Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

På tide med en liten rant om bankid. Hva i all verden er så vanskelig med å støtte openjdk? Det har jo virka før. Da fikk jeg ihvertfall kasta bort et kvarter av morgenen med å reboote til Windows. Har oracle Java installert å. Noen ganger loader appleten og noen ganger ikke. Noen ganger loader appleten men det går ikke å skrive noe i den. :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til tider har jeg måttet bruke virtualbox for å bruke nettbank. Latterlige greier, og bankid er ikke kjent for god sikkerhet heller. Heldigvis fungerer det med den java-versjonen jeg har nå i Ubuntu.

 

Har galskapen virkelig kommet så langt at vi må velge bank basert på om banken krever java eller ikke?

Lenke til kommentar

Har et interessant problem for tiden - har satt opp en CentOS 6 maskin med default vnc (tigervnc). Når jeg kobler til den så virker ikke AltGr+tast.

 

Noen som har vært borte i det samme ?

 

Problemet kan vel ligge hos klienten?

 

F.eks. hos meg fungerer det ikke å holde nede Ctrl og markere filer i både tightvncviewer og xvnc4viewer hvis Compiz er aktivert på klientmaskinen, mens det fungerer helt fint i Remmina.

 

Ang. BankID: Jeg og kjæresten har forskjellig bank, men begge bruker BankID. Det fungerer helt fint å logge inn og gjøre betalinger osv i min bank, mens for henne fører BankID til 100 % CPU-bruk og applet-en vises ikke. Dette med OpenJDK, men hadde samme problem med Oracle. Hvorfor kan ikke bankene bruke f.eks. MinID (eller lage sin egen Java-uavhengige versjon)? Det fungerer jo brillefint. Det finnes da mange nettsider med høy sikkerhet som ikke bruker BankID. Min bank tilbyr "alternativ innlogging" der man ikke bruker BankID. Hva er da vitsen med BankID-sikkerhet?

Lenke til kommentar

Problemet kan vel ligge hos klienten?

Ut ifra det jeg kan finne ut via google, så er det en bug i tigervnc serveren. Prøvde flere VNC klienter (tigervnc/realvnc/tightvnc). Det virker fint mot CentOS 4 og 5 servere, som har RealVNC server.

 

Problemet er kun når man har satt norsk tastatur i gnome og kjører fra en pc som også har norsk tastatur. Det igjen er jo kun et problem der man både kjører direkte på maskinen og via vnc.

Lenke til kommentar

Fordelen med BankID er vel ikke ekstra sikkerhet, men at du kan ha en innlogging som fungerer flere plasser. Feks benytter jeg BankID fra Skandiabanken for å logge på til forsikringene i et annet selskap. Jeg benytter ikke BankID i Skandiabanken, men benytter koder fra samme brikke som BankID'n når jeg logger inn.

 

Altså, ikke ekstra sikkerhet sammenlignet med annen to-faktor autentisering. Kanskje til og med verre, med tanke på alle sikkerhetshullene i Java.

 

Kan forresten anbefale Skandiabanken som en Linux vennlig bank. Også Gjensidige fungerer fint, selv om de benytter BankID. (De har dog annen løsning også, men den har jeg ikke prøvd.)

 

Er det forresten ikke vanlig at bankene tilbyr andre løsninger en BankID? Alle mine 3 banker har alternativer..

Lenke til kommentar

Kan forresten anbefale Skandiabanken som en Linux vennlig bank. Også Gjensidige fungerer fint, selv om de benytter BankID. (De har dog annen løsning også, men den har jeg ikke prøvd.)

Kan også gå god for Skandiabanken. Alt er nettbasert og alt gjøres uten plugins.

 

Edit: om noen synes det høres dramatisk ut: jeg vil ikke finne meg i å bli behandlet slik i en bank. Klarer ikke banken å tilby en grei løsning som funker for meg går jeg en annen plass.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Fordelen med BankID er vel ikke ekstra sikkerhet, men at du kan ha en innlogging som fungerer flere plasser.

 

Er det forresten ikke vanlig at bankene tilbyr andre løsninger en BankID? Alle mine 3 banker har alternativer..

 

Enig i den fordelen, men man har jo samme fordelen med allerede eksisterende MinID (som alle har, og som på samme måte er knyttet til ditt personnummer).

 

Det var veldig lett for kjæresten min å bytte bank med BankID, men da fungerte den nye banken kun med BankID.

 

Min bank tilbyr som sagt alternativ innlogging (vanlig web-basert skjema), men det hjelper ikke når det er BankID som laster ved sikker netthandel (når man handler med VISA og må taste inn nettbankpassord og engangskode). Jeg angrer på at jeg frivillig "aktiverte" BankID i min bank. Før det slapp jeg BankID også ved sikker netthandel.

