekker Netbeans pga. jeg har opplevd mye ustabilitet med Eclipse (f. eks autocomplete og error handling). Netbeans er også ganske customizable, her er f. eks min. Er vel smak og behag, men kan hende du vil like deg bedre i Netbeans enn Eclipse.

Lenke til kommentar

For all del, jeg styrer milevis unna Eclipse når jeg kan. I tillegg er min gamle laptop den eneste av mine maskiner som klarer å kjøre dette ruklet, har prøvd div. versjoner, og med 2 GB ram spiser eclipse og java fort opp. Kronisk trege eclipse blir ikke bedre ved swapping, så det gjelder å kjøre minst mulig samtidig som eclipse. Det gjør meg så forarget når programmet klarer å ødelegge workspace. Men jeg burde snart lært, det er ikke nok å ha sikkerhetskopi av selve koden, men hele workspace.

 

Heldigvis lager Café-bakeriet "Sjokoladeterapi", som til og med er "open source" ;)

Lenke til kommentar

Unused RAM is wasted RAM.

 

Riktignok ikke riktig mentalitet når man programmerer, men når man prøver å bruke minst mulig RAM på systemet uten grunn burde man tenke over akkurat det. ;)

Praktisk talt ikke gjeldende i dag, nyere operativsystemer bruker det meste av "ubrukt" RAM til I/O-cache, så reelt sett er ofte bare noen få prosent ubrukt. Og når et IDE/editor bruker 4-500 MB RAM når all fornuft tilsier at 100 MB skulle være nok, så er det forkastelig. Dessverre er det ofte slik at involvering av java praktisk talt betyr minnnesluk.

 

BTW, her om dagen satt jeg og tenkte på om 64GB RAM var nok til min neste arbeidsstasjon...

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Praktisk talt ikke gjeldende i dag, nyere operativsystemer bruker det meste av "ubrukt" RAM til I/O-cache, så reelt sett er ofte bare noen få prosent ubrukt. Og når et IDE/editor bruker 4-500 MB RAM når all fornuft tilsier at 100 MB skulle være nok, så er det forkastelig. Dessverre er det ofte slik at involvering av java praktisk talt betyr minnnesluk.

 

Da tok du ikke poenget mitt. Som jeg sa tidligere, det gjelder kun hvis du prøver å minimalisere RAM-bruk til null formål. Jeg er klar over buffer og cache, men så har de fleste 2-4GB RAM tilgjengelig. OSet trenger ikke 2-3GB i cache/buffer hele tiden.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar
Praktisk talt ikke gjeldende i dag, nyere operativsystemer bruker det meste av "ubrukt" RAM til I/O-cache, så reelt sett er ofte bare noen få prosent ubrukt. Og når et IDE/editor bruker 4-500 MB RAM når all fornuft tilsier at 100 MB skulle være nok, så er det forkastelig. Dessverre er det ofte slik at involvering av java praktisk talt betyr minnnesluk.

 

Da tok du ikke poenget mitt. Som jeg sa tidligere, det gjelder kun hvis du prøver å minimalisere RAM-bruk til null formål. Jeg er klar over buffer og cache, men så har de fleste 2-4GB RAM tilgjengelig. OSet trenger ikke 2-3GB i cache hele tiden.

Det er bedre at operativsystemet bruker det til cache enn at programmer sløser med minnet. Programmer bør bruke så lite minne som mulig innen rimelige grenser (at det ikke går på bekostning av andre ting selvsagt).
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig. Jeg har aldri sagt noe annet. Det jeg sier er at å prøve å holde RAM-bruk lavt til null formål er poengløst. Når jeg sier det så snakker jeg ikke om den som skriver programmet, men brukeren av OSet.

 

Jeg får sitere meg selv:

 

Riktignok ikke riktig mentalitet når man programmerer

Lenke til kommentar

Flott vi er enige. Jeg er bare opprørt over så mange utviklere som har en mentalitet av at "maskiner har så mye minne og prosessorkraft i dag at det ikke betyr noe", "vi gidder ikke optimalisere" osv. Én ting er å kjøre produktet alene, en annen ting er å kjøre det på en eldre maskin samtidig som andre programmer.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over alternativene, og vil helst unngå å "infisere" maskinen med slik møkkavare som Eclipse, brukes kun når omstendigheter/prosjekter "krever" det. Det som forbauser meg hver gang er hvor mye tid og frustrasjon som går med til oppsett og fikling, fremfor koding. Eclipse har kanskje mye "fancy" funksjonalitet, men er mer til hinder enn nytte. Jeg liker kontroll, og hater programvare som gjør hele maskinen treg som sirup og ødelegger konfigurasjon fordi programmer krasjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...