 

@tomsi42: Kjip bug.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg kan finne ut via google, så er det en bug i tigervnc serveren. Prøvde flere VNC klienter (tigervnc/realvnc/tightvnc). Det virker fint mot CentOS 4 og 5 servere, som har RealVNC server.

 

Du har en innstilling under "Keyboard > Layouts > Options > Key to choose 3rd level" der du kan sette en annen tast (du ellers ikke bruker) til å gjøre det samme som AltGr.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

@tomsi42: Kjip bug.

Jepp. Men jeg kan leve med workarounden da jeg kan bruke vnc for tiden og droppe å sitte på maskinen. Ytelsen til tigervnc ser nemlig rimelig brukbar ut. Det jeg kan teste ut er om jeg kan legge inn begge tasturene (norsk og US) i oppsettet og velge etter hvor jeg er.

 

Du har en innstilling under "Keyboard > Layouts > Options > Key to choose 3rd level" der du kan sette en annen tast (du ellers ikke bruker) til å gjøre det samme som AltGr.

Som programmerer må nok AltGr være AltGr. Pga {[]}$ osv

Lenke til kommentar

Jeg har ogsp hatt problemer med dnbnor nå i et siste. BankID sluttet plutselig å fungere, selv om jeg bruker Oracles siste v6. Merkelig. Enda merkeligere at BankID ungerr andre steder, så de må rett og slett ha kludret det til (igjen) med sin egen plugin.

Lenke til kommentar

Da har jeg kompilert opp ny OpenWrt til min TP-Link WR1043ND, og denne gangen er jeg rimelig fornøyd. Noen av dere andre har samme router og allerede OpenWrt på den, da kan dere også teste min hvis dere vil. Den lastes ned her:

http://ubuntuone.com/6ioU6YDVq2CRBkCreS3i8d

 

Ting å huske:

-Sørg for at du har nok minne tilgjengelig:

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/generic.sysupgrade#free.up.ram

-Du må ha OpenWrt installert fra før for å bruke denne, den er en oppgradering og vil derfor la deg beholde alle innstillinger.

-Bare flash fra web-interface

 

Merk: Jeg tar intet ansvar for flashing som går feil. I verste fall må du frem med seriell konsoll for å berge din router. Ikke kutt strømmen til routeren før den er helt ferdig med flashingen!

 

Høydepunkt:

-Det eneste den inneholder som drar minne er Samba for fildeling, du kan stanse denne tjenesten fra web-interface for å frigjøre minne.

-Alt du trenger for å dele ut USB-disk eller pinne med støtte for filsystemene fat og ext4.

-full kommandolinje med bash, bash-completion og emacs klonen mg.

-OpenVPN server

-QoS

-wake-on-lan og etherwake

-upnp

-cron

-ntp (synkronisering av klokka)

-hd-idle (spinner ned harddisk)

-Dynamisk DNS, oppdaterer IP mot DNS for oss uten fast ekstern IP

-Web-interface som støtter konfigurering av alt som er installert

 

Edit: Glemte å føye til sftp, du kan montere opp mappene på routeren med sshfs.

Endret av Del
Lenke til kommentar

@Del, hvordan er OpenWRT med IPv6? Jeg har samme ruter med fabrikk programvare, og den støtter ingen form for IPv6, i alle fall ikke DHCP..

(Mulig jeg er på bærtur, kan veldig lite om IPv6, og ruteren stoppet meg fra å eksperimentere mer)

 

Har du en link til den utgaven av OpenWRT jeg burde begynne med?

Jeg har en versjon 1.8, så er det Backfire 10.03.1-rc6 herfra?

Lenke til kommentar

Her har du versjonen som du kan bruke fra fabrikk:

http://ubuntuone.com/4o4MGxyNTiTqstKMXZowIw

Samme punkter som over gjelder, sørg for nok minne (drøyt 8MB skal holde), bare installer fra web-interface, jeg tar overhodet ikke noe ansvar om så routeren eksploderer i ansiktet ditt.

 

Bildet er det samme som over, bare laget for installering fra fabrikk. Blodfersk 3.2 kjerne og openwrt, kompilert rett fra versjonkontrollserveren til OpenWrt i går.

 

OpenWrt støtter alt, også IPv6:

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/ipv6

Endret av Del
Lenke til kommentar

Ang. BankID-saken synes jeg det verste er at Java, samme om det er Iced Tea eller oracle java, ikke funker etter første gangs bruk i en nettlesersesjon. For eksempel skulle jeg aktivere mobil-id slik at jeg bruker mobilen i stedet for kodebrikken, og da måtte jeg først logge inn i nettbanken, og deretter oppgi engangskode og passord ved aktivering av mobilen. Da nekter Java å ta imot noe som helst input, samme hva jeg gjør. Eneste løsningen jeg har fått til er å lukke nettleseren fullstendig og starte den igjen, men det løser jo ingenting siden jeg må logge inn på nytt :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